Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Bra tips. Tack för det.
Kanske lite o t men i alla fall lås och LR.
När jag för några år sedan köpte en några år begagnad Puma gick det inte att få in nycken i låscylindern i dörren.
Efter några dagar med insprutande av krutlösare flera gånger om dagen gick inte bara nyckeln att stoppa in – låscylindern gick även att rotera.
Därefter smörjning med vapenolja – också i sprejform.
Fick jag lära mig som serviceingenjör hos en svensk bilimportör (som även marknadsförde SAAB).
Låsolja är bland det det sämsta man kan ha i en låscylinder (fick jag också lära mig).Ursäkta, men varför köper ni inte originaldelar, som är avpassade för bilen?
Varför byta bort bilen bit för bit.
Att Britparts delar i regel är undermåliga har väl varit känt i några decennier.
Har själv köpt därifrån flera gånger, och blivit lika besviken varje gång.
Dumsnålt – jaa – man får vad man betalar för!Att oljan är svart redan efter 100 mil är normalt för en diesel.
Likaså normalt med en svag rökpuff ur avgasröret vid gaspådrag för en bil med din körsträcka.
Däremot INTE NORMALT om det vid gasuppsläpp kommer blårök ur avgasröret.
Tyder på slitna ventilstyrningar.
Kanske ogillas av bilprovningen?
Beror på hur mycket det ryker.Kollat nivån?
[quote quote=83990]Helt riktigt att det är mycket enklare nu… Behövs inget galler…[b] Och bältena kan va kvar[/b]… Men om man vill va på säkra sidan så kollar man så dom inte ändrat nåt igen… men tror inte det!![/quote]
Bältena bak måste demonteras!På mina Deffar, såväl Storm som Puma, har jag haft original-/standardgrillen och monterat en vinteravskärmning, på samma sätt som man förr gjorde på t ex SAAB och Volvo m fl bilar.
Ursäkta en fjunig yngling.
Med okunnigheten tindrande på kinderna undrar jag: Vad är sommargrill?
Inget att glödga korv med tills de blir cancerogena, eller hur?[quote quote=82990]Håller med Bengt om att använda värme, kyla och inte minst TID. Kan gå att lägga på en mutter och svetsa inuti den så den fäster mot din avbrutna bult, svetsa med försiktighet så man inte skadar godset i toppen förstås.[/quote]
Har med framgång flera gånger använt metoden Patrik beskriver.
Alltså att lägga en mutter ovanpå en pinnskruv som brustit i nivå med omgivande material(oftast pinnskruvar för avgasgrenrör i cylinderlock) och sedan ”fylla i” muttern med MIG-svetsen.
Har även sett på Wheeler Dealer att mekanikern Ant demontera pinnskruvar som brustit några mm nedanför omgivande material.
Han byggde försiktigt försiktigt upp pinnskruven i hålet med TIG-svets så han kunde få tag på pinnskruven med en svetstång och skruva upp den.Prova med att spänna = skruva upp stöden.
Inte funderat på att, om det är möjligt, byta till ”Puma-växellådan”?
Lägre ”etta” och högre ”högstaväxel”.Annars är det, enligt min erfarenhet av andra bilar, lättare och billigare att ändra utväxlingen i fördelningslådan än i huvudväxellådan.
Finns flera tillverkare av olika drevsatser till många bilar på USA-marknaden.[quote quote=80378]Man ångrar aldrig att man byggde ett för stort garage ?[/quote]
Så sant, så sant.
Ingen som funderat på arbetsgrop med gropdomkraft?
Hade jag där jag bodde tidigare.
Men då måste man ju bestämma sig innan man lägger betongplattan.
När jag inte hade behov av gropen hade jag den täckt av plankor ”på tvären”.
Då kunde jag använda garagedomkraft ”som vanligt” över plankorna.
Ett alternativ för den som bygger nytt.Nu begränsar takhöjden i mitt garage installation av billyft, tyvärr, annars är ytan cirka 60 kvm.
Men skulle jag kunna installera en lyft hade jag valt en 1-pelarlyft.
Endera en med centralt belägen teleskopformad cylinder mitt under bilen.
Alternativt en 1-pelarlyft med 4 armar och ”pelaren” på endera sidan.Hjulbanelyft eller 4-pelarlyft är för mig sista/sämsta alternativet.
Alla billyftar har sina för- och nackdelar – en fråga om var man vill kompromissa.
En annan sak att beakta vid garagebyggnad för Defender är porthöjden.
Själv lät jag bygga om mitt garage så att vipportarna ersattes med slagportar.[quote quote=79983]Hej, Finns Hazet satsen kvar?
Mvh Jakob[/quote]Allt finns kvar.
Hazetsatsen kan tas med till Sandlycke nu på lördag, 2021-02-27, om så önskas.
Gäller även ramperna.- FörfattareInlägg