Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
ok, men jag tycker ändå du ska kolla med en auktoriserad verkstad, de ska kunna få hem original delar.
Denna TB är för NAS, alltså Nord Amerika, den släpptes aldrig i EU eller ROW, men problemet är det samma, troligtvis går det bara att köpa delarna i USA eller Kanada.
Kolla annars med en Auktoriserad ÅF, de kanske kan beställa dem.Snyggt jobbat!
Jag har kört på Britpart dämpare, allt britpart är skit och dessa också så jag kan inte rekommendera dem i alla fall 🙂
Du frågade om hjullager, det är inte mycket jobb att lossa och spänna dessa, de behöver nog inte bytas. Av med hub kåpan, sedan (52mm special hylsa… någon kan kanske låna ut en i din närhet annars beställ från LR leverantör, kostar inte mycket) du får knacka bort låsbrickan bara och lossa kontra muttern sen spänna det lita och på med låsning och kontramutter igen.
Det beror nog på intresset och kunskapen hos den aktuella Mekonomen.
Sån här felsökning är sällan ekonomisk för någon verkstad och Mekonomen är nog mest intresserad av att göra service och bromsjobb där de tjänar pengar 🙂Vad var felkoderna?
Urtrampningslager brukar låta när motorn är igång och kopplingen uppe och försvinner när man trycker ned kopplingen.
Om du lägger i låg växel, försvinner ljudet då?Det kan vara ett ljud från ett lager i växellådan, som ändrar sig beroende på belastning, så vore intressant att veta om det är samma i lågväxel?
Hej,
Det låter som glapp, måste inte vara givaren så kontrollera kontakterna först.
Hej Ingemar,
Båda knapparna för tutan går via Steering Wheel Module, C1254-6 jordas när man trycker på en av knapparna.
Därifrån via LIN bus till CJB som drar relä R133 i Säkrings/reläboxen. Reläet matas av säkring F31.
Mät om ni får signal till reläet.När blinkers inte fungerar, kan ni testa varningsblinkersen då? och är det dött i instrumenter (gröna pilarna) eller bara extriört som blinkers ej fungerar?
Varningsblinkers ger en input till CJB på C1BP02C-8
Vanlig blinkers signal från spaken till CJB via LIN Bus, hittar dock inte spaken i elschema.Men om varningblinkers fungerar när spaken inte gör det så är problemet nog i spaken. om felet kommer räven med varningsblinkers kan det vara CJB eller kablage.
Mär C1BP02A-19 efter det grenar sig allt.Över ca 70km/h så sänker fjädringen för att bilen ska bli stabilare på vägen, om inte exhaust valve öppnar fullt och så sjunker inte trycket tillräckligt snabbt.
Vanligt att ljuddämparen på dessa ärjar, är en mässingsdämpare, så sätts dem igen med detta felet. Också vanligt att insugstorkfiltret havererar så blir den full av silica kulor, både kompressor och utloppsventil tar skada av det om du har otur.Hur gammal Disco 3 är det?
De tidiga hade en splice joint i höger kabelmatta, ca 40cm (om jag minns rätt) från delningen vid a-stolpen. följ kablaget bak mellan tröskel låda och passagerarstol.
Splicar har blå tejp runt sig, i övrigt oskyddad på tidiga. Det som hände var att smält snö eller annat vatten ärjade kabeln och det är ström försörjning till fjärrmottagaren i taket. Detta kan vara intermittent Kommer ej ihåg kabel färger men google elschema så hittar du det.Kul tråd 🙂
Du får gärna lägga upp mer bilder, golvet är jag nyfiken på, och så får du gärna skriva lite till RoverLand också 🙂
MTF94 i växellådan, det gör skillnad mot andra kompatibla oljor. Framförallt iläggning av 3an märks skillnad (alla temperaturer) och även övriga växlar vid kall väderlek
Fördelningslådan är inte så kritisk. EP 80/90 eller EP75/90 GL4 eller GL5 säger Ashcroft, jag har inte märkt problem med olika fabrikat typer av oljor, har dock ej använt GL5.
Rätt procedur står i instruktionsboken, det skiljer på olika årsmodeller av Freelander och även mot defender och Disco 2 så se till att du använder rätt procedur
Fungerar det ändå inte så kan du ha fel på kontakterna i dörrlåset eller kablaget till det.
Vad är exakt fel på den?
Hej Akram,
Tyvärr den är såld
Jag brydde mig inte så mycket om det utan körde med deras primer, förutom där jag stött emot har det gått bra.
Allt är utbytt?
Tank, ledningar, filter hållare, filter, matarpump, dieselpump, spridarrör och spridare?
Vet du vad den varvar när den går bra och när den går dåligt?
Har du full effekt i 1an 2an när felet kommer i 3/4an?
- FörfattareInlägg