Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Gött 🙂
Innan du lägger för mycket tid på att leta efter en ny, ta av och kolla den du har. Är den full av sot, kärvar, verkar den röra sig lätt.
Kolla motstånd, även om vi inte vet vad det ska vara så ser man ju om där är avbrott eller väldigt högt motstånd (borde dock ge felkod)Land Rover bör ha, men finns alldeles säkert på skroten eller kanske någon i gruppen som har begagnad
Det är tomgångsventilen, vet ej vad motståndet ska vara, men kolla att där inte är sot i den, hänger den sig kan man få en del knasiga problem med luft bränsle blandningen.
Kolla denna länken, men det borde bli felkod om kablaget låg emot
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/freelander-engine-idle-speed-erratic-bulletin-0007.152876/Har du inte möjlighet att kolla den med en tester så man kan se realtidsvärden?
Det kan vara en tempsensor eller vevaxel/kamaxelgivare eller något annat enkelt som spökar och det ser man oftast ganska enkelt med en tester.Kan du lägga upp bild på tändstiften, markera vilket som sitter var
Provade du att lossa tanklocket, pyser det då?
Nej det styrs av program vara.
Du har inte läckage på insuget/avgasröret?
Problem med att den drar kylvätska?
Prova att lossa tanklocket när den beter sig så här. Haft ett antal med igensatt luftning till tanken så det blir vakuum och nästintill omöjliga att starta
Köp nytt, en packningsats hos en traktor firma kostar 2-300kr (är samma som till MF 35 och en massa fordar m.fl.)
Hej FreeFoot,
Se mitt förra inlägg, man bör byta slangar och filter innan man byter till ren HVO, se mitt förra inlägg, för där är en massa skit i dieseln som lägger sig i slangar och tank och det löses upp.
Men de symptom du märkt låter mer som RME problem, HVO har jag aldrig hört någon som fått direkt problem med? Qstar B5 är blanadat med RME, inte med HVO
De maskiner jag jobbar med får köra på 100% HVO utan mer än byte slangar och filter, men för RME är det max B7 som gäller pga de problem man kan få
På Freelander 1 uppdaterar man inte programvarorna om det inte verkligen behövs, och mig veterligen är där bara ett par uppdateringar.
Vet dock inte i detalj vad de var för, tror det var mest 1,8i som hade dem uppdateringarna.
Det läggs inte krut på detta efter att bilen slutat tillverkas och dessutom är de inte så roliga att göra.
Det tar 45-60min att uppdatera motorprogramvaran i dessa, oftast krashar de efter 18 min och då får man börja om 🙂CAN fel kommer för allt möjligt, det är ju bara en följd av en signal som inte matchar. Just gearbox data failure på Freelander 1 brukar vara relaterat till glapp i växelväljarswitchen eller att bromskontakt inte är synkad, men kan ev störas om där är dålig kontakt i start motor (vanligt fel på Defender, ev samma på Td4 men aldrig hört om det)
Nu har jag inte exakt koll på reglerna för detta, men intressant ändå
Total utväxling i 1an blir 43,262
4000rpm/43,363 = 92,459rpm på bakhjulenmed 2,3m rullomkrets blir det 212,65m/min eller 12,75km7h
Eller räknade jag fel?
Vart kommer 2/3 ifrån?
Även om maxeffekt är vid 4000rpm så kan motorn varva 4700 så topp hastigheten påverkas ju?
Jag vill minnas att om man ska varvtalsbegränsa en A-traktor är det på det varvtal där vridmomentet är som högst (stämmer det?) i så fall är det vid ca 1900rpmstiligt 🙂
Det bör vara ok, kan du lyfta upp bilen, eller köra en kortare sträcka olagligt för att få fram live data?
- FörfattareInlägg