Peter Hansson

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 266 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: TC lampa #55162
    Peter Hansson
    Deltagare

      Kolla även hastighets signal från varje sensor om det går med hawkeye? Det bör gå och bör då visa att en sensor av viker i hastighet.

      som svar på: Testar bilduppladdning #54334
      Peter Hansson
      Deltagare

        [attachment file=54335]

        Testar

        som svar på: Taklucka har fastnat #53918
        Peter Hansson
        Deltagare

          Om jag minns rätt finns det en torx eller insex fattning på motorn så man kan manuellt skruva tillbaka den. Det brukar vara vajrarna som kärvar/går av så det kan behöva en extra hand att föra på takluckan samtidigt som man vevar.

          Nu är det nog 10-15 år sedan jag gjorde detta sist, men tror motorn satt framför luckan, om du tar bort kåpan vid innerbelysningen där så tror jag det var där den satt.

          Ta gärna bilder och lägg upp så kan det hjälpa andra i framtiden 🙂

          som svar på: Renovering One Ten 1986 – Hjälp #53183
          Peter Hansson
          Deltagare

            Snyggt!!

            Hur är sidosteget infäst, sitter det i ramen?

            som svar på: Köpa motor till Disco 2 1999 V8 #53182
            Peter Hansson
            Deltagare

              Själva grundmotorn på 04an är väl samma vad jag vet. Däremot skiljer det ev på givare.

              Kolla serienummret på din motor och be att få serienumret på den -04an de säljer på bildelsbasen.
              Prefixet säger vilken motor det är och vad som ev skiljer.

              som svar på: Brexit #51909
              Peter Hansson
              Deltagare

                Landyman?

                som svar på: HVO100 #51908
                Peter Hansson
                Deltagare

                  Helt rätt, Sven-Erik EKO, KRAV rättvisemärkt osv är organisation där folk jobbar och tjänar pengar och en hel del fusk förekommer, troligtvis mest utomlands men
                  KRAV fuskar ju öppet, men det hör väl inte hit 🙂

                  Jobbar en del med HVO maskiner nu och det du ska tänka på är att det rekommenderas att man byter alla gummislangar då skit från vanlig diesel löses upp (alltså inga problem med gummit) och det sätter sig sedan i filtret.
                  Det rekommenderas också att byte bränsle filter när man går över till HVO samt att första bytet efter det görs på halva normala bytesintervallet för att få bort avlagringar i tank.

                  HVO har 2-3% mindre energiinnehåll och det påverkar så klart motoreffekten, men det har högre cetan tal. En del som kör säger att det märks lägre effekt, en del tycker där är mer. Troligtvis är det skit ihopa 🙂

                  som svar på: Parking brake Fault code #51905
                  Peter Hansson
                  Deltagare

                    Kommer det bara när det regnar eller efter underredestvätt?

                    I så fall kabelmattan under bilen eller kontakten till EPB

                    som svar på: Parking brake Fault code #51790
                    Peter Hansson
                    Deltagare

                      Hej,

                      Ett par saker att kolla på, vill minnas att denna felkoden kom upp om man har något liggandes på P-broms reglaget så att det ligger svagt på hela tiden. Dock fungerade allt som vanligt och inte permanent fel, så troligtvsis inte detta då det kommer tillbaka ganksa snart.

                      En annan sak är spillt kaffe, läsk osv, vanligt problem pga all elektronik och mugghållare bredvid varandra.

                      Tredje tipset är signal från knapp till EPB kan ju ha dålig kontakt. Har dock inget el-schema så kan ej säga vart du ska mäta exakt.

                      Modulen sitter ovanför bakaxeln, en stor klump med vajrar ut till bakhjulen

                      som svar på: Glykol #51695
                      Peter Hansson
                      Deltagare

                        Färgen har egentligen mindre betydelse, det är typen som är viktig. vill minnas att Disco 4 har OAT glykol, bra i aluminium motorer.
                        Leta upp gamla roverland om det var nummer 4 förra året eller nummer 1 i år, minns ej men det stod en del bra information där.

                        I all fall behöver du veta vad de fyllt din bil med sist, kolla service handboken och vem som servat den, de bör veta när de har bytt den vad dem slagit på.

                        som svar på: Nyckellöst instegs? L322 #51413
                        Peter Hansson
                        Deltagare

                          Nej det fanns inte på L322, det var för mycket jobb att bygga om det befintliga BMW systemet så det kom först på L319, L320 med 2010 faceliften och sedan L405 på Range Rover

                          som svar på: Hopkoppling av Forumet och FB-gruppen. #51232
                          Peter Hansson
                          Deltagare

                            Det är väl vi medlemmar som gör forumet, ju aktivare vi alla är desto intressantare blir det att besöka och nyttja.
                            Jag försöker själv att prioritera frågor i forumet över fb, ju fler som gör det desto snabbare får vi liv i forumet. Anser jag i alla fall 🙂

                            som svar på: Översyn/service Defender TD5 #50991
                            Peter Hansson
                            Deltagare

                              Kontrollera fett i hjullager, det var lite snålt original och förhoppningsvis är det någon som förbarmat sig och tryckt i mer. Men värt att kontrollera annars så kommer det lätt in vatten när de står med rost som följd.
                              Se till att värm upp karossen ordentligt och rostskydda dörrar och ram.
                              Ett nytt bränsle filter och byta igen efter 500mil är inte fel heller.

                              som svar på: Lite olika problem. #50883
                              Peter Hansson
                              Deltagare

                                RRS har smartcharge, så ladd regulatorn styrs av motorstyrenheten, därav kan spänningen variera väldigt mycket. Den laddar helt enkelt endast med den spänning som anses behövas.
                                Ett vanligt fel är glapp i kontakten på generatorn så när du kopplat av och på så har du nog fått bättre kontakt där.

                                C1A13 är väl att trycket inte sjunker när du försöker sänka, det brukar vara kompressorns torkfilter som gett med sig och fyllt silica kulor i luftfiltret/utloppsdämpare och om otur även kompressor.
                                När du bytte kompressor, var det komplett med torkfilter och utloppsdämpare?

                                som svar på: Suspension fault. #50454
                                Peter Hansson
                                Deltagare

                                  Vet inte om programvaran finns på piratverktygen, har bara jobbat med IDS (JLR original verktyget)

                                Visar 15 inlägg - 181 till 195 (av 266 totalt)