Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
När jag läser svaren på din fråga blir jag förbryllad. Jag har tänkt på en dieseldriven värmare till Puma sedan 2008 och har sökt prisuppgifter sedan dess. Det billigaste priset för monterat och klart har varit över 20000 kr. I Tyskland har priset varit 10-14000 men då ska man ju bekosta resan dit också…
Hej!
Det verkar vara tändningslåset som bryter strömmen när jag vrider om helt för att starta. Någon som har förslag på åtgärd? Justera något, smörja eller byta hela låset.[quote quote=68344]Blinkar immobiliser LED när den inte startar? vilket mönster/frekvens i så fall?[/quote]
Den blinkar inte…
[quote quote=68340]Troligt vis inte hur ofta är det som den inte startar? Och när den inte startar brukar den gå igång om du försöker igen?[/quote]
Om jag vänder på det: Om jag har låst/låst upp 2-3 ggr brukar den starta enl. scenario 2. Om jag försöker starta bilen utan att ha låst/låst upp startar den inte.
O
- Det här svaret redigerades för 4 år, 7 månader sedan av .
Tack för all respons!
Problemet är löst. MAF sensorn var smutsig (ty, till vardags kör sällan och den sotar igen). Den gamla turbon fungerar utmärkt. Jag är glad.[quote quote=65499]Ingen spricka i intercooler eller i anslutande slangar?[/quote]
Svårt att säga. De ser hela ut…men borde det inte ryka som attan om de spruckit?
[quote quote=65499]Ingen spricka i intercooler eller i anslutande slangar?[/quote]
[quote quote=65526]
Hej, Ett vanligt fel på transit motorn är att det läcker mellan grenrör och Turbo, se till att ytorna är helt plana och byt packning. Kunder klagar på att det låter som om en ambulans ligger bakom ? Vad var anledningen till Turbo byte?
Hej och tack! Inför montering smärglades ytan på båda ytorna och tvättades rent. Den enda avvikelsen i monteringen var att momentnyckeln inte fick plats så alla muttrar har korsdragits på känsla.[/quote]
Förresten, turbon byttes för att den läckte olja, glapp i leden. LR bytte tydligen ganska många turbosar på garantin 2007-2010. Dock inte på denna.
[quote quote=65517]Hej,
Ett vanligt fel på transit motorn är att det läcker mellan grenrör och Turbo, se till att ytorna är helt plana och byt packning. Kunder klagar på att det låter som om en ambulans ligger bakom ?
Vad var anledningen till Turbo byte?[/quote]Hej och tack! Inför montering smärglades ytan på båda ytorna och tvättades rent. Den enda avvikelsen i monteringen var att momentnyckeln inte fick plats så alla muttrar har korsdragits på känsla.
Hej Martin,
Fiffigt och bra jobbat!
En fråga: Kan du stänga av sensorn om du ex. har hund i bilen? Utan att det påverkar skalskyddet alltså.
Mvh RobertEn tröstfilm!
Sorgligt men nu känns det bättre. Ungefär som när man själv berättar för barnen att husdjuret är i himlen och har det bra. Så småningom vet man att de kommer att vilja ett nytt. Vi är alla barn.2019-07-15 kl. 10:05 som svar på: Nervös inför Disco 4 köp – någon som vill ge mig några råd på vägen? #47195[quote quote=47004]Vad brukar ni betala för service?
Har varit i kontakt med Sam Bil i Göteborg och fått ett väldigt bra och kompetent intryck. De tar 5600:- för en b-service. Hedin de skojarna ska ha 14 000:- jag skulle kunna köpa två bilar för de pengarna. En Meca verkstad tar 10 000:-
Det är ju otroligt stor skillnad.[/quote]Disco bilarna lämnade jag till LR auktoriserad verkstad under garantitiden och det kostade säkert men inte för mig då det var fri service upp till 10000 mil. Mina Defendrar lämnas till Göran Kastell. Han gör även service på Disco bilarna. Kunnigt och prisvärt.
- Det här svaret redigerades för 5 år, 7 månader sedan av .
2019-07-02 kl. 10:40 som svar på: Nervös inför Disco 4 köp – någon som vill ge mig några råd på vägen? #46560Fattar ingenting av denna tråd. Jag har haft två Disco 4:or. En 2010:a som såldes efter 20000 mil och 4 år. Det enda felet kom efter 10000 mil och bestod av vibrationer i ratten och slagna bromsskivor. Det åtgärdades i och för sig under en lång och plågsam process av LR; styrleder, rattstång, ny ratt, hjullager, bromsok, skivor mm. Dock utan kostnad för mig, det var en känd fabriksåtgärd.
Den andra var en 2013 års modell som rullade 15000 mil utan ett enda fel. Ägaren efter mig, kör den än idag, har kört den ytterligare 10000 mil utan problem med endast nya bussningar och normalt underhåll. Inredningen knakar dock numera.
Frågar man ”kontakter” hos generalagenten för Land Rover så menar de att dessa bilar numera kan ha rullat 30000 mil med endast normalt underhåll (service, bromsar etc).
Jag har funnit att nyckeln till framgång med LR bilar är att man ska vara ”vaken” för missljud och avvikelser. Ta tag i det direkt! Då blir det inte så dyrt och omfattande. Det och tätare serviceintervaller än det normala är förebyggande. Förutom hel service fick Disco bilarna ny motorolja var 1000:e mil.
Mina Defendrar får ny motorolja var 1000:e mil, diffarna var 2000:e mil. och växellådan var 3000:e mil.Tumme upp!
Stort tack Patrik! Ser lätt ut!
- Det här svaret redigerades för 5 år, 10 månader sedan av .
- FörfattareInlägg