Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Som info för de som inte kunde vara med; Sven-Anders omvaldes som DO för Inre Mälardalen!
Tror inte det är någon större vinst att köpa en renoverad istället för en begagnad TDV6. Detta eftersom det troligen är vevaxellagren som gett sig och en renoverad motor har samma lösning som en begagnad.
Svagheten på motorn är att det inte finns någon styrning/låsning för vevlagren, utan de kan vrida sig och täppa till oljekanaler som ska smörja lager och axel, vilket är vad jag tror har hänt med din maskin.
I övrigt har jag inte hört om några svagheter på motorn, så jag ser det som onödigt att köpa renoverat. Du får ändå inte nya turboaggregat eller olje- och vattenpump med ett ”short-block”, så leta upp en begagnad (på en skrot i UK kanske?) och gör en ordentlig service på den innan du lyfter i den!
RPI och Turner Engineering har renoverade block med ”Top Hats”!
Jag tänkte dyka upp i varje fall!
Vad jag har förstått utvecklades en variant med foder och fläns, men den kom aldrig i produktion.
Däremot finns det på eftermarknadssidan.
Håller med. Tror det behövs något skal för att få en bättre upplevelse. Men det kanske är på gång?
- FörfattareInlägg