Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Beträffande den elektriska inkopplingen av extrabatteriet, kontakta Skyllermarks.
Av dem kan du erhålla en liten ”handbok” i miniformat som täcker det mesta om batteriinkopplingar i äventyrsbilar, båtar och husvagnar.[quote quote=78900]Om det är org.radion så går väl koden att få fram via nån Landrover återförsäljare…[/quote]
[i][b]PIKAB[/b][/i] hjälpte mig[i][b] GRATIS[/b][/i] med radiokoden.
(På andra sidan E4/E20 ville JEEP-återförsäljaren ha 1.000:- om jag kom till dem med lös apparat!!!!!)SÅLDA!
Minus 18 i soluppgången på Sandlycke, enligt uppgift.
Uppskattningsvis 30 cm snö.
Tydliga spår efter ”skiftnyklarna” och ”klumparna” i snön.[quote quote=78247]Bild 2 visar den temporära elinstallationen.[i][b] Det ser bättre ut när locket över batteriet läggs på. [/b][/i]Längst upp till höger kommer kabel till LED-ramp via ”regnränna”.[/quote]
Hahaha!Hos de flesta försäkringsbolag ingår skydd vid feltanknig – om man har helförsäkring och bilen inte är över 10 år gammal och inte är körd över 10.000 mil (Folksam).
[quote quote=78062]Lite konstigt med hemsidan, såg ej era svar förrän idag, via epost..
Hur som helst så hittade jag ett el-schema, där det framgick att kabeln till helljuset(H7), ska vara YEllow/ORange.
Hittade sen ett inlägg på freel2.com som handlade om inkoppling av ljusramp och några bilder på det. Ställde en fråga om färg på kabel, och fick svar samma dag!
https://www.freel2.com/forum/post402811.html#402811
Vilken tur att LandRover ägare är så hjälpsamma!!
Det finns en AV/PÅ knapp till den kabel/relä-sats som hör till LED-rampen. [b]Finns det något bra/enkelt sätt att dra AV/PÅ ledningen in till kupen?
/Kent H[/b][/quote]Jag har på mina ”Deffar” dragit koaxialkablar(för CB) och elledningar genom befintliga hål på högersidans torpedvägg.
Men det är på ”Deffar” det.
Förmodar att att man i rationaliseringsandan ”hålat” även ”Frillen” för alternativt högerstyrning och ”gummipluggat” hålen.
I s f – utnyttja gummipluggarna – alternativt byt dem mot genomföringar.[quote quote=77862]Har köpt en LEDramp 180W och tillhörande kablage. Frågan är [b]var man får tag på kabel som går till heljlus[/b] (H7), så att led-rampen tänds / släcks med heljuset. Halvljuset är Xenon. Eller måste man satsa på ett CANBUS system? FL 2 2008
/Kent H[/quote]
Köp Biltemas(eller motsvarande hos JULA m fl) ”Glödlampsanslutning”:
35-5251 för H7 á 64:90.
(35-5250 för H4 á 59:90)
Har jag sedan flera år tillbaka monterat på flera bilar.[quote quote=77887]Jag inväntar mina pluggar. I värsta fall får jag svetsa. Har min Ferguson TED 20 att köra med under tiden. Rätt trevligt men utan hytt och bara 20 knyck som mest….. ? Mer luftdrag i kupén än min Defender ?[/quote]
En fördel är väl att du slipper vänta på att motorn blir så varm att defrostern blir effektiv, eller att den elektriska vindruteuppvärmningen fungerar.[quote quote=77773]Lite märklig fortsättning på denna fråga men jag upptäckte att min avtappningsplugg inte alls var vad jag förväntade med en stor plug med 32mm bult skalle utan en plug med 1/2″ fyrkant, varför? Dessvärre sitter den som berget också……[b]kanske kan man värma?[/b][/quote]
Kanske tillämpligt även på en Land Rover-växellåda:
På en Mercedes Geländewagen var nivå/påfyllningspluggens nyckeltag, utvändig 6-kant, runddraget så jag inte förmådde demontera pluggen.
Jag svetsade då på en ½”-hylsa på resterna av pluggen.
Rätt svårt och jobbigt eftersom det var trångt – som det brukar vara på pluggar, skruvar och muttrar som trilskas.
Vips så kunde jag lossa pluggen.
Min teori är att det var värmen som fick pluggen att lossna.
Härutöver hjälpte den naturligtvis med ett riktigt nyckeltag.
Minns dock inte om det var konisk gänga eller cylindrisk dito med packning.[quote quote=77736]Någon som har en bra idé?[/quote]
Jag har på vänsterstyrda, både Storm och Puma, konstaterat att bilarna varit förberedda för högerstyrning.
Av den anledningen har funnits hål i torpedväggen som i de flesta fall varit försedda med gummipluggar.
I ett fall, en Storm -04, var inte ens hålet för rattstången pluggat .
Konstaterades efter ständigt vattenbad på passagerarsidan fram.
Genom dessa pluggar i torpedväggen går det utmärkt att dra t ex koaxialkabel för CB-radio, om man som jag har antennen fram.Inte så snyggt, men det finns skärmbreddare på ”metervara”.
Kolla med butikerna som säljer 4×4/offroadtillbehör.
Umeå offroad t ex.[quote quote=76008]ja nu börjar våra ögonstenar närma sig sitt rätta värde ?
skämt åsido…barnsligt förtjust i Brittiska bilar…hittade precis en Morris Cooper S från början av 70 talet, i England annonseras den ut för 568000:-(SEK) ! gav 1500 spänn för en sådan när det begav sig ? appropå prisstegring…[/quote]Jag är BÅDE frankofil och älskare av Brittiska bilar.
Av de första har jag ägt 49(eller 50?) Citroen, 3 Renault 16, 2 Peugeot 404.
Av de senare Morris Minor SII -53, 2 Morris MiniMinor 850, 1 Austin MiniSeven 1000 Cooper, 1 Austin MiniCooper 1275 grupp 2 trimmad ”fabriksbil”, 1 MGA 1500 Roadster, 1 MGA 1600 MKII roadster, 2 MGB 1800 roadster, 1 Vauxhall Chevette, 1 Defender PU -04, 1 Defender SVX -09.
Nääääästan köpt en Singer Roadster -50.
Nääääääan köpt en Jaguar XK 120 SE.
Nääääästan köpt en MG TF (bantrimmad för historik racing).
Nääääääan köpt en Land Rover Serie 2 med 6-cyl ”halvtopp”.
Med jämna och ojämna mellanrum varit, och är, intresserad av Morgan.
Suck! Tänk om……….?Nu ska inte jag ta åt mig äran för tipset om kopplingsplinten.
Äras den som äras bör – nämligen allas vår [i][b]FRASSE![/b][/i]Om du har garage med tillgång till 400 v 3-fas så råder jag dig till:
Gå en komvuxkurs i svetsning och eventuellt även bilplåtslageri.
Köp en begagnad ”riktig” svets = 3-fas ESAB eller KEMPPI.
Efter svetsjobbet kan du sälja svetsen och få tillbaka pengarna, eller så börjar du hjälpa andra som är i den sits du är nu.
INGEN kan fixa till din bil så bra och noggrant som du själv.Och sen – du har väl sett Bauhaus-reklamen på TV – hahaha!
- FörfattareInlägg