Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hur akut är det?
Jag har ev en pump men ska få den andra iordning och monterad först, räknar inte med att det blir klart förrän slutet på sommaren.
I så fall är min nuvarande pump till salu, helt problemfri pump.
anledning till byte är att jag laborerar lite med inställningar på en traktorpump med bättre vrid 🙂
Ja till hösten får vi hoppas man fått vaccin i sig så vi kan ta igen lite missade aktiviteter 🙂
Det kan alla Land Rover verkstäder plocka fram i DDW, så det är till att åka dit och prata med dem.
Du behöver ha med dig körkort och ägarbevis för att dem ska lämna ut det (eller så var det på min tid i alla fall 🙂 )Finns lite info om det här
https://forums.lr4x4.com/topic/40996-coil-sprung-axle-to-leaf-spring-conversion/
Jag har 2 nyare Defender Axlar med skivbromsar som ska på en dag, men det kräver att man bygger om dem för bladfjädrar och så är ju utväxlingen ”fel” men jag tycker ändå det blir bäst, enkelt att få tag på skivor, ok och klotsar i framtiden.
Går ju med RR Classic och Disco 1 också, och skulle säkert gå med P38 eller Discovery 2 axlar också.Dessa är lite bredare också vilket jag gillar, främst fram där däcken tar i ramen och begränsar styrutslaget med dem fälgarna jag har (tidiga 109″ hjul breddar innåt..)
Hej,
Du kan ju ha kortslutning i kablaget?
Koppla bort kompressorn och 40a säkring.
Mät mellan + på batteriet och ”ut” kabel från säkring. Har du spänning där är kabeln kortsluten till jord
Hej,
Det har varit en del mjukvaruproblem på nya infotainment systemet, har du kollat med LR om det finns en uppdatering?
Jag har köpt Bronze green i en traktor butik, tror det är Kramp som har det i sortimentet, (före detta Grene) heter nog iofs Land Rover Grön
Några år sedan nu men rätt billig en komponentsfärgGjorde en snabb sökning, finns på 1 eller 5 liters burk
Även Land Rover Blå finns 🙂https://www.kramp.com/shop-se/sv/search/land%20rover
- Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av .
Man ångrar aldrig att man byggde ett för stort garage 😉
Jag har använt båda som LR mek och jag känner mig inte trygg under en 2 pelare med en 110″ men kollegan tyckte mycket om den.
Vi hade en rejäl fyrpelare med balkar under så man kunde hänga bilen i balkarna och sänka ramperna så mycket man behövde, suveränt vid broms och lager jobb så slipper man lyfta tunga hjul upp och ned så mycket, och vid större jobb så hängde bilen på balkarna och rampen nere. Visst är det ett aber att inte snubbla på rampen men de få gångerna man har nere transmission och liknande och verkligen behöver göra det är ju få jämfört med vanlig service där 4 pelare är mycket snababre och smidigare, bara att köra på och hissa upp, sen kan man klättra upp och stå på rampen om man behöver göra något medans olja rinner ur under.
Det var en Bradburry lyft, inte billiga men rekomenderas. https://www.gemco.co.uk/product/bradbury-h4443-wheel-free-four-post-service-lift-4-0-tonne/
Själv har jag bara saxlyft i mitt eget garage, men där är så låg takhöjd att man får ta av taken på Serie bilen för att komma in….
Normally you would not see this unless removing the injectors, there is a drilled channel through the head where the injectors pick up fuel .
copper washer towards bottom and an oring sealing diesel from oil at the top of injector.Hi Michael,
It’s a td5?
That black sludge is common in Td5 pumps due to the construction of the engine, especially when the injector seals are starting to leak.
i had a cusomter analyzing this many years ago as he thought it was an issue with the fuel from OKQ8 (this was in 2003-2004 something) and came back with carbon soot from combustion. Only ever seen this on Td5 engines. the other sludge you get from water and RME looks different.So the issue is more likely to be the seals leaking a little compression and soot passed the injectors in to the fuel channel and eventually back to the tank where it accumulates and get stuck in the pump strainer.
If you clean it out you might be ok for a long time, but if you notice it comes back quickly it is time to replace the injecotrs. If ignored in the long run it will clogg up the strainer and damage the fuel pump. And in some cases there will be a lot of air in the fuel system and the engine will not start unless you bleed it repeatedly every time you start it 🙂Är det inte mer sug efter Stationsvagnar och det finns fler Pick uper?
så vore möjligt att få till ett byte, eller sälja din och köpa en annan?eller så är du sentimental som mig …. och då kan man ju inte göra så 🙂
Min gamla Serie 2 från 1961 ser ut att ha haft 2 6v batteri original, ett under förarstolen och ett i motorrummet.
Men ombyggd till ett batteri i motorrummet.
så det borde gå att ha i verktygslådan på höger sida.
Vänster sidan går ej på min där sitter diesel tanken. Är en 109″ Pick upMen funkar glödningen? Det finns billiga ombyggnads satser till moderna stift som värmer mycket bättre. Dessa är parallellkopplade så går på 12v utan motståndet.
De gamla är serie kopplade med motstånd så de ligger på 2-2,5v om jag minns rätt. Blir inte så bra värme då…
- FörfattareInlägg