Per Söderlund

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Felkod 27-05? #42513
    Per Söderlund
    Deltagare

      Ja, man fixar det på några timmar. Jäkligast är att få lös insexskruvarna på undersidan av ABS enheten. Kan rekommendera det här verktygssetet från Biltema: [url]https://www.biltema.se/verktyg/handverktyg/bits/bitssatser/bits–och-hylssats-42-delar-2000028379[/url]

      Lycka till!

      • Det här svaret redigerades för 6 år, 3 månader sedan av .
      som svar på: Felkod 27-05? #42501
      Per Söderlund
      Deltagare

        Jag gjorde ”option B” i den här länken: https://landroverclubvi.weebly.com/abs-mod.html. Sen dess inte sett skymten av de tre vännerna.

        som svar på: Tre vänner #42027
        Per Söderlund
        Deltagare

          Här har du manualen till ABS funktionerna. Forumet tillåter visst inte pdf-filer så jag har bytt filändelse till jpg. Ändra tillbaks till pdf så går den att öppna.

          Hoppsan fel fil. Nr 2 är den rätta.

          • Det här svaret redigerades för 6 år, 4 månader sedan av .
          som svar på: Disco Skrotas billiga delar #40345
          Per Söderlund
          Deltagare

            Är ute efter ett relä till halvljusautomatiken, det som sitter under luckan nedanför ratten, men till en disco 2. Kan det vara samma månne? Så här ser mitt ut:

            som svar på: Svag Td5 #40142
            Per Söderlund
            Deltagare

              Har kommit lite närmare mysteriets lösning men konstigt är det…
              Igår kopplade jag in en tryckmätare där givaren för bränsletemp sitter på bränsletrycksregulatorn. Jag hade bra tryck, närmare 5 bar oavsett belastning. Det som var intressant var att utan tempgivaren inkopplad så går motorn och bilen som den ska. Kopplade tillbaks givaren och felet kom tillbaks, kopplade lös kontakten och då gick den bra igen. Data från Nanocom tyder på att tempgivaren är ok, men jag ska mäta upp den för säkerhets skull. Har också ett felmeddelande från automatlådan: P1884 CAN MESSAGE MD_IND INVALID och en kurva för motortemp som ser lite skum ut:

              [attachment file=40143]

              Maxar på 53 grader. Det är alltså den temp som automatlådan rapporterar att den får från motorns ECU, ser lite ”digital” ut…borde väl egentligen följa kylvätsketemperaturens kurva? Nån som vet vad som är normalvärde eller har nån kurva att jämföra med?
              Kan det vara skadligt att köra utan bränsletempgivaren inkopplad?

              som svar på: Svag Td5 #39897
              Per Söderlund
              Deltagare

                Okej, då har jag pysslat lite i helgen: Kollat kabel/kontakt från spridarna (igen). Lite olja på kontakten, men inget på kablarna, rengjorde kontakterna med ”electronic cleaner”, men ingen förändring. Tagit en tur med raka rör, dvs helt utan ljuddämpare. Hade väntat mig mer oväsen 🙂 men ingen skillnad på effekt.
                Men: Nu har jag mätt upp värdena från gasreglaget med Nanocom och här är något skumt:
                Så här ser det ut, mina värden till vänster och vad det ”bör” vara till höger, första värdet enligt nanocom, andra värdet enligt Rave
                Om jag förstått rätt ska summan av 1 och 2 hamna nära 5 volt och det verkar ju stämma någotsånär, men 3:an…? Värdet på den ökar ju mer man pressar pedalen, upp till 10 alltså. Enligt Rave kan fel på gasreglagets sensor ge ”Engine performance concern”. Vad ska man tro?

                Pedalen ”uppe”: Acc way 1: 0.657 => 0.3 => 0.8
                Acc way2: 4.357 => 4.7 => 4.2
                Acc way3: 0.000 => ska vara som #2 ungefär enligt nanocom???

                Pedalen i botten: Acc way1: 3.917 => 4.7 => 3.9
                Acc way2: 1.093 => 0.3 => 1.1
                Acc way3: 10.000 => ska vara som #2 ungefär enligt nanocom??
                Accel supply 5.01 volt

                Det andra som jag gjort är att logga värdena från automatlådan, men där fattar jag inte mycket. Det som kanske är konstigt är värdena man får när man loggar ”Pressures”. Där står allt på 0 utom ”3-4 speed range 1” som konstant är 253….
                Länkar till loggfilerna:
                https://app.box.com/s/1dzgjif58t0pq0rw3hgc1cm4629adhad
                https://app.box.com/s/dlvzarrs0j4v8h9wxy1l3pomwj3b0h9h
                Om nån har tid och lust så är jag tacksam för ytterligare tips och idéer och om det finns nån som kan tolka loggfilerna så är det ännu bättre.

                som svar på: Svag Td5 #39849
                Per Söderlund
                Deltagare

                  Så… Inga uppenbara fel på turbotryck å annat som nanocom registrerat. Jag hittade en uppgift i Nanocommanualen att trubotrycket ska normalt gå upp till max 230, och det verkar det ju göra ibland. Kan sägas att jag inte ”pressar så hårt” då det ändå inte ger någon effekt på farten, bara högre varv. Börjar undra om det kan vara något med automatlådan. Bytte den för ca 2000 mil sedan, men när jag läser ett inlägg från gamla forumet som jag skrivit så verkar det ha varit samma problem innan det haveriet.

                  När jag bytte kabeln till insprutarna var det för att det droppade olja ur kontakten till ECU:n när jag kollade… men jag lät den inte ”rinna av” som #1813 skriver. Dumt nog, nu när jag tänker på det. Däremot öppnade jag ECU:n för att se att ingen olja kommit in till elektroniken. Ska kolla upp kabeln igen när jag kommer hem i mitten på veckan. Man kanske skulle skölja igenom kabeln med avfettning om den fortfarande är full med olja?

                  som svar på: Svag Td5 #39835
                  Per Söderlund
                  Deltagare

                    Okej. Har kollat lite snabbt på slangarna, men de ser ut att sitta och verkar hela. Ska göra en grundligare koll så fort jag får tid. Här kommer i alla fall Nanocomloggen från min körning i dag, hoppas nån kan hitta förklaringen bland alla siffror… Jag tror dock att loggningen avbröts efter en timme om man ska tro tidsangivelserna i Nanocom viewerprogrammet.

                    Nähä… går inte att bifoga filen -”Fel filtyp”
                    Då finns den att ladda ner här: https://app.box.com/s/r3q3js3r9z184u95eup17lzuq0fui9dv

                    som svar på: Svag Td5 #39829
                    Per Söderlund
                    Deltagare

                      Oj, det var många tips. Ska kolla igenom slangarna en vända till. Senare idag bir det en tripp på 14 mil. Ska koppla in nanocomen och logga den så kanske jag kan få hjälp här på forumet med datatolkningen.

                      som svar på: Svag Td5 #39815
                      Per Söderlund
                      Deltagare

                        [quote quote=39814]Du bör kolla så inte wastegaten fastnat då hamnar bilen i limp home mode kan även va vakuum ventilen som styr wastegaten då får man samma symptom vad är det för årsmodell på den[/quote]

                        Sorry, glömde skriva att wastegateregulatorn också är bytt. Men vakuumventilen har jag inte kollat. Ska göra det snarast.
                        Men, hmmm var sitter den? Jo, det är en 99:a.

                        • Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
                        som svar på: Nanocom normalvärden #39143
                        Per Söderlund
                        Deltagare

                          [quote quote=39050]I det här inlägget har du några värden på MAF: http://www.thed2boysclub.co.uk/viewtopic.php?f=5&t=57779 ”it should read around 60 at idle and at least 250 at 4k rpm” Jag har en TD5 och Nanocom om du vill att jag ska jämföra något värde med din… /Anders[/quote]

                          Så här ser kurvan ut för min wastegate. Normalt? Något händer efter 44 min, då går den ner på noll och stannar där. Verkar inte friskt… Har beställt en ny original nu, ifall den förra ”no name” är kass. Kurvan för ”EGR inlet” ser exakt likadan ut, alltså exakt samma värden. Ska det vara så när man har gjort EGR mod?

                           

                          som svar på: Ork och förbrukning #39133
                          Per Söderlund
                          Deltagare

                            [quote quote=29189][Originally posted by EmanuelH] Hej, Har funderat en del kring min Disco 2 gällande ork och förbrukning. Bilen är en 2004 med Td5 Automat som gått ca 15 000mil.Den har frontrunner takräcke, är höjd 2 tum och rullar på Cooper Discoverer S/T MAXX i dimension 265/75-16. Vid det vanliga åkandet drar den ca 1,3-1,4 l/mil. Min största fundering är orket, med de större däcken hoppar inte 4e växeln i förens en liten bit över 90km/h och tenderar att kugga ner igen så fort det är tendenser till uppförsbacke.Att den dessutom går i snigelfart i backarna kring Jönköping skulle vara skönt att få lite ändring på. Vad tror ni om att byta utväxling i fördelningslådan för att få den att bli något starkare och dessutom få ner hastigheten där lock-upen går i till någorlunda rimlig landsvägsfart? Borde det inte påverka förbrukningen till det bättre?[/quote]

                            Löste du problemet? Lider av samma sak…

                            som svar på: Nanocom normalvärden #39079
                            Per Söderlund
                            Deltagare

                              Nu hittade jag det här på aulro.com:

                              MAF(mass air flow – kg/hr) = 55-65 at idle growing with revs up to 600 or above at 3000+rpm under heavy load, at 618 it cuts out and drops to 0

                              AAP(ambient pressure – KPa) = real ambient pressure on barometer in kPa, around 100 must drop up to 2 units to 3000+rpm, more decreasing of that value related to the acceleration should indicate that the air beyond the filter is less than required.

                              AAT(ambient temp) -only Eu3/15-16P engines = real ambient temp on thermometer (not shown by nanocom)

                              MAP(manifold absolute prssure – KPa) = very close to AAP at idle growing to 230 at full load… nanocom instruments shows Turbo pressure which is MAP – AAP and transformed in Bar , at full load without tuning should be around 1.3 bar

                              IAT(inlet air temp – *C) = AAT + 10 to 30 depending on outside temp, engine coolant temp and boost(meaured with coolant gauge at middle)…also it can be much higher if non-cooled EGR is still fitted

                              COOLANT TEMP = while the gauge stays at the midddle is between 70 – 115 , normal around 90*C, the gauge will go to red zone only at 120 and the electric cooling(aircon) fan kicks in at 110 and stops at 105

                              FUEL TEMP = around 10-20 less than coolant temp depends on ambient temp

                              THROTTLE
                              ACCEL. WAY 1 – about 0.3V with the pedal released, about 4.7V with pedal to the maximum position
                              ACCEL. WAY 2 – about 4.7V with the pedal released, about 0.3V with pedal to the maximum position
                              ACCEL. WAY 3 – this track must have values very near to the second track.(only 15P-16P engines)
                              ACCEL. SUPPLY – this value must stay between 4.9 – 5.1
                              * an up to +0.5V for WAY 1 and -0.5V for WAY 2 are accepted

                              IDLE ESPEED = around 750rpm

                              IDLE SPEED ERROR – This is a calculated value that shows the difference between the idle speed and the real drive demand

                              ​*** I recommend Inputs fuelling which can be saved to SD card for these readings rather than Instrument

                              som svar på: Nanocom normalvärden #39048
                              Per Söderlund
                              Deltagare

                                Redan bytt. Liksom MAF sensor, spridarkablage, luftfilter, bränslefilter och dieselpump… 🙁

                                som svar på: Nybliven Discovery II ägare #37712
                                Per Söderlund
                                Deltagare

                                  Inget jag har problem med (än så länge) men sett på andra forum att folk löst liknande problem med en genomspolning av värmesystemet. Har inga tips på hur det ska göras dock, plats för kreativitet 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 23 totalt)