Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hej Ola,
finns att ladda ned på nätet
Workshop manual
http://www.landy.ee/manuals/cars/freelander/Freelander%20Workshop%20Manual%20(2001+).pdf
Owners manual
https://www.legionlandrover.com/manuales/owners%20handbook%20-%20freelander%20(2001).pdfHar inte använt nanocom själv men det brukar rekommenderas så det tror jag nog du kan få fram.
Kolla inte bara transmission utan ABS och motor också.
Sug ut först och fyll på med ny, sedan när du byter filter så rinner en del ut så får du den nya vätskan en bit in i systemet. och blir av med mer gammal på första försöket.
Sen får du nog suga ur behållaren ett par ggr till för att få bort det sista.
Se till att lufta ordentligt efter byte filter, pumpen är känslig för luft.
- Det här svaret redigerades för 3 år, 10 månader sedan av .
ATF 3 rekommenderas ej för Cold climate så satsa på original oljan, ev någon av pirat oljorna, aldrig testat dem så kan inte uttala mig om dem men är det samma spec borde det funka bra.
Slå ingen olja i dieseln, svavlet i den kommer att lägga sig som aska i DPF och den är inte billig att byta.
Aska går ej att få bort med regenerering. Svavel ger mycket mer aska än det blir av sotet när man bränner ur filtret vid regenerering.2km körning är ganska långt tyvärr och risken är att ett eller flera pumpelement skurit eller spridarna.
Tyvärr känner jag inte till någon som renoverar dessa pumparna eller spridarna. Det man vill göra är att se vad som orsakar felet.
Man kan mäta läckaget från spridarna och från pumpen i returledningen, jag har tyvärr inte data på det till Puma motorn.
Det jag kan säga är att spridarna ska ligga jämnt och inte för högt. Den som ev. läcker igenom mest är den som skurit eller är mest sliten.M&S lamporna kan blinka till grönt ibland om man är för snabb på tändning till start.
I ditt fall låter det annorlunda, skulle tänka mig problem med XYZ switch för växel lägena, går vatten i kontakten ibland och så kan den strula med position också.Bra info, synd bara att det har de där tyska referenserna 😉
Men annars braHej,
Motorn bör inte ha tagit skada, men bränslepump och insprutare kan definitivt tagit skada och det kan ge vissa oljud.
vad är det för oljud?
Hur länge körde du med bensin i tanken?
eller startade aldrig motorn? tändning till?Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
IRD är såld
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
Ge mig ett bud eller så byter jag gärna mot något kul till serie II:an 🙂
- FörfattareInlägg