Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Det är så här det skall vara…hjälpsamma medlemmar som delar med sig av sina erfarenheter här på Forumet ! 🙂
Seal saver beställt…med förhoppning om att inte läckaget ”gått för långt” så finns hopp !
vänligen
DenisTack för tipset Ray !
Låter ”nästan” för bra för att vara sant, men det fungerade för din läckande styrbox i alla fall…
Planerar att prova additivet…om det är Omega 917 Seal Saver som menas ?
Förutsatt att inte någon annan har råkat ut för några nackdelar…erfarenheter någon ?
Beskrivningen på additivet är att detsamma hälls i oljan och förebygger/gör att gummipackningar/oringar blir mjuka och spänstiga igen…
vänligen
Denisjess, nu rullar vår gamla Serie 2a 109:a igen med förhoppningsvis lite starkare bakaxel (Salisbury) nya drivaxlar och medbringare samt ”stub axle” och lager och tätningar förstås…tungt mekande i trångt garage får man stå ut med för att få förmånen att framföra dessa klassiska klenoder 🙂
tack för råd och dåd !
Tusen tack Thomas !
vänligen
Denis2023-03-25 kl. 12:22 som svar på: ”Vibrationer i bil vid vanlig körning” vad kan det betyda? #117516har dessvärre inget bra svar…själv har jag bytt till nya däck (på andra fälgar), båda kardanerna (kompletta), kollat och bytt hjullager, styrdämpare, styrleder men har fortfarande vibrationer som börjar vid ca 70km/h (Defender 110) och fortsätter därför med att byta bussningar på bärarmarna och panhardstaget…
kan verkligen bussningarna åstadkomma vibrationer ? ja…jag får väl se…
-erfarenheter någon ?
Hoppas att någon med erfarenhet och kunskap hjälper dig på traven…
kan ju vara bra att kolla hur mycket någon är villig att betala för bilen med rasad motor, alternativt låta någon kunnig göra en mer omfattande inspektion av motorn, men som sagt ingen lätt sits…
Lycka till iaf
Unik Land rover Defender Adventure Limited edition. på blocket i Stockholm 🙂
låter härligt Ray,
själv är jag på väg till att kolla varför vår trogna Defender 110 Td5 vibrerar…kollat lager (justerat glapp) bytt däck och fälgar…besiktningen kunde inte hitta något fel på ”framvagnen”…återstår kardanknutarna…MEN kallt utomhus idag…Serie 2a 109 embarkerar garaget, trasig bakaxel är orsaken (men snart hämtar vi en bakaxel som en hjälpsam klubbmedlem avstår ifrån, Heder och tack!)fler som ”har att göra” 🙂
/Denis
provkörde en tidig Defender vid tillfälle som hade väldigt bra värme från ett aggregat placerat bakom cubbyboxen och som var elektriskt…undrar om det är ett sådant som avses ? eller är det ett extra vattenelement ?
/Denis
Grattis till en fin Land Rover modell !
Håller med Dig Johan 🙂 vi ses snart
Hej Johan,
jag har skickat mail.
vänligen
DenisLåter bra Ray, vad är en Smithsvärmare och finns de fortfarande att köpa ?
Ja det gör nytta med isolering den saken är klar…vi har fyllt dörrarna (vi har monterat nya dörrar för Defendern med skjutrutor, lättare att isolera pga ingen ”vevmekanism”) och även lastutrymmets sidor och bakdörr. Så när värmen väl kommer så blir det lite varmare.
/DenisHär nere i Skåne blir det inte för varmt inne i bilen vare det är vinter eller sommar 🙂 i vår 110:a,
vår gamla S2a däremot har bättre värme och med safari roof håller det svalt på sommaren…men som sagt inget alternativ för Defender…så det behövs definitivt bättre värmeanläggning…AC behövs inte vid yttertemp på 25-30 grader…men som sagt det är mitt tycke..
alla Defender har dessbättre inte problemet med dörrstängningen, och det är lätt att isolera dörrarna…men Thomas har en poäng med sitt tips…
Tack !
Förra gången var Julmarknaden toppen ! Så jag kan verkligen rekommendera den !!
Dessvärre har vi inte inte möjligheten i år.Men skam den som ger sig…drivaxlarna har med våld demonterats och den korta axeln var helt av samt knäckt i splines, den långa axeln svårt sliten i splines, pinjongen stort glapp, lagren skadade…ska fråga på pris på komplett diff, antar att den inte är helt gratis 🙁
Letandet efter passande axel fortsätter dock 🙂vänligen
Denis- FörfattareInlägg