Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
hoppas att erfarna i klubben kommer med tips !
det är absolut värt att fixa motorn den saken är klar, fantastiska bilar tycker vi på Kivik
vi ses !Denis & Liselotte
S2A 109 -71
Defender 110 Td5 -00tackar tackar! beställt så, och kollade i dag igen ang olja i kablaget…gamla ecu´n hade ett borrat hål i ”botten” på anslutningen vilket gjort att oljan runnit ut i stället för in i ecu´n, fixat så på den nya samt rengjort kablaget mycket noga samt kletat tätningsmassa för avrinning innan kontakten enl annat tips.
Kommer att byta spridarkablaget och packningen så fort det anländer.
hur det gick…jodå det var bara att koppla in ecu´n och känna att bilen blev med ens avgjort starkare/accelerations-snabbare och förhoppningsvis bränslesnålare… men som jag beskrev i annan tråd, fann jag att det fanns lite olja i kontakten till gamla ecu´n som rengjordes och om jag fattat rätt kan avhjälpas med att byta spridarkablaget ? samt hålla koll på att resterande olja i kablaget rinner av innan kontakten…vet inte var jag fått det ifrån, men att rengöra kablaget (före kontakten ) och ”kleta” på någon tätningsmassa så att eventuell kvarvarande olja droppar av innan den skulle kunna rinna in i kontakten kan vara en del av lösningen…såg någonstans en lösning med användandet av ”sockerbitar” gjorde liknande nytta…
erfarenheter någon ?
räcker det med att byta bara spridarkablaget ? erfarenheter någon ? och något annat att tänka på vid operationen 🙂
och plug & play fungerade verkligen…Mastaz ecu ger skillnad !
Tackar för bra tips…var inne och kollade…blir definitivt Lrparts nästa gång !
haha verkligen, hade kanske tur då…hursomhelst verkar det vara några väldigt ojämna leverantörer som livnär sig på våra bilar 🙂
i dessa tider får man helt enkelt vänta lite längre oavsett leverantör…kan dock slå ett slag extra för SP Panels…som inte har allt men det dom har levereras snabbt och mycket väl emballerat om man ber om det te.x. dörrar mm…Mastaz är både snabba och skickade fraktfritt för att jag är medlem i klubben ! Får bara hoppas att ecu’n fungerar lika bra 🙂
orsaken till bytet är egentligen den ”spökande” startspärren…vågar inte lita på den befintliga ecu`n nu när jag skall byta dörrarna (mot SP panels med skjutrutor för Defender) och annat lite smått och gott…så hopplöst med att stänga dörren och slå av och på tändningen så fort som startspärren ”går i”…samt fint om man kan bryta strömmen om bilen skall stå längre tid…och kanske lite bättre bränsleekonomi och bättre bottendrag…säljaren Mastaz beskriver att den skall vara plug&play…de förutsätter kanske att man har nödvändig kunskap…skall kolla lite närmare med dem…förväntade mig lite att instruktioner skulle medfölja…
någon som har erfarenhet av att koppla in en ecu ?
Hej Karl,
hoppas att erfarna D2 ägare kan vägleda dig…dock vad beträffar bromsarna gäller för luftning precis som du skriver…det klassiska sättet eller med tryckluftdrivna verktyg (sugmetoden bl.a.) som finns på de flesta biltillbehörs affärer. Eftersom jag själv hade problem med luftningen av S2A använde jag en anordning som trycksätter bromsvätskebehållaren med luft från ett framdäck. Enkel gammal manick 🙂Lycka till !
och till sist…NCOM 01 eller 02 ?
Tack för bra tips !
???
någon med erfarenhet av att förebygga ”vitrosten” eroderingen av aluminiumkarossen ?
och åtgärder ?
(kanske andra jordpunkter, inte i karossen ?)
egen erfarenhet är att zinkspray håller iaf något år…men mer långsiktigt ?/Denis
MHRF försäkring kostar för en S2A 109 -71 700:-/år för helförsäkring, ingen begränsning av körsträcka men får inte användas som bruksfordon.
/Denis
- FörfattareInlägg