Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
hej,
brukar inte klämma ihop cylindrarna…men luftar som jag brukat på ”mina” Brittiska bilar…dvs monterar ett lock på huvudcylinderns oljeburk och trycksätter densamma eller pumpar med bromspedalen på konventionellt sätt och nu har jag dessutom använt mig av tryckluft enligt sugprincipen…
det kommer alltså ingen luft (kom ju från början såklart) och om jag justerar huvudcylinderns stång/skruv mot pedalen så att inget spel finns dvs pedalen påverkar huvudcylindern på så sätt att ”bromscykeln” är påbörjad tar bromsen perfekt så fort man rör pedalen…men då ligger åxå bromsarna på tyvärr…så fort man justerar så att man får glappet eller lite åt det hållet ligger inte bromsarna på men då går pedalen i botten och då blir det en minimal bromsverkan…
men som sagt misstänker att fel typ av huvudcylinder är monterad…tänkte att någon fler har haft liknande problem, och vad är skillnaden (om det är någon) mellan de två olika typer av huvudbromscylinder till series 2a 109 ?
vänligen
Denis
nja, det blev bättre men fortfarande ”bromsproblem” dvs att pedalen går nästan mot durken fastän systemet är ordentligt luftat…inga bubblor finns kvar oberoende av ”tryckluftsug” eller konventionell lutning med upprepade dumpningar med pedalen…mer än 3 liter har ”passerat” systemet.
Alltså nya slangar, ny huvudcylinder, backarna justerade så att de precis ”släpper” från trummorna…spelet är mindre än rekommenderat mellan huvudcylinder och pedal (stången/skruven)…det handlar om tiondelar betr justeringen…lite för tight=bromsarna ligger på och behövs bara ett par centimeterrörelse av pedalen för full bromsverkan…lite mer spel (alltså inget spel bara mindre tight åtskruvad stång/skruv resulterar i att pedalen går i durken…men bromsarna ligger förstås inte på då…
för mig med ringa erfarenhet av seriebilar (ingen servo) med enkretssystem…finns misstanke om det sitter fel typ av huvudcylinder…finns två varianter…bytte till en likadan som satt där förut som åxå krävde ett par snabba pedalrörelser för att få full bromseffekt, tänkte att det är säkert genomläckage (vilket det var) samt luft i systemet…
Skillnader på de olika huvudcylindrarna känner jag inte till…kanske den andra huvudcylindern har större kapacitet ? mer mängd bromvätska går ut mot bromscylindrarna vid bromsning ? låter konstigt eftersom bromsoljan finns ju där hela tiden och utan luft osv…
Någon med liknande problem på sina seriebilar ?
vänligen bistå gärna med era erfarenheter
Denis
hittat problemet…stången/skruven emellan huvudcylindern och pedalen var 10mm för lång och gick i pedalstället varvid glappet 1,5mm inte kunde nås…
/Denis
undrar var medlemmarna tipsar, hjälper med råd osv…hemsidan används sparsamt…blev nya forumet slutet på en fantastiskt användbart sådant ?
vad gör vi i klubben åt detta ?
/Denis
ja kanske bäst att kolla…har inte mätt ännu…
/Denis
det är ett enkretssystem, vid närmare koll verkar justeringen ha väldigt lite betydelse dvs måste skruva från ena läget till det andra för att känna skillnad…samt att det bromsar mycket mer på framhjulen när man rullar framhjulen framåt i färdriktningen (utan bromsbelastning)…rulla på framhjulen bakåt, ja då ligger inte bromsarna på…
huvudbromcyl bytt, slangarna, bromsolja kommer fram, ingen luft i systemet…men som sagt bromsarna ligger på vad gäller framhjulen…konstigt om båda framhjulens bromsar ”packat ihop” samtidigt…
kan bara hålla med om Mad/Max inlägg…viktigheten med ett ”fungerande” forum kan inte överskattas…tills forumet kommer att ”rättas till” dvs få ett utseende liknande det gamla (som var lättläst och informativt) hoppas undertecknad att fler använder det nuvarande forumet trots utseende och brister…den som väntar på något gott…
antar att pengar/resurser är ”boven i dramat” och att inblandade medlemmar gjort vad som är möjligt under rådande omständigheter…inget klander mot någon…
/Denis
trummor runt om…
undrar åxå om det är möjligt att konvertera till skivbromsar med ”vanliga” fälgar om 30mm spacers används ?
härligt initiativ Mad/Max…och med hyggligt avstånd hemifrån…tidpunkten passar tyvärr inte denna gång och ”Hector” vår S2A 109 har lite krämpor som behöver åtgärdas först 🙂
ser fram mot framtidens möten med Er klubbmedlemmar…vi, familjens bättre hälft och undertecknad kan tänka sig att te.x bjuda på kaffe i vårt Galleri på Kivik, lämplig tidpunkt kan vara under Äppelveckorna på Kivik, lugnast lördagen den 30/9 veckan efter invigningen…(brukar vara ”knökfullt just under invigningshelgen, men kan fungera då åxå) http://www.appelmarknaden.se
Österlen har mycket att erbjuda…Autoseum (som jag tror ni har haft som resmål tidigare) Stenshuvud, många trevliga mat/fikaställen, Loppisar mm. (köpte faktiskt några användbara verktyg till verkligen lågpris på loppisen ”suckarnasgång” i Simrishamn i lördags) 🙂
/Denis
🙂 ensam om bromsproblem 🙂 🙂
Hej crowan,
dessvärre har jag inga svar på din fråga…kanske kan någon i klubben med mer erfarenhet hjälpa dig…
kanske funderar du på att gå med i klubben…då får du tillgång till vilka som har en bil liknande din och många hjälpsamma medlemmar…
undrar varför motorbyte stundar ? nyare diesel med 5 lagrad vevaxel ?
2017-07-28 kl. 07:54 som svar på: Presentation av mig, Palle Carlsson #3650, inför val av styrelse på årsmötet #36250Jag röstar för Dig Palle ! Dina ideér och engagemang !
/Denis
tror heller inte Facebook är lösningen…fler som bojkottar det…forum/hemsida verkar iaf för mig mer seriöst…fel eller inte ?
/Denis
synd att forumet inte accepteras…finns säkert anledningar till detta…bra om anledningarna kommer fram så förändringar kan ske…eller starta upp ”gamla” forumet på något sätt, finns säkert många kompetenser inom området…
nya inlägg är få och svaren på dessa är väldigt få jämfört med tidigare, vilket kanske är en av anledningarna till frågor kommer upp som ovan…
som medlem, nu pratar jag för mig själv, är en av anledningarna till medlemskap just forumet
/Denis
skulle vara roligt att se ett ”levande” forum igen…jag gör säkert fel…kan varken svara på PM eller maila adressen som talar om att jag fått PM…kanske problem om man använder mac ?
stiltje vad gäller svar på frågor om tips osv…lite svår hanterligt för mig som inte är något vidare it tekniker…
kanske kan man redan på hemsidan bifoga en användarmanual ?
Finns möjlighet att finna ”gamla”Forumet som var fullt med användbara tips för oss ”ny”mekare på märket…the one and only 🙂
/Denis
- FörfattareInlägg