Peter Hansson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: 2,25L dieselmotor/pump #82224
    Peter Hansson
    Deltagare

      Hur akut är det?

      Jag har ev en pump men ska få den andra iordning och monterad först, räknar inte med att det blir klart förrän slutet på sommaren.

      I så fall är min nuvarande pump till salu, helt problemfri pump.

      anledning till byte är att jag laborerar lite med inställningar på en traktorpump med bättre vrid 🙂

      som svar på: Aktiviteter nu i vår? #82223
      Peter Hansson
      Deltagare

        Ja till hösten får vi hoppas man fått vaccin i sig så vi kan ta igen lite missade aktiviteter 🙂

        som svar på: EKA kod #82222
        Peter Hansson
        Deltagare

          Det kan alla Land Rover verkstäder plocka fram i DDW, så det är till att åka dit och prata med dem.
          Du behöver ha med dig körkort och ägarbevis för att dem ska lämna ut det (eller så var det på min tid i alla fall 🙂 )

          som svar på: Skivbroms, series 3 #81086
          Peter Hansson
          Deltagare
            som svar på: Skivbroms, series 3 #81085
            Peter Hansson
            Deltagare

              Jag har 2 nyare Defender Axlar med skivbromsar som ska på en dag, men det kräver att man bygger om dem för bladfjädrar och så är ju utväxlingen ”fel” men jag tycker ändå det blir bäst, enkelt att få tag på skivor, ok och klotsar i framtiden.
              Går ju med RR Classic och Disco 1 också, och skulle säkert gå med P38 eller Discovery 2 axlar också.

              Dessa är lite bredare också vilket jag gillar, främst fram där däcken tar i ramen och begränsar styrutslaget med dem fälgarna jag har (tidiga 109″ hjul breddar innåt..)

              som svar på: Kompressor EAS #81084
              Peter Hansson
              Deltagare

                Hej,

                Du kan ju ha kortslutning i kablaget?

                Koppla bort kompressorn och 40a säkring.

                Mät mellan + på batteriet och ”ut” kabel från säkring. Har du spänning där är kabeln kortsluten till jord

                som svar på: RR Evoque med radio problem? #80718
                Peter Hansson
                Deltagare

                  Hej,

                  Det har varit en del mjukvaruproblem på nya infotainment systemet, har du kollat med LR om det finns en uppdatering?

                  som svar på: gröna kulörer till Serie 2A #80504
                  Peter Hansson
                  Deltagare

                    Jag har köpt Bronze green i en traktor butik, tror det är Kramp som har det i sortimentet, (före detta Grene) heter nog iofs Land Rover Grön
                    Några år sedan nu men rätt billig en komponentsfärg

                    Gjorde en snabb sökning, finns på 1 eller 5 liters burk
                    Även Land Rover Blå finns 🙂

                    https://www.kramp.com/shop-se/sv/search/land%20rover

                    • Det här svaret redigerades för 3 år, 8 månader sedan av .
                    som svar på: Garagelyft ? #80378
                    Peter Hansson
                    Deltagare

                      Man ångrar aldrig att man byggde ett för stort garage 😉

                      som svar på: Garagelyft ? #80301
                      Peter Hansson
                      Deltagare

                        Jag har använt båda som LR mek och jag känner mig inte trygg under en 2 pelare med en 110″ men kollegan tyckte mycket om den.

                        Vi hade en rejäl fyrpelare med balkar under så man kunde hänga bilen i balkarna och sänka ramperna så mycket man behövde, suveränt vid broms och lager jobb så slipper man lyfta tunga hjul upp och ned så mycket, och vid större jobb så hängde bilen på balkarna och rampen nere. Visst är det ett aber att inte snubbla på rampen men de få gångerna man har nere transmission och liknande och verkligen behöver göra det är ju få jämfört med vanlig service där 4 pelare är mycket snababre och smidigare, bara att köra på och hissa upp, sen kan man klättra upp och stå på rampen om man behöver göra något medans olja rinner ur under.

                        Det var en Bradburry lyft, inte billiga men rekomenderas. https://www.gemco.co.uk/product/bradbury-h4443-wheel-free-four-post-service-lift-4-0-tonne/

                        Själv har jag bara saxlyft i mitt eget garage, men där är så låg takhöjd att man får ta av taken på Serie bilen för att komma in….

                        som svar på: Bio Fuel Damage #80110
                        Peter Hansson
                        Deltagare

                          Normally you would not see this unless removing the injectors, there is a drilled channel through the head where the injectors pick up fuel .
                          copper washer towards bottom and an oring sealing diesel from oil at the top of injector.

                          som svar på: Bio Fuel Damage #79976
                          Peter Hansson
                          Deltagare
                            som svar på: Bio Fuel Damage #79975
                            Peter Hansson
                            Deltagare

                              Hi Michael,

                              It’s a td5?

                              That black sludge is common in Td5 pumps due to the construction of the engine, especially when the injector seals are starting to leak.
                              i had a cusomter analyzing this many years ago as he thought it was an issue with the fuel from OKQ8 (this was in 2003-2004 something) and came back with carbon soot from combustion. Only ever seen this on Td5 engines. the other sludge you get from water and RME looks different.

                              So the issue is more likely to be the seals leaking a little compression and soot passed the injectors in to the fuel channel and eventually back to the tank where it accumulates and get stuck in the pump strainer.
                              If you clean it out you might be ok for a long time, but if you notice it comes back quickly it is time to replace the injecotrs. If ignored in the long run it will clogg up the strainer and damage the fuel pump. And in some cases there will be a lot of air in the fuel system and the engine will not start unless you bleed it repeatedly every time you start it 🙂

                              som svar på: Konvertera STW till PU #79339
                              Peter Hansson
                              Deltagare

                                Är det inte mer sug efter Stationsvagnar och det finns fler Pick uper?
                                så vore möjligt att få till ett byte, eller sälja din och köpa en annan?

                                eller så är du sentimental som mig …. och då kan man ju inte göra så 🙂

                                som svar på: Extra batteri #79338
                                Peter Hansson
                                Deltagare

                                  Min gamla Serie 2 från 1961 ser ut att ha haft 2 6v batteri original, ett under förarstolen och ett i motorrummet.
                                  Men ombyggd till ett batteri i motorrummet.
                                  så det borde gå att ha i verktygslådan på höger sida.
                                  Vänster sidan går ej på min där sitter diesel tanken. Är en 109″ Pick up

                                  Men funkar glödningen? Det finns billiga ombyggnads satser till moderna stift som värmer mycket bättre. Dessa är parallellkopplade så går på 12v utan motståndet.

                                  De gamla är serie kopplade med motstånd så de ligger på 2-2,5v om jag minns rätt. Blir inte så bra värme då…

                                Visar 15 inlägg - 76 till 90 (av 266 totalt)