Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Viken bil är det fråga om?
Frille med viscokoppling eller?Har Biltemas 12 volt ”oljebytare” sedan flera decennier.
Fungerar utmärkt – allra bäst om motoroljan är varm – behöver inte vara brännhet.
Suverän när man fyller på olja i axelväxlar och växellådor.(Eller byter automatväxellådsolja i en ”ickebil”)
Roligt att se även flera nya Defender ute i spenaten = i sitt rätta element!
2023-03-27 kl. 10:34 som svar på: ”Vibrationer i bil vid vanlig körning” vad kan det betyda? #117612[quote quote=117443]Off topic (utrikiska för att vi glider från ämnet) så ska knutkorsen sitta ”fel” på framkardan till RRC sedan start 1970 och förmodligen alla äldre LR med stel framaxel. Det beror på att pinjongaxel och utgående axel ur fördelningslådan inte är i samma plan (lutning mot marken). Skrev en artikel i roverland för längesedan som dessutom gått i repris som är en översättning från engelsk tidning. Artikeln förklarade varför LR kompenserade eller åtminstone dolde vinkelfelet med att ställa knutarna fel. Nyare modeller har man löst detta med en dubbelknut i ena ändan på kardan.[/quote]
Tack för svar Sune.
Men med en dubbelknut(även kallad annanasknut med dubbla knutkors) på ena sida förvärrar man problemet.
Med enkla ”rätt” ställda knutkors eliminerar man så gott som omega(vinkelhastigheten).Med ett enkelt knutkors i ena änden på en axel och en dubbelknut i andra ändan förvärrar man problemet enligt ett praktiskt prov på en framhjulsdriven bil, som från början hade enkla knutkors både ute och inne, då jag monterade ”annanasknutar” ute vid hjulen.
Vibrationerna ökade.Inte övertygad om att Land Rover hade rätt när man ställde knutkorsen fel.
Jag är både praktiker och teoretisk tekniker.[quote quote=117477]Jag tar med mina ”tum”-verktyg till Sandlycke i morgon så får jag se om någon är intresserad. Mest BAHCO, men även GEDORE och andra fabrikat. Det mesta är sparsamt begagnat, men en del är nytt. I en röd BAHCO-låda av metall.
Syns i morrn på Sandlycke – för många Land/Range Rover där är inte nog![/quote]Verktygen sålda!
2023-03-23 kl. 13:30 som svar på: ”Vibrationer i bil vid vanlig körning” vad kan det betyda? #117427Appropå ”kardanvibbrationer” och Defender.
VARFÖR har man inte samma glidbommar(splines på bortifrånska) runt om på axeltapparna.
På min första Deffe upptäckte jag att knutkorsen inte harmonierade = gick inte att vända dem ”rätt”, då jag upptäckte att kardanaxelns knutkors var felmonterade!
P g a a en av glidbommarna är bredare/tjockare och således endast passar på ett sätt!
Av Land Rover ”inbyggt fel”!
Kollade även på sista Deffen – en Puma SVX – samma ”fel”!
Rätt monterade knutkors eliminerar i stort sett skillnaden i vinkelhastighet mellan de båda knutkorsen!Har det ALLTID varit så?????
Om det är rätt – varför?????2023-03-23 kl. 13:08 som svar på: ”Vibrationer i bil vid vanlig körning” vad kan det betyda? #117423Min erfarenhet av vibrationer i ratten på olika bilar hör samman med fel/olämplig däckdimension, fel lufttryck samt undermåliga/olämpliga däck för ifrågavarande bil.
Vibrationerna – till ”dödswobbling” uppträder främst från cirka 68 km/t upp t o m drygt 76 km/t – GPS-mätarfart.
Området detsamma oavsett bil, så gott som.
Läste om problemet och eventuella lösningen på en USA-site.
Gick ut på att man provar sig fram med olika lufttryck i däcken.De här ovan nämnda vibrationerna/”dödswobblingarna” är INTE detsamma som de vibrationer som kortvarigt uppstår efter att en bil stått en längre tid, låt säga 2 veckor, i samma position, så att ”flator” har uppstått.
Dessa ”flator” brukar försvinna efter att däcken blivit varma = ett par mil/20 minuters körning.En annan erfarenhet jag har gjort är att fenomenet endast tycks finnas hos bilar med stela axlar, oavsett fabrikat, samt att det företrädesvis drabbar bilar med AT- eller MT-däck.
Cooper, Goodrich, TOYO och Wrangler är relativt lätta att få bukt med – TOYO bäst(även i spenaten).
Kumho mycket svåra att få bort vibrationerna på – provat på Suzuki Samurai och Defender Td5.
Interaco Super Swamper är omöjliga – har provat på Suzuki Samurai, Jeep Wrangler och Defender Puma.
Alla ovanstående däck köpta nya.På bilar som INTE har styrdämpare kan fenomenet ”dödswobbling” reduceras genom montering av hydraulisk styrdämpare av teleskoptyp.
Mina erfarenheter sedan slutet på nittiotalet med 16 olika 4×4-bilar.
Har problemet i en av nuvarande ”ickebilar”(Suzuki Jimny) – men struntar i det, hahaha!
2022-12-29 kl. 08:53 som svar på: Välkomna att skaka ner julmaten på sandlycke måndag 26:e december. #113349Det blev i alla fall 7 Land Rover som lekte i leran och på skogsstigarna.
Tyvärr hann snön smälta bort.
Sista lördagen i januari 2023 kanske finns snö?
Hoppas det.Kylarskydd, cellplast innanför friskluftluckorna, skoteroverall och elrutan konstant på samt lång isskrapa så man når högra dörrutan innifrån.
Då går det – men är inte komfortabelt.Lite o t, men på Defender SVX så döljs sista tecknen av chassienr på höger främre rambens utsida delvis av skyddsplåten.
2022-11-22 kl. 08:35 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #111569[quote quote=111527]
En 110 om Du vill åka på långresa med den. Bäst vore Tdi, dock med Dina krav skulle jag välja en Td5, helst från 2002 framåt. Dina övriga frågor: efter tycke och behag ?
Ja, lite rymligare bilar för sånt ? [b]Varför 2002 och framåt? Kom de bilarna med några trevliga uppgraderingar[/b]?[/quote]
Har hört/läst fr o m 2004 mindre risk för motorproblem.
Bl a topplocket, oljepumpen, avgasgrenröret och kablaget mellan spridare och ECU förbättrat.2022-11-19 kl. 10:15 som svar på: Vilken Defender skulle du helst köra ofta och ibland långt med? #11142790 SVX (Recaro-stolar).
2.4 Puma (6-växlad manuell låda).
255/85-15 Toyo Open Country MT på militärfälgar (halva bullernivån mot t ex Cooper, Goodrich m fl MT-däck).Takräcke.
Stege till takräcke bak.
Swing Away reservhjulshållare.
Annan frontbumper(med eller utan winsch).
Bumperettes bak.
Rocksliders(absolut inte fotsteg/rör).
Ljuddämpare ersatt av passbit (för att öka markfrigång).
Skydd på fram- och bakaxelväxlar(slädmodell).
Skydd parallellstag.
Extraljus ref 37,5 på A-stolpar(eller ”bur”).
Extraljus ref 50 på tak.
Durkplåt ovanpå framskärmar.
High Lift med speciell ”Defendertillsats”.
LUG ALL – stora modellen + ett antal vajrar á 10 m med öglor.
Dragstropp.
Ryckstropp.
Schacklar, minst 4 – 8 st stora.Lastlådor, vattendunkar och Gerrycans(ingen annan ”svensk” benämning!!!!).
Komradio.
Tält.
Handverktyg.
Startkablar, modell längre och kraftigare.Ett urval av vad jag kan tänka mig i utrustningsväg (och hade på min SVX).
Hej.
Du kommer från Stockholmshållet på E20 – eller hur.
Sväng av motorvägen vid [b]ANDRA avfarten Åkers styckebruk [/b]- INTE Mariefred.
Sväng höger mot Strängnäs.
Kör tills det kommer 50-skyltar.
På vänster sida en lång parkeringsficka efter några hundra meter.
Strax efter parkeringsfickan en grusväg till vänster.
En bit in på den vägen passerar du en bom och når slutligen samlingsplatsen.
Välkommen.[quote quote=109919]Spännande. Är det regeländring tro el en besiktningsman som var ”snäll”?
Kanske fler som fått igenom sina ledlampor?[/quote]Snarare okunnig besiktningstekniker.
Vilket besiktningsföretag?Personligen är jag emot FB, även om jag är med där, eftersom det är mycket lättare att hitta inlägg på forumet(om man är dålig på att leta som jag).
- FörfattareInlägg