Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
svårt att bedöma om prisskillnaderna är oförskämda…skicket är naturligtvis vägledande tillsammans med efterfrågan…
jag har själv inte provkört Td4, medlemmar som har provkört/ägt de olika Defender-alternativen kan säkert ge matnyttiga tips…om Du inte redan är medlem i Klubben så kan ett medlemskap vara en bra väg för att få info om vilka som äger respektive alternativ…
min subjektiva inställning efter att kört Defender med 300 Tdi och Td5 är att de båda är trevliga maskiner med relativt litet uh-behov…
Lycka till
/Denis
Lite långt från Kivik tyvärr…
hej, är däcken på fälg ? om i så fall, var finns de att hämta ?
vänligen
Denis
silver top (Biltemas) har fungerat bra för oss och har 4 års garanti, vår 110:a har vinsch och extraljus, vår 109 extraljus och lite svårartad diesel 🙂
/Denis
hejsvejs,
vi har haft samma typ av problem men avhjälpte det hela genom att vi kopplade ”extraljus” reläer till både halv och helljus(samt extraljus) och naturligtvis bytte vi till en ny ljuskontakt… så nu fungerar det fin fint…alltså då är det bara ”styrströmmen” som går genom kontakten…
lycka till
Denis
inga tips ?
i brist på att någon med mer erfarenhet svarar, skulle jag rekommendera dig att regga som bil med anledning av nyttjandegrad och värde…
lycka till
/Denis
härligt att alla takluckor är täta nu i höstrusket :):):) utom vår…skämt åsido…verkar vara svårt att få tag på reservdelar till Defenders glastakluckor ?
antar att det finns någon tråd kring läckande glastakluckor i tidigare forum…men var ?
om kopplingen tar ”lite” bättre efter du trampar ett par tre snabba gånger på pedalen innan du lägger i en växel har du förmodligen läckage i huvudcylindern (alltså ett genomläckage i cylindern) kan synas på olja utmed armen till själva pedalen (men som sagt inte nödvändigtvis som du såg i föregående tips) …har du läckage i slavcylindern syns det om du lossar lite på gummidamasken symptomen är ganska lika…lättast att byta kompletta cylindrar…kan behövas honing av gamla cylindrarna och inte säkert det blir så bra resultat då med standard renoveringssats…
inga jättestora kostnader för nya cylindrar, inte så bökigt att byta heller om man demonterar pedalstället vid renovering/byte av huvudcylinder…lite trångt vid byte av slavcylindern, bara du är utrustad med lämpliga verktyg och ”gott” ordförråd 🙂 så går det lättare
lycka till !
/Denis
nu börjar forumet se riktigt bra ut !
hoppas fler börjar använda detsamma
/Denis
kan bara hålla med om series 2 club !
för att citera en ”oljeguro´s” kommentarer betr vilken typ av olja som är att föredraga…oavsett motor (ålder osv…) te.x. körde han sin gamla MG med kompressor på ”modern” helsyntetisk olja vilket fungerade perfekt även under racing…själv har jag samma erfarenhet och kör både Defendern och Serie 2A 109:an samt vår gamla Morgan på 5W-40 olja helsyntet…har mindre betydelse av vilket fabrikat.
Helsyntetisk olja har ett bättre flöde jämfört med ”vanliga” mineraloljor…kolla skillnaden med oljetrycksmätere…mindre tryck på grund av mindre inrefriktion…dvs oljan flödar snabbare till smörjställena vilket är speciellt betydelsefullt vid kallstarter…bredden på viskositeten gör att man slipper byta olja från sommar till vinter osv…
och nej, jag har ingen royalty på helsyntetiska oljor 🙂
/Denis
Tack för alla tips,
svårt att läsa sig till lösningen av ”sitt” problem ibland, så erfarenheter från medlemmar med liknande problem är guld värda…
nu fungerar bromsarna tillfredsställande…går t.o.m. att ”tvärbromsa” med låsta hjul (vilket förstås inte är speciellt effektivt…men ändå…)
att lufta bromssystemet är inte speciellt svårt med dagens hjälpmedel…oavsett om man börjar att lufta den cylinder som är längst bort eller närmast huvudcylindern om man trycker ihop kolvarna eller inte…för mig var det svåraste (handlar om tiondelar) att justera längden på ”push rod” för att få avsedd verkan på huvudcylindern…alltså släppa tillbaka ”trycket” efter bromsning och få pedalens väg att vara lagom lång (full bromsverkan en bit innan pedalens halva väg mot golvet)
med förhoppning att vara till hjälp för någon annan medlem om liknande problem skulle uppstå
vänligen
Denis
Hur menar du Mats ?
Måste jag ta bort trummorna fram och trycka ihop backarna…eller skruva på de båda justerskruvarna så att de ligger så långt ifrån trummorna som möjligt dvs mitt emellan lägena på justerskruvarna ?
/Denis
ja skillnaden är som jag läst mig till;
mastercylinder på S2 109 senare modellerna är av typen CV och ser ut som ganska konventionell huvudcylinder
den andra huvudcylindern är av typen CB kompression barrel och ser lite annorlunda ut…men har åxå varit ”standard” på 109:or
eftersom CV typen som nu monterades inte hade rätt längd på ”push rod” tänker jag att kanske den andra typen CB möjligen passat bättre…men som sagt vet ej hur olika de fungerar…
kanske lika bra att spana efter Defender bromsar och helt enkelt uppgradera…läste någonstans att det låter sig göras om 30mm spacers används, i annat fall går orginalfälgarna i bromsoken till skivorna ?
/Denis
- FörfattareInlägg