Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Matti,
Cirkus 65 bilar är anmälda.Mvh
PeterJag kommer också.
//Peter
[quote quote=78469]
om du har en tidig D3 så ska vattenpumpen bytas!! har tyvärr inte koll på när den bättre v.pumpen kom… men nån gång under 2006 tror jag!?
På alla D3 ska <span class=”gdbbx-bbcode-underline” style=”text-decoration: underline;”>oljepumpen</span> bytas om man inte har den uppgraderade varianten. Det finns inga säkra årtal. Vattenpumpen är lätt att byta när det behövs och den driva av multiremmen och inte av kamremmen. //Peter
jo men efter vad jag läst mig till här på forumet så sitter det ett fäste för ett av löphjulen för kamremmen på vattenpumpen… och det är för klent gjort på dom tidiga!! tror det ska finnas nåt servicemeddelande från Landrover att det ska bytas på dom tidiga D3orna när man byter kamremmen… eller stämmer inte det??[/quote]
Det du skriver stämmer men inte för vattenpumpen utan för oljepumpen och det är fästet för remspännaren. Land Rover har aldrig medgett att det är ett problem men har uppgraderat oljepumpen.
[quote quote=78171]om du har en tidig D3 så ska vattenpumpen bytas!! har tyvärr inte koll på när den bättre v.pumpen kom… men nån gång under 2006 tror jag!?[/quote]
På alla D3 ska [u]oljepumpen[/u] bytas om man inte har den uppgraderade varianten. Det finns inga säkra årtal. Vattenpumpen är lätt att byta när det behövs och den driva av multiremmen och inte av kamremmen.
//Peter
- Det här svaret redigerades för 3 år, 11 månader sedan av .
[attachment file=74462]
Jag kommer troligen också.
/Peter
Hej
Transferlådan ska det vara 1,5 liter i och det ska vara Land Rovers Special Transfer box oil eller motsvarande men det är svårt att hitta om du inte beställer från England. Bakdiffen med elektronisk låsbar diff ska ha 1,5 liter och den vanliga utan 1,1 liter men det är olika oljor beroende på vilken du har så det är viktigt att du vet vilken du har.//Peter
Kommer 1 person.
//Peter
Hej
På min 99:a blev det stopp i en av katalysatorerna. När jag tog bort downpipen kunde jag höra att det var stora bitar lösa när jag ruskade den. Min bil betedde sig ungefär som din. Jag har också haft problem med tändkablar. Man kunde se gnistor hoppa från dem om man släckte ner verkstaden. Om du ska byta tändspolar så måste du ta bort insuget och lite till. Kolla i RAVE som man kan hitta med liten arbetsinsats via Google eller annan sökmotor./Peter
Hej
Jag skulle tro att du har ett ok bak som går trögt och fastnar ibland. Det är vanligt på D3/D4 och ok bak kostar inte så mycket från England så jag skulle byta det och troligen det andra också för säkerhetsskull. Byt bromsvätska när du ändå håller på om det inte är gjort på ett tag.//Peter
Hej Simon
Fel på strömbrytaren eller kabelfel skulle jag tro. En ny switch är väl cirkus 40 pund. Jag skulle börja med rengöring sv kontakter och koll av kablage med hjälp av ett kopplingsschema. Är det glappt och intermittent kan det vara lurigt. Ibland kan man se skador på kablar och grönt ärg.//Peter
Hej
Jag har en Nanocom som är öppen för alla D4 chassinummer om du behöver hjälp men jag vet ju inte var du bor. Jag håller till utanför Uppsala. IID-tool brukar anses vara den bästa och mer användarvänliga lösningen men den är låst till ett chassinummer. Bränslegivaren är ett fel som diskuterats flera gånger på diverse forum och tyvärr är det så att när bilen tror att tanken är tom så får du problem med körbarheten. Om jag inte minns fel brukar det vara en sensorfråga. Handbromsen är ju en klassiker men servas den som man ska och använder den så håller den. Att luftfjädringen ballar ur när man lyfter bilen är inte ovanligt men det brukar rätta till sig efter omstart. Får du något meddelande i displayen? Jag skulle börja med en sk ”hård reset” dvs ta bort både + och – från batteriet och lägg ihop kablarna några sekunder och återmontera. Kan lösa en del märkliga problem.Du kanske redan har hittat dit men disco4.co.uk är ett mycket bra forum med duktiga människor och mycket information i gamla trådar som går att söka.
Nerver är väl bra att ha men min erfarenhet efter 25.000 mil i D3 och D4 är att det mesta går att hantera själv, delarna är överkomliga från England och det finns mycket hjälp att få från forum och Facebook-grupper. Förebyggande underhåll och att bilen används ordentligt är bästa medicinen mot problem.
//Peter
Hej Peter
Det skydd du verkar ha fått är det första som kom när man försökte lösa problemet. Senare togs det fram en tät vintergrill som man byter mot den vanliga grillen på vintern. Den kunde hämtas av alla D4-ägare så det ska ha funnits en till din bil. Alternativt hämtades den aldrig ut men det verkar kanske inte troligt.//Peter
Hej
Din värmare är till för att hjälpvärma motorn vid kall väderlek vilket sker med automatik. Du ska höra den slå på när det blir kallare än 6 grader vill jag minnas. Den går att använda som parkeringsvärmare om timerfunktionen är beställd för din bil (förutsätter att du har den större pekskärmen och inte den lilla enkla vilket du ska ha om det är en HSE). Då har du en skärmbild för detta. Om du har den större pekskärmen men parkeringsvärmaren inte är aktiverad så går timerfunktionen att aktivera av någon som har diagnosutrustning som t ex en Nanocom eller IID-tool. Det finns även en möjlighet att få parkeringsvärmare med fjärrkontroll. Det finns en sats för detta med reciever och fjärr (LR original) som säljs till överkomligt pris i England. Recievern pluggas in i befintligt kablage bakom plasten till hö i lastutrymmet och funktionen måste aktiveras av någon med samma verktyg som ovan.En annan sak. Din bil ska ha en vintergrill som det ska bytas till under vintern för att förhindra isbildning i intercoolern. Det har förekommit haverier med isklumpar som har lossnat och har hamnat i turbon. Dessa vintergrillar delades ut av LR till alla med Discovery 4 och kostar en mindre förmögenhet att köpa. Kolla så att du har fått den med bilen.
//Peter
Då var DO-valet avklarat och smörgåstårtan uppäten. 10 medlemmar röstade fram Magnus Torssell som DO och Tomas Björklin som vice DO. Jag tackar för mig och lämnar med varm hand över till Magnus och Tomas!
//Peter
- FörfattareInlägg