Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Det borde lösa saken…
Det kan vara lägesgivaren på torkarmotorn kanske. den har jag bytt en gång. men koppla bort motorn och provkör så du ser om det är nåt kabelbrott.
En defender är alldrig riktigt trasig… Och alldrig riktigt hel.
Kör hårt
Henrik
Hej Emil,
Tråkigt att höra att du har problem. En Defender läcker egentligen inte olja. Den markerar bara sitt revir.Men här är lite input.
Oljekylaren är det inte, den sitter på sidan av motorn bakom turbon.
Injection loom vs ecu ska inte vara någon fara eftersom det sitter ”sockerbitar” på kablarna vid ecun så eventuell olja dränerar där.
Till Bränsletrycksregulatorn har du en packningssats bland reservdelarna.Olja fram på sidan av grillen tyder på spricka i intercoolern. då sprayar oljedimma framåt. men inte 1,5 liter.
Återstår packningar lite varstans…..
Hoppas det löser sig
Henrik
Min -04 är till salu
Hi,
check the end of the slave cylinder rod. The end that touch the clutch fork may be worn down. It should be like a round shiny ball. I had similar problem and tried everything with bleeding and so before I found out what the problem was…Heptan or ”kemisk ren bensin” you buy in any paintshop (färghandel) in a one liter bottle.
Jag gjorde såhär:
Injectorloom la jag i en balja med heptan (kemisk ren bensin). Gummi packningarna i kontakterna till injektorerna får ligga i heptan också. sen får grejerna torka, oljan är borta och packningarna, som var svullna av oljan så dom inte passar, får tillbaka sin ursprungliga storlek. (funkar på alla gummipackningar)
Kabeln från toppen drog jag ut och stoppade änden ner i en burk med heptan. Andra änden vid ECUn likaså. lämna så över natten men ha batteriet urkopplat så att det inte kan bli några gnistor eller så. Nästa dag, ta bort burkarna och låt det torka ordentligt. Simsalabim oljan är borta.
Heptan köper du på färghandeln i en-liter flaska. Det är samma sak som bromsrengöring tex Bräkleen eller vad det heter.
Heptan är brandfarligt men det bästa att ta bort olja med, eller ha på facklorna när du ska sluka eld.finns i kolmården, närmare bestämt Kvarsebo.
priset är 10000. komplett med slangpaket etc. nypris ska vi inte prata om……nu får man väl skämmas för att vara i fel tråd 😉
Blev det nån svets?
Jag säljer snart en av mina TIG svetsar. Utmärkt för pinne också. fem år gammal proffsmaskin EWM tetrix 180.
du skrev:
”Det jag kommer använda den till är mindre reparationer hemmavid, nån cykel, båtvagn, svetsa fast muttrar på avdragna skruvskallar, lappa stag på ungarnas atv osv. ”Bästa du kan ha är en tigsvets
Jag har en orginal Gummimodellen med två stora fjärrljus hängande i garaget.
sån här: https://www.paddockspares.com/vplpp0060-bar-protection.htmlintresserad?
det är inte så långt mellan Örebro och KolmårdenTror inte jag behöver samla…
Hmmm,
Det där med kungen bland svetsar kan jag inte hålla med om. Jag har kört många såna. seriös svetsning gör man med TIG. riktig reparationssvetsning och tyngre grejer med pinne. Det ni pratar om som ”MIG” är i själva verket MAG om vi inte ska svetsa rostfritt eller aluminium.
som MAG svets skulle jag föredra en 3-fas maskin för att kunna svetsa lite grövre samt få en stabilare svets. Problemet med MAG är att det är svårt att ställa in svetsen för att få en bra svets. Det är lätt att det bara ligger ovanpå, sk kallflytning respektive bindfel.
Som rörsvetsare kör jag TIG mest. Har en stor AC/DC Kemppi i garaget plus två Selco TIG. På jobbet kör jag EWM. Kemppi kan inte mäta sig med dom senare.
Som man svetsar får man slipa……. (gammalt djungelordspråk)
lycka till
Jamaica-lera….. well…
tiggen vill ha riktigt rent och det beror inte på svetsagregatet om det blir bra eller inte.
Men: ett litet tips på vägen är att ha en rostfri tråd om det bubblar i smältan. 😉
- FörfattareInlägg