Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Anle och dieseltomten…hur gick det med styrstagen och repsatserna ?
Själv är jag tvungen att byta styrlederna…eftersom de håller bara ett par år… pga att gummidamaskerna spricker…
någon som har tips på ”bättre” styrleder ?
vänligen
Denissom sagt ”allt” bytt förutom trummorna…och bromsarna blir bättre och bättre…besiktningsmännen tyckte allt var utmärkt vid senaste besiktningen…kan tilläggas att jag fått efterjustera några gånger spelet mellan backar/trumma
på vår Defender Td5:a är tiden densamma (-00:a med16000mil på mätaren)…tar lite längre tid under den kalla delen av året…kort tid om man jämför med vår S2A 🙂 … vår tidigare Td5:a av nyare datum hade samma ”glödstiftstid”
Tack detsamma ! och för trevligt initiativ…härliga människor och bilar !
vi ses
Denis & Liselotte
Vi ses i morgon !
kommer med vår S2A 109 gör
Denis & Liselotte
Hejigen och tack för alla tips !
Alla komponenter i bromsystemet är bytta, slangar, rör, backar, cylindrar, en del två gånger (huvudbromscylinder).
Systemet luftat med sugmetoden, tryckmetoden och konventionellt. Slaglängden på pedalen är maxad..dvs hål för huvudcylinderns tryckstång (pushrod) är borrat där stången ”går i” pedalstället…bromsbackarna är justerade så att de går emot trummorna och sedan ”släppt ett hack”…
Nåväl…bromsarna tar på första bromsningen om än långt neråt durken…orsaken till trubblet ? ingen som vet…och ingen som vet skillnaderna mellan huvudcylindrarna för 109 (den som liknar kopplingscylindern och den med demonterbar ”gavel”) alltså inte skillnaderna mellan huvudbromcylinder för 88 respektive 109 för 10″ eller 11″ trummor.
Denis
låter trevligt !
undrar vilken klubb som inbjuder ? finns möjlighet att ansluta sig efter ”vägen” tror du ?
/Denis
Tack för alla tips !!!
jag tror att det är fel huvudbromscylinder…har nu beställt en för 109 och av bättre kvalitet ?
Hursomhelst tror jag att det skiljer på volymen (kapaciteten) mellan 88:ans med 10″ trummor och 109:ans med 11″ trummor…vi får väl se…jag har justerat slaglängden som endera ger låsta bromsar eller inga bromsar alls…
jodå alla slangar, bromscylindrar och bromsbackar är bytta…om inte den nya huvudbromscylindern rättar till problemet tror jag att jag bygger ett tvåkretssystem och använder komponenter från någon lämplig bilmodell med bättre cylinderkapacitet…ska kolla om någon redan har ”uppfunnit” lösningen…
vänligen
DenisTack Sven-Erik,
antar att det blir till att köpa en huvudcylinder till…jag har bytt det mesta nu till nytt samt gjort diverse som att justera så pedalen får så lång slaglängd som möjligt…men icke, någon tipsade om att 4-vägs fördelningsstycket skulle vara boven…men som jag ser det fördelar den bara bromsoljan till fram resp bakbromsarna, har luftat bromsarna med 3 liter olja så rören är rensköljda nu…vänligen
Denisskall tillägga att efter man bromsat ett antal gånger (under färd) så kan man till slut inte trycka ner bromspedalen ens en millimeter…helt stum och alla bromsar ligger på så mycket att bilen svårligen kan flyttas…
efter några timmar verkar det ok och så börjar man om och får samma resultat…
bromsbackarna monterade efter instruktion dvs bakre bromsbackarna på rätt plats och rätt backar…
får intrycket av att ett tryck ”byggs upp” och inte släpper…justerar man till större glapp mellan pedal/huvudcylinder släpper trycket men man får trampa några gånger på bromspedalen för att få någon som helst verkan…tilläggas att ny huvudcylinder är monterad och av rätt typ…och ingen luft kommer (efter att luftat både med den närmaste cylindern först och tvärtom)
tips ?
/Denis
med andra ord…så skall man ej kunna kommunicera på Forumet annat än man är inloggad som Gäst eller Medlem ?
/Denis
tack för info…får ”gäster” se samma info som de medlemmar som loggat in ?
bra om att vara tydlig med värdet av sparad info om erfarenheter och tips som kan vara till nytta…
/Denis
jaja…nu får Hector, vår S2A 109 baksäte i form av 2 framstolar från en Defender…i brist på tips…smily…
såvitt jag vet är en del av problemet att styrslaget ”lever” sitt eget liv och vid ojämnt underlag ”slår” det när staget ”vrider sig”…funderar på att klamra någon gummibussning på själva staget…hoppas någon har en bättre lösning…gummitätningen håller bara ett par år…iaf på Paddocks styrleder med smörjnippel…
/DenisHej,
var finns fälgarna och hur är skicket ? ev intresserad…
/Denis- FörfattareInlägg