4557

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 116 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Nyinflyttad #106986
    4557
    Deltagare

      Beträffande Sandlycke så är det offroadträff där sista lördagen i varje månad – utom juli – då SOT styr dagen i månaden.

      som svar på: Nyinflyttad #106950
      4557
      Deltagare

        Som Strängnäsbo vände jag mig till närmaste och KUNNIGASTE LR-verkstaden PIKAB på Murmästarvägen i Segeltorp.
        Besökte även LR-verkstad i Flen och i Johannelund, Stockholm, med besk eftersmak.

        som svar på: Hjulinställning #103270
        4557
        Deltagare

          Det är bara hjulskränkningen fram som är justerbar på ”riktiga” Land Rover, Defender och Disco 1 & 2.
          Den justerar man själv enkelt in m hj a ”snörmetoden” – som jag beskrev för någon månad sedan.

          som svar på: Hjulinställning #100835
          4557
          Deltagare

            Varför inte kontrollera hjulvinklarna själv?

            Enkelt med ”snörmetoden”.

            Först kollar du luften i däcken och justerar trycket.
            Fortsätt med att på plant underlag köra bilen MINST 1 hjulvarv rakt framåt – gärna 2 – för att eliminera/minska eventuella ”spel”(glapp)..

            Därefter fäster du ett (murar-)snöre fram i bilen.
            Drar snöret till vänster framhjuls utsida, vidare till vänster bakhjuls utsida, fortsätter till höger bakhjuls utsida samt höger framhjuls utsida och avslutar med att fästa snöret stramt fram i bilen.
            Justera snöret så det ligger ann i centrum av hjulen, eller så nära som möjligt.
            Du kan behöva fästa upp främre stänkskydden tillfälligt.
            Görs enkelt med en startkabel som du gör en ”svinögla” på – så att längden blir lagom.

            Vrid ratten ytterst lite så att vänster framhjuls utsida tangerar snöret i bakkant.
            Kolla på höger framhjul om snöret ligger ann mot däcket eller om det ”glipar” några mm.
            Glipar det har du ”toe*out”.
            Måste du lyfta något på snöret i framkant på däcket har du ”toe-in”.

            Står ratten rakt fram?
            Om inte kan det vara sviterna av oönskad kontakt med skogens allt för fasta innevånare.
            Justera INTE ratten – dess ”grundläge” är ”fabriksinställt” och ska INTE justeras!
            Vanligaste skadan (för mig) har varit krökt parallellstag.
            Beroende på grad av krökning av nämna stag varierar storleken på avståndet mellan däck och snöre i bakkant = ”toe-out”.

            Kolla på båda bakhjulen om snöret ligger an helt lätt mot däckens framsida – i färdriktningen.
            Skiljer det mellan höger och vänster sida – mät upp axelavståndet på båda sidor.
            En orsak till olika axelavstånd kan vara att endera sidans nedre länkarm bak blivit ”justerad” vid lek i spenaten(har drabbat mg).
            Olika axelavstånd gör att bilen ”springer som en hund” – d v s spårar inte.
            Kolla därför om någon av länkarmarna är böjda(mer än den andra).

            Enda hjulvinkel som är justerbar är hjulskränkningen – ”toe-in/toe-out” – på framaxeln.
            Camber- och castervinklar ej justerbara.
            Dock kan man grovt kolla cambervnkeln(hjullutningen) med ett vattpass.
            Castervinkeln(spindelbultslutningen) påverkar ”styrvilligheten”.
            D v s återgång efter kurva resp in i kurva.
            Olika höger och vänster tyder på olika castervinkel.
            Mycket mycket ovanligt med denna avvikelse/skada på en stel framaxel.

            Eftermarknads excentriska camberkompensatorer/bussningar i ”skiftnycklarna” kan även ”åldras” och påverka framhjulsgeometrin oönskat.

            Lycka till, och synpunkter på ovanstående tillvägagångssätt.

            som svar på: Krigsplacerad bil? #99365
            4557
            Deltagare

              Såg i SvD i dag en bild på en svensk man som ”samlade bilar” till Ukraina.
              Mest Jeepar med även minst en Discovery kunde jag urskilja.

              På Lada-Niva-forumet uppmanar en forumdeltagare att skänka bilar(= Niva) till Ukraina.
              Då får dom i alla fall en sysselsättning till att kriga med, förutom att kriga med ryssarna.

              som svar på: Krigsplacerad bil? #99363
              4557
              Deltagare

                Båda mina Deffar var krigsplacerade.
                En Storm 90 Pu -04 och en Puma 90 Pu -09.

                Har tidigare haft ett par Volvo-kombin, en Opel Rekord Caravan 2100D, samt en Jeep krigsplacerade.

                som svar på: Byta ratt #97253
                4557
                Deltagare

                  Jag bytte till 33 cm ABARTH-ratt på min Storm.
                  Ratten ”hittade” jag på en bilskrot.
                  Navet var Mekonomen mig behjälplig med att ta fram för cirka 700:-.
                  Eftersom det finns flera varianter på konor, längder och splines på rattaxeländen så tog Mekonomen hem 5 olika som jag fick prova.

                  Nackdelen med mindre ratt är att rattspakarna skjuter ut längre, och kan medföra att jackärmarna fastnar i spakarna vid hastiga och större rattrörelser i skogen.

                  Ett råd är att INTE välja en ratt med allt för djupt centrum.
                  Ratten kommer då för högt upp, vilket inte är komfortabelt.

                  som svar på: Vart lämna in för kedjebyte 4.4 #95087
                  4557
                  Deltagare

                    PIKAB Murmästarvägen Sätra(Kungens Kurva).

                    4557
                    Deltagare

                      [quote quote=93917]Jag sitter och ska köpa ny bil.
                      Jag tänkte mig något roligt. Det ska vara kul att köra bil. Jag har drömt om en Cayenne. Men det verkar vara ekonomiskt självmord och dessutom kommer mina miljömedvetna vänner att styckmörda mig. ”Ja, men en liten nätt Evoque då? Det kan jag ju komma undan med faktiskt” tänker jag.
                      Men jag har ju ägt en Disco 4 tidigare. Helt magisk bil. Som en dröm. När den fungerar. Resten av tiden då det strular vill man ju bara skjuta sig själv. Pengarna rasar från lönekontot fortare innan man hinner säga trasig luftfjädring. Bilen jag kollar på är en Range Rover Evoque 2.0 Si4 Coupé 2012 med 12 000 mil på mätaren.
                      Exakt hur dumt är det här?
                      Månadskostnaden med ”standard” service får jag till runt 6,150 kr och då har jag inte tagit höjd för allt slitage som LR brukar behöva byta.
                      För samma Månadskostnad kan man köra en Lexus RX 400h Elhybrid som är några år nyare. Och dom bilarna går i princip inte sönder. Är självklart inte lika premium som en Evoque i utseendet, men det man förlorar i trevlig inredning och tuffhets faktor på att skippa en Evoque vinner man kanske i på att man slipper gå till en dyr psykolog får att hantera sin LR ångest.
                      Vad tycker ni?[/quote]

                      Beror väl lite på om du ska använda bilen eller ha den att titta på – och din psykologbudget.

                      som svar på: Land Rover Defender LED-strålkastare #93821
                      4557
                      Deltagare

                        [quote quote=91456]Körte till besiktning med mina nya LED headlamps, blev en 2’er direkt, trots att jag har höjdinställning gick det inte igenom! En bil skall vara type godkjent med LED lampor enligt besiktningsgubben Nu monterer jag dom på min traktor :-((([/quote]

                        Bilen måste även, om den inte är helbilsgodkänd med LED-strålkastare, förutom automatisk höjd-/längdreglering, även vara försedd med strålkastarrengörare.

                        Orsaken är rätt självklar – strålkastarna ska inte blända andra trafikanter.

                        Ett allmänt känt sätt att förbättra strålkastarnas effektivitet, inom lagen, är att montera samma samma strålkastarinsatser som finns som standard på SVX-modellerna.
                        Härutöver ”reläa” strålkastarna = ansluta strålkastarna över relä, med bättre/kraftigare ledningsarea, och låta ordinarie elledningar endast påverka reläet/reläerna.
                        Grädden på moset uppnås med kvalitetsglödlampor från Osram eller motsvarande kvalitetstillverkare..

                        som svar på: Service var? #92607
                        4557
                        Deltagare

                          PIKAB har har jag god erfarenhet av.
                          Men avråder från generalagentens egen verkstad.

                          som svar på: Broms problem #92451
                          4557
                          Deltagare

                            Skillnad på beläggtjockleken?

                            som svar på: Offroad i Botkyrka BMK? #92132
                            4557
                            Deltagare

                              Hej igen Hannes!
                              Kolla in http:www.jeepsweeden.net
                              Dom har/hade en bra karta med alla Sveriges offroadområden.

                              Ps. Det smittar inte från ickebilarna! Ds.

                              som svar på: Offroad i Botkyrka BMK? #92034
                              4557
                              Deltagare

                                Hej Hannes!
                                Eftersom ingen annan svarar så……..
                                Botkyrka är inte alls som Sandlycke och saligen hädangångna Ekeby Terrängområde.
                                Personligen saknar jag Ekeby MYCKET!
                                Botkyrka är ett betydligt tuffare område för såväl förare som bil, jämfört med de två tidigare nämnda områdena.
                                Har man inte en bil som är höjd i fjädringen och stora grova däck så har man nog inte mycket utbyte av Botkyrka.
                                Och dyrt kan det bli också.
                                Numera mest ett område för militärbilar och kraftigt modifierade ickebilar.
                                Eftersom man på Botkyrka inte kräver gatlegala fordon så förekommer många tuffa bilar som är väl värda att imponeras av, men kanske inte följa efter.
                                Men med en höjd Deffe med lite mer och mönstrat gummi på fälgarna så hänger man med.
                                Originalbilar med landsvägsdäck KAN roa sig lite bakom folkracebanan.
                                D v s om man svänger till Vänster strax efter infarten till området – efter att först ha svängt till höger och har anmält sig i klubbstugan och betalt för körningen.
                                JAG har enbart haft roligt med mina Deffar på Botkyrka – mest med Stormen som var höjd 5″ och var försedd med MT-däck och skydd under.
                                Har även haft roligt med småsukkor, ickebilar samt, icke minst, en G-Klass.

                                Min upplevelse av Botkyrka.

                                som svar på: Td5:a vill inte komma upp till arbetstemperatur #90740
                                4557
                                Deltagare

                                  Vintertid brukade jag skärma av kylaren med en platta som jag fäste med buntband i grillen.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 116 totalt)