Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
tackar för tips…får repa nytt mod så skall det bli förhoppningsvis bli bra 🙂
vill ”kugga över” rostangripna skruvar…kollade iaf övre lagret som ser bra ut, inga saknade rullar eller synliga deformationer på ”axeltappen”… svårt att kolla glappet…knappt kännbart när man tar tag i hjulets över/underkant…
en utmaning är det dock…ser ut att vara lika 12 kant hylsa till skruvarna för att lossa swiveln från axelröret som till all lossa bromsoken…men hylsan är alldeles för lång för att ens prova…specialverktyg antar jag ?
Tack !
låter bra…liknande vibrationer i vår Defender…ska bli skönt att slippa vibrationerna…fler som bytt swivellager ?
erfarenheter och swivelorsak till vibrationer ?
lagerglapp osv…Tack för inspel Johannes !
ja vad kan hända om lagerspelet blir lite ”för litet” ? ingen större rotation i swivellagren precis…
och kunde du härleda vibrationerna till slitna swivellager ?låter som om det kunde vara en tänkbar anledning eftersom ibland fungerar backen..
så fort som Defender är i rullning blir det en genomgång av handbromsen på S2.an…
håller tummarna för detta 🙂
jag medger gärna att ”slåss” på två fronter är en utmaning 🙂
hursomhelst skulle jag ställa undan S2:an…och vips så gick det att backa ??? försökte inte någon längre sträcka men…
att lita på detta fenomen…njae…
erfarenheter kring liknande, någon ?
nåväl, kanske dags att trappa ner…är ingen ungdom precis och ryggbesvären ställer till det emellanåt…
intresseanmälan för framtiden…
undrar vad en Serie 2A 109 kan vara värd i nuskick…går alldeles utmärkt framåt med Fairy overdrive och är ljuddämpad, och med komfortabla skinn”fåtöljer” bak och fram samt soffor bak för 4 pers allt med säkerhetsbälten osv…mer beskrivning under rubriken säljes… MEN har besvär alltsomoftast vid backning !?
Tack för inspel !
även om det inte låter något vidare precis…börjar med att demontera handbromsen och kolla växellådsfästet…ganska stor ”operation” att byta växellåda, trots allt har vi har en reservlåda (troligen serie 3 synkad) men som sagt mycket jobb…
undrar om S 3 lådan passar ”rakt av” med S3 kardan och Salisburyaxeln som nu sitter i ?
undrar hur mycket en sådan ”operation” skulle kosta hos kunnig LR mekare med plats och lyftresurser osv ?
Saknar dessvärre både utrymme och tid pga renoveringen av vår Defender 110 som tar mycket tid och kraft i anspråk (för att få den vibrationsfri, däck/fälgar, skivor/ok, hjullager, kulleder, kardaner, panhardstag, styrdämpare, styrarm, bussningar bärarmarna mm…pust och stön)
vi roterade båda hjulen både bakåt och framåt utan besvär (samtidigt båda hjulen), kardan och handbromstrumman roterade utan problem…
när vi körigång med lite motlut eller när vi backar så låter det som om växellådan ”hoppar” kanske växellådsfästet är kass…men som sagt borde inte hindra att backa efter några meter…kopplingen fungerar, inga problem att växla…
något som hindrar i växellåda, handbroms eller…har för mig att jag tidigare noterat samma sak vid användandet av handbromsen under färd…20-30 km/h…
inte Discovery men Defender med gott resultat, linoljebaserat för hålrum, spruta in ett par tre liter vart annat år. Försök högtryckstvätta så gott det går, blås med tryckluft och låt torka några fina sommardagar innan du sprutar in hålrumsvätskan.
Enligt några erfarna, bedöms linolja (endast) ”torka och spricka” men om jag minns rätt är Biltemas vara ”linoljebaserad” och torrspricker ej.
Om ramen skall åtgärdas rekommenderas Hammerite (ej att förväxlas med Biltemas produkt som inte skall anbringas på rostiga detaljer)
Finns säker mer att läsa om detta om du söker på Forumet.
Lycka till !
Toppen-tips Ray !
Som sagt, upptäckte oljeläckaget inför vår 150 ”milatripp”… fanns inte mycket tid för att byta radialtätningen… men ”mirakelmedlet” tätade den läckande servostyrningen !Omega 917 Seal Saver heter produkten som kan vara till hjälp för läckande tätningar.
vänligen
Denisvi använder vår Defender Td5:a 110 som förstabil 🙂 går alldeles utmärkt förutsatt att man har en eller ett par andrabilar 🙂
tänk bara på att mycket är tungt att åtgärda…skruvar som sitter som ”berget” av olika orsaker…byta bussningarna i bärarmarna te.x…svåråtkomligt som bränsletryckregulatorn osv…på youtube går allt väldigt smidigt :):)
men…låga priser på reservdelarna och det mesta finns som nämnts, nytt eller begagnat/renoverat…
och inte minst ! vänliga och tillmötesgående medlemmar i klubben !!! som bjuder på råd och dåd (ingen nämnd och ingen glömd)
åxå gammal gubbe som önskar Lycka Till !
2023-04-30 kl. 11:05 som svar på: Underredsbehandling Hjälp! – Blästring? Epoxy? Vad? Hur? Tips? #119245You Tube har olika rostbehandlings videor på Land Rovers…några riktigt bra…
-det man lätt kan göra är att se till att ”avrinningshål” inte är tilltäppta i ramen…
-blås rent underredet och inne i ramen där så är möjligt med tryckluft/högtryckstvätt…
-låt torka några dagar…
-spruta in linoljebaserat rostskydd (enligt några är inte enbart linolja att rekommendera pga att det oxiderar och blir hårt/spricker)
-hammarlack (orginalet) håller ganska bra om lös rost borttages…finns säker många fler tips från andra medlemmar med erfarenhet av LR bilar…
- FörfattareInlägg