Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej,
ja här nere på Österlen råder hård vind ca: 10-14m/s och snöar horisontellt ca -6 till -10 grader, siktförhållande ca 20meter (som värst)…kommer det att förvärras gäller bara bandvagnar som brukar sättas in vid sådant här snöoväder…inga bussar eller tåg går…så rådet är håll er hemma pga nedkylningseffekten och brist på siktförhållanden
hälsningar från vintrigt Kivik
Hej,
bra erfarenheter av Biltemas Silver top…4 års garanti till rimligt pris, kör med det på både Serie 2a:an som Defendern…och man får ”veva” en hel del när man skall kallstarta Serie 2a:an…inga problem 🙂
/Denis
kan inte annat än hålla med, Hurra för Defender 🙂 🙂
dock bättre värme i en 90:a än i en 110:a förstås och ännu bättre i en seriebil med kylarmaskering (förutsatt rätt typ av termostat)
kanske något att ta efter i nyare bilar vid extrem kyla förutsatt att problemet är att motorn inte blir så varm som den behöver för att ge tillskott till värmeanläggningen…
/Denis
Hej och tack för alla tips…själv gör jag ungefär som Knut beskriver och använder Lioljebaserade rostskyddsprodukter inuti ramen och på ställen som är svåråtkomliga…Linolja har bra krypförmåga och är hyggligt miljövänligt och doftar gott 🙂
Utvändigt på ramen använder jag Hammarlack.
I gamla forumet finns mer info om just rostskydd…dock efterfrågar jag metoder för att fixa ”vitrosten” dvs den galvaniska korrosion som äter aluminiumkarossen på våra Defenders…använder zinkspray som jag hoppas vara ”det sämre materialet” och förbrukas isf aluminiumet .
Varför ser man så få seriebilar med galvanisk korrosion ? kanske beror på att seriebilarna har färre jordningspunkter ?
vet bara att vår Serie 2a är i stort fri från den typen av korrosion som vår Defender 110 har…
/Denis
modifiera Volvo 850 eller v70 stolarnas underreden (gångjärn i bakkanten för att lätt fälla tillbaka stolarna för att nå elektroniken/batteriet) skenornas infästningar går ju att fixa till så att man kan komma längre ifrån ratten, demontera krockkuddar osv från stolarna…den lösningen föll vi för…bekvämt tycker vi…samtidigt ljudisolerade vi med Biltemas stomljudsisolering samt isolering av luftburet oljud och vips får man en komfortabel…nåja en iaf betydligt lägre ljudnivå som nästan kan jämföras med modernare bilar (eftersom däcksljudet inte hörs nämnvärt jämfört med modernare bilars ”gummiband” på stora fälgar)
Vi använder vår 110:a Td5 -00 som ”vardagsbil” och trivs med det 🙂
Lycka till
D&L
är det något på G betr hemsidan/forum ?
trevligt om det blir lite fart ! både vad gäller hastighet och framför allt på inläggen/svar på dessa 🙂
/Denis
ingen som ”uppgraderat” baksäte/stolar i en seriebil ? 🙂
fortfarande nyfiken på tips…
/Denis
vad gäller premien för vår s2a 109 har ”vårt vanliga” försäkringsbolag en ”mycket mindre” kostsam premie jämfört med bilsport…har dock inte gjort någon annan jämförelse än pris…
betr jämförelse MHRF`s försäkring på vår andra ”gammelbil” (med angivet större värde) är skillnaden ungefär hälften (till MHRF´s fördel jämfört med Bilsport´s premie)…så variationerna är ganska stora…
kan alltså vara ide´att begära in offerter…
/Denis
”Stora” likheter 🙂
trevligt med olika bilinnehav och god smak !
/Denis
Trevligt kåseri ! och tack för att Du delar med Dig av nyttiga kunskaper !
Måste erkänna att jag blev nyfiken på vilken förening Du avser…”små framhjulsdrivna 4-hjuliga ”…
vänligen
Denis
eftersom vi köpte vår älskade S2A 109:a förra året är våra erfarenheter att man får betala ganska mycket för ett originalobjekt även om man behöver komplettera / renovera… 50000:- för en iordninggjord (vi kan självklart ha subjektiva bedömningar där) ser vi som fynd…men Sverige är ”lågprisland” vad gäller bl.a. Brittiska bilar…kolla gärna med S2 klubben i England eller annonser utomlands 🙂
vänligen
Denis
appropå jordning…hade liknande problem som såklart försvann då jag ”separat”jordade halvljuset till ramen…
och vad gäller jordning…eller hur saker och ting jordas…är det orsaken till varför seriebilar generellt har mindre av ”elektrolytisk korrossion” ?
/Denis
hejigen,
av en slump läste jag om någon som monterat bromsbackarna fel…kanske det ger liknande problem jag haft…eller har…torde vara mindre känsligt med spelet av pushrod om backarna kan justeras som de borde…
/Denis
blev väldigt konstigt utseende på inlägget ???
hursomhelst har vi planer på att uppgradera baksätet till något bekvämare och i stil med de svarta skinnframstolar en Peugot har varit donator för…tror inte som vi planerade för…att använda framstolar till baksäte åxå, skulle få plats…har heller inte testat om Peguots baksäte går att modifiera så att det passar…
är nyfiken på andra medlemmars lösningar…
vänligen
Denis
Edfors, Tack Du hade helt rätt !
det räckte med att ”bränna ur motorn”, gamla Bettan gick rätt fort faktiskt 🙂
och går nu fin fint med hyfsat K-värde !
vänligen
Denis
- FörfattareInlägg