Per Söderlund

Forumsvar skapade

Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Nybliven Discovery II ägare #37669
    Per Söderlund
    Deltagare

      Vet inte riktigt var man kan hitta Rave nu, men man behöver egentligen bara själva Workshopmanualen och eftersom du har en V8 kan du ladda ner den som pdf här.

      som svar på: Nybliven Discovery II ägare #37636
      Per Söderlund
      Deltagare

        Menar du att den sänker sig symmetriskt, dvs att båda sidor går ner samtidigt? I såna fall minskar sannolikheten att det är höjdgivarna. Det finns en tryckregulator i kompressorn som ska begränsa trycket i luftbälgarna, jag skulle nog misstänka att det är den som spökar om den bara sänker sig när du lägger på last som t.ex ett tungt släp. Samma problem med olastat släp?  Kan också vara ett relä som glappar, jordfel? Har du testat att köra utan att koppla in släpvagnskontakten?

        Jag gjorde en snabb sökning men hittar inte att tryckregulatorn finns som reservdel, ny kompressor kostar runt 4000 spänn så kanske det är billigast och enklast att testa byta givarna. Du kan troligen behöva en Nanocom/Hawkeye för att justera nivåerna efter bytet. Men jag skulle börja med att kolla elen, försöka ringa in problemet. Som vi säger i min branch: Diagnos före behandling! Fast med Landrover kan det vara lurigt 🙂

        Har du skaffat Rave? Oumbärlig om man ska skruva själv.

        som svar på: Aux/bluetooth lösning #37622
        Per Söderlund
        Deltagare

          Satte in en sån här till min Discovery 2, finns till Range Rover också verkar det som… Funkar iaf bra för mig.

          som svar på: Nybliven Discovery II ägare #37612
          Per Söderlund
          Deltagare

            Jag gjorde varianten utan att lossa hela ABS-blocket, ganska lätt med hjälp av den här lilla verktygssatsen från Biltema: (Länk), då kommer man åt de kinkiga insexskruvarna på undersidan.

            som svar på: Startar inte efter byte av bränslepump #37574
            Per Söderlund
            Deltagare

              Success!

              Efter byte av luftningsventilen som sitter på dieselfilterhållaren och luftning som du beskriver Edfors, så startar hon igen. Har kört några mil och allt verkar ok 🙂

              Svårt att veta om det var ventilen eller bara luftningen som var problemet, huvudsaken att det löste sig. Nu är det bara resten kvar 🙂 Någon som har en bra beskrivning på hur man fixar läckande taklucka?

              som svar på: Nybliven Discovery II ägare #37573
              Per Söderlund
              Deltagare

                Hej och grattis till bilen!

                Har själv haft min i tio år och snart haft alla fel som de här bilarna brukar få. Känns som hälften av bilen är ersatt med nya delar 🙂

                Jag tänkte dela med mig av mina erfarenheter av de fel som vi har gemensamt.

                Tre Amigos: Vanliga OBD-läsare funkar inte. Man behöver en särskild läsare/programmerare somt.ex Nanocom eller Hawkeye. De är inte billiga men ska man behålla sin Bil är de väldigt användbara… Bor du eller har vägarna norrut (Umeå/Arjeplog) har jag en som du kan låna. Tre Amigos är ofta ett jordfel i ABS-enheten som sitter under huven framför förarplatsen, fixas antingen med en ny modulator, t.ex  den här,  eller som jag gjorde enligt den här instruktionen. (Om du kan hantera en lödkolv). Gjorde ”Option B” och har kört ca 10000 mil efter det utan några Amigos. Fast det kan ju vara andra fel, t.ex kasst hjullager eller ABS-givare. Men jag skulle börja med det enklaste, enligt länken alltså.

                Huven: Kolla om plastspaken som man drar i har gått sönder. Det hade min.

                Luftfjädringen: Antagligen höjdgivaren som krånglar. Jag bytte båda sidor, inga fel sen dess. De sitter strax framför bakhjulen, går inte att missa och ganska enkelt fix. Var försiktig med kontakterna bara, plasten är lite skör.

                En bra sida för Disco2-ägare är den här. Många bra steg-för-steg reparationer beskrivna på ett bra sätt.

                Grejor beställer man från england. Passa på medans det fortfarande är tullfritt.

                Mina favoriter:

                http://rimmerbros.co.uk/

                http://www.paddockspares.com/

                http://johncraddockltd.co.uk/

                http://jgs4x4.com/

                Också förstås ebay.co.uk, där hittar man det mesta, även begagnat.

                Lycka till! (Och gå med i klubben förstås!)

                 

                 

                som svar på: Startar inte efter byte av bränslepump #37530
                Per Söderlund
                Deltagare

                  Tryckregulatorn bytt, till en Bosch i stället för den gamla no-name. Har nu ca 4.6 bar i hålet för tempgivaren men fortfarande inget i returen. Har också rengjort det lilla rörformade filtret vid regulatorn. Den nuvarande teorin är att luftningsventilen som sitter vid filtret kan vara paj. Jag tänker att om membranet är trasigt så att det är fritt flöde där kanske det innebär att inget kommer till spridarna och inte heller då i returen…? Låter det rimligt? Väntar otåligt på att ventilen ska komma med posten.

                  som svar på: Startar inte efter byte av bränslepump #37488
                  Per Söderlund
                  Deltagare

                    Ja, det kommer ju inte en droppe där… fast jag bytte tryckregulatorn för några år sedan då den läckte… Men nu är man ju desperat. Blir till att beställa en ny, troligtvis, om jag inte får några andra tips.

                  Visar 8 inlägg - 16 till 23 (av 23 totalt)