Peter Hansson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Suspension fault. #50277
    Peter Hansson
    Deltagare

      Ja det är värt pengarna att skaffa en AMK om du ska byta 🙂 Men om jag minns rätt behöver du ny programvara också
      Har ingen erfarenhet av att renovera, beror ju lite på exakt vad som är problem med den du har.

      som svar på: Stenbäcks Flygmuseum 1/9 #50064
      Peter Hansson
      Deltagare

        Mycket trevlig träff och en riktigt fin väg dit, tackar så mycket 🙂

        • Det här svaret redigerades för 5 år, 2 månader sedan av .
        som svar på: Är detta "normalt" slitage för en 2010? #49818
        Peter Hansson
        Deltagare

          Hej,

          En 10 år gammal bil kan ha varit med om en del och det låter som du har lite elfel. Vem vet om någon tidiagre ägare backat ned en båt i salt vatten eller vadat osv vilket inte hjälper.

          Men till felen,

          Parkeringssensor ur funktion. När man tycker på ”P” knappen så blinkar den några sekunder och slocknar igen. När jag backar får jag inga ljudsignaler som varnar om hur nära jag är olika objekt.
          Ev kabel härva eller en sensor som spökar. Du behöver kolla felkoder för att se mer exakt vart felet är.

          Klickande/kluckande ljud vid inbromsning. Svårt att beskriva, men jag tror att ljudet kommer från hjulhusen kanske fjädringen. Det är ett ”kluckande” ljud. Det hörs speciellt när man bromsar i en nedförsbacke eller kör lite fort över ett fartgupp.
          Vanligt problem på Disco 4, de nedre bärarmsbussningarna som är slitna

          Gnisslade bromsar
          Också ett vanligt fel på Disco 4 (och RR och RRS från 2010) värre om du har performance bromsar. Har du det senare, försök få tag på ”gold disc” fön mellan östern de är rakast och har minst vibrationer och minst oljud.
          Har du rost på skivorna kan det räcka att svarva dem och nya belägg. för performance bromsar finns det speciella belägg för mellan östern som gnisslar mindre. (De är väldigt känsliga för oljud där nere)

          ”Suspension fault”, ibland när jag stannar bilen och sänker fjädringen får jag detta fel. Om jag stänger av bilen, startar den är det oftast borta och jag kan höja bilen och sedan sänka den igen.
          Troligtvis fel på en höjdsensor som tappar kontakt i ett ytter område när du sänker. Kontrollera felkoder och se real time data när du höjer och sänker för alla 4 givarna.

          Ratt vibrerar. Inte mycket, men den vibrer lite. Det kanske är så på en stor bil? Jag är ju van vid en liten city SUV.
          Se ovan angående bromsskivor. De är känsliga men gold disc kan hjälpa. Se även till att du har bra fälgar och däck som är balanserade.

          Baklucka går ej att öppna. Jag måste alltså använda öppningsknappen på fjärrkontrollen och rycka i luckan precis när jag trycker på knappen.
          Se föregående svar.

          Reservdäcksvinch. Dum som jag är har jag tagit av reservdäcket och vinschat upp kroken. Nu går den inte att få ner trots att jag hängt tunga vikter under och försöka tvinga ner den.
          Dessa sitter utsatt och rostar lätt, på med rost olja och försök igen.

          Backkamera släcks inte direkt man slutar backa utan fortsätter ibland upp till 10 sekunder fast man kör framåt.
          Jag tror det ska vara så om jag minns rätt, ifall du ex backar och kör fram och sedan backar igen så ska inte skärmen blinka. Tidiga versioner blinkade hela tiden man skiftade växel och det klagades det en del på.

          som svar på: Jag igen #49637
          Peter Hansson
          Deltagare

            Det funkar perfekt för mig, har en windows (10 tror jag) lap top med chrome har inga problem alls?

            Facebook är kanske bra för snabba frågor men det är ju rätt värdelöst att söka och finna information i

            • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av .
            som svar på: Luftfjädringsfel, Hjälp av någon kunnig #49245
            Peter Hansson
            Deltagare

              Systemet är gjort så att den höjer bak först och när du sänker så sänker den fram först. detta för att ljusena inte ska blända någon.

              Troligtvis så är det så att den luft i tanken räcker att fylla bak men inte fram och sedan tar det tid för kompressorn att fylla fram.

              Du säger efter man ställt den på det lägsta, menar du då att den ska höja till lägsta från i princip tomt system eller att den ska sänka till lägsta?

              som svar på: Stenbäcks Flygmuseum 1/9 #49244
              Peter Hansson
              Deltagare

                Tack för en trevlig mekträff i Lördags 🙂

                Vi kommer med största sannolikhet hela familjen 🙂

                som svar på: Renovering One Ten 1986 – Hjälp #49243
                Peter Hansson
                Deltagare

                  Gilla färgen på soffan, är det något lokalt tillverkat eller beställt från ….. ?

                  som svar på: Luftfjädringsfel, Hjälp av någon kunnig #48995
                  Peter Hansson
                  Deltagare

                    Hej,

                    Som nämnts ovan, Kompressorn kan ge upp om den pumpar för mycket pga av luftläckage, den slits ut helt enkelt.
                    för att kontrollera luftläckage. Ställ bilen i normal höjd och koppla bort batteriet.
                    Mät höjden på alla 4 hörnen. Vänta 12-24h och mät igen.
                    Vilket eller vilka hörn sjunker?
                    Om du brukar parkera i lågt läge använd det som första test istället för normal läge.
                    Om det är en luftbälg som läcker (vanligast) så kan man få prova olika höjder för att hitta det.

                    Om bilen inte sjunker med batteriet av utan endast med systemet aktivt så är det inte luftläckage utan ett elfel.

                    Tyvärr är inte 3rd byte DTC (ex C1A00-46 eller C1A00-54) med i ditt felkodsverktyg så det finns lite olika varianter av felkoder att välja på
                    C1A00 kan betyda att den är i kalibreringsläge eller EPROM error men jag vill minnas att det även är låg spänning och det står det ju på displayen i din felkodsläsare.
                    Om SAM sagt kabel fel så är det ju vettigt att börja där. På L319 och L320 så är där en del kabelbrott på tidiga modeller som Patrik nämnde, så skaffa ett el-schema, visst det kostar en liten slant på Topix men de är väldigt lätta att läsa och sedan börjar du mäta plus och minus till modulen.

                    Uxxxx koder kan man i regel ignorera, dessa är nästan alltid följd felkoder av andra fel. ex om du inte har ström till Luftfjädringsmodulen så kommer andra moduler att logga en felkod om Lost communication eller incorrect message received och så vidare. dessa kan man nolla när man väl fixat det riktiga felet.

                    som svar på: Distrikt Skåne, DO- val 2019-20, 7/9 #48826
                    Peter Hansson
                    Deltagare

                      ”Det står den 7/9 i informationens första rad.?

                      Mvh. Gabbe med Lady Green”

                      Nu ja 🙂

                      Tveksamt om jag kan då, får återkomma

                      • Det här svaret redigerades för 5 år, 3 månader sedan av .
                      som svar på: Mek- Träff i Hunneberga 2019 08 17, Kl 10:00 #48825
                      Peter Hansson
                      Deltagare

                        Trevligt,

                        Jag kommer förbi och är lite social och tar väl en korv 🙂

                        som svar på: Distrikt Skåne, DO- val 2019-20, 7/9 #48754
                        Peter Hansson
                        Deltagare

                          Vilket datum?

                          som svar på: Renovering One Ten 1986 – Hjälp #47428
                          Peter Hansson
                          Deltagare

                            Vad är anledningen till att man bränner dem i ugn? För att få bort färgen eller har det någon annan funktion? Har aldrig hört detta tidigare 🙂

                            som svar på: 2.0 Diesel och LR Diesel historia #47378
                            Peter Hansson
                            Deltagare

                              Där ser man, jag är mest nyfiken men det slog mig igår när jag skrev detta att får man fram tillräckligt material så skulle man ju skriva en artikel, och sedan fortsätta med efterträdarna, jag har hyfsad koll på de nya men.

                              Gaydon, du menar hertiage museumet? Har sett Bensin sexan där men missat dieseln

                              som svar på: TD5 Defender startar ej #47377
                              Peter Hansson
                              Deltagare

                                Det går tyvärr inte att beställa en programmerad fjärr, de kommer blanka och så programmerar man dem i bilen, väldigt enkelt med rätt verktyg men man måste låsa upp boxen med EKA kod först.

                                EKA på Td5 Defender slår man in i tändningslåset. Dock måste kontakten för innerbelysning i dörren fungera (man ska öppna och stänga dörren ett par gånger)

                                Se nedan dock till -02 och framåt men minns jag rätt är det samma på -99 annars står exakt info står annars i instruktionsboken

                                https://workshop-manuals.com/landrover/defendertd5/electrical/immobilisation_system_from_02my/page_755/

                                Lite info om hur systemet fungerar finns här

                                https://www.lrworkshop.com/electrics/defender-1999/engine-immobilisation-td5

                                som svar på: Renovering One Ten 1986 – Hjälp #47371
                                Peter Hansson
                                Deltagare

                                  brännas? Vad menar du med det?

                                Visar 15 inlägg - 196 till 210 (av 266 totalt)