Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
motionera den varje gång du byter sommar/vinterdäck så blir det förhoppningsvis inte så i framtiden 🙂
Lite nyfiken på motvikten 🙂
Ja det fanns aldrig från LR, men såg att det finns shims här så motorn är inte skrot bara för att fodren sjunkit 🙂
https://rimmerbros.com/Item–i-LCJ000050SHIM
K-Series Cylinder Liner Shims – LCJ000050SHIM Set of 4
Info från en annan säljare på ebay (samma artikelnummer)
Set of 4 K-series cylinder liner shims
Save your K series!
When carrying out a K series head gasket repair it is fairly common to find that the engine cylinder liners have sunk due to extremes of heat.
Cylinder liners must have an equal stand proud of the block of at least 0.002”-0.004”.
The introduction of the improved Multi-Layer Shim (MLS) gasket for the Land Rover Freelander model in early 2005, offered greater reliability than standard silicone bead head gaskets and achieved wider acceptance with other marques using the K series engine. Although superior to previous silicone beaded head gaskets, an MLS gasket is particularly sensitive to cylinder liner heights.
Previously where cylinder liners were found to have sunk below tolerance the recommendation was to fit a silicone beaded gasket and in extreme cases where there was no stand proud at all the engine may have been rendered unserviceable.
We offer restorative 0.004” Cylinder Liner shims designed to bring sunken liners back to tolerance and enable owners to benefit from MLS head gaskets.
Shims are supplied in sets of four (to be used as required) and are recommended for professional workshop installation.
Quality is important to us!
The shims supplied within this kit are of the highest standard available.
We’ve use these kits in our own and customer vehicles with proven results.Man behöver ta av sumpen och lossa på vevstaksöverfallen, sedan trycker man upp kolvar och stakar.
Man behöver en kolvringskompressor när man återmonterar dem, billigt verktyg, på biltema kostar det 119kr
https://www.biltema.se/bil—mc/bilverktyg/motorverktyg/kolvringsverktyg/kolvringskompressor-2000021402Ska du skrota har du inget att förlora på att prova 🙂 Det är väldigt lätta motorer och bra med plats att skruva på dessa så perfekt tillfälle att lära sig 🙂
Det jag tror du tänker på för att mäta foderhöjden är en indikatorklocka, duger säkert också med en från Biltema för detta,
MEN, vi brukade bara lägga en stål linjal över och mäta med ett blad mått, enklare att mäta och man ser direkt om det ligger över eller under blocket. Indikator klocka kan vara lite knepigt, speciellt när fodren inte har någon direkt kontakt med blocket, så det finns risk att man mäter fel. Så jag hade skippat det och använt bladmått och linjal.
Om du bestämt dig för att ta ut fodren, så är det bara att dra runt motorn med toppen av, då brukar de lossa och komma upp lite. Sen ut med kolvar och stakar och dra med händer, inga verktyg, det repar cylindern.
Det ligger inga Shims (brickor) under fodren original, men jag har sett att de finns att köpa, troligtvis om de har satt sig rejält och ätit på aluminimum blocket. innan du lossar är det därför vettigt att mäta foderhöjden.
Original ska det tätas mot kylvätska med limmet och 2mm gör att du ska få rätt foder höjd. Limmet hete GCC 102, en Hylomar produkt, sök på nätet så finner du lite mer info, rimmerbros säljer blaFinns en manual för renovering av motorn att ladda ned här, limningen beskrivs på sid 56
Jag antar att du har en automatlåda?
Td5? Kolla luftmassemätare, om signalen är på gränsen så blir torque calculation fel och den kan bli seg att få igång.
Kan bli så med andra felkoder också.
Liknande även på V8 om man har motorproblem.Flytande packning har jag sett försök med men det hjälper ej. Ofta om man har återkommande problem så är det för att fodren släppt. Kolla att dem ej är lösa genom att lägga en stål linjal över, har de kantrat och ligger snett så har dem lossat. Man kan känna på dem, men ofta drar man då loss dem…..
Om de är lösa så får du dra upp fodret, gör rent ytan nere i blocket och på fodret. Det ska ligga ett speciellt lim (glömt namnet nu) i en 2mm bred sträng.Den nya packningen du fått är en betydligt bättre packning, det var den sista förbättringen LR gjorde från fabrik, introducerade 2006.
Håller med Bengt, lägg tid på att lyssna. Kolla även framme vid kamdrivningen så det inte rasslar därifrån.
Är värt mycket att lägga ett par timmar på detta innan man river något.Jag hade nog gjort en parallell koppling så elpumpen sitter parallellt. Minns ej hur det var byggt på min volvo men pumpen satt en bit bort med smala slangar så misstänker att det var parallellkopplat.
Ja dem byttes under garanti för att det tjöt i dem efter ett tag, men via Ford lärt mig att det är luftläckage mellan Turbo och grenrör och behöver planslipas, alltså dålig precision i tillverkning.
Ev kan man göra det som med mopeden, plan skiva med ett på tejpat på ett sandpapper och få det helt plant. Du kan ju börja med att testa bara turbon då det inte tjöt innan bytet(?) och den är ju enklast att demontera.
Det kan läcka mellan topp och grenrör men jag fick aldrig bekräftat om det gav samma oljud, sen kan intercooler och slangar tjuta, som skrivits ovan och det kan vara nästintill omöjligt att finna utan att demontera och böja bända och syna noggrant.Nu kom mailet 🙂
Hej,
Beror lite på varför du ska koppla ur den.
Allra enklast är att lossa kontakt stycket till AC kompressorn eller dra säkring så är den ur funktion.
Har kompressorkopplingen skurit så köp en drivrem för Td5 utan AC.Vill du demontera den så är det lite mer jobb med tömning osv.
Om du ska montera en elpump, så gör det med ett fördröjningsrelä, så att när du stannar motorn så fortsätter pumpen att gå ett tag (5min) och cirkulerar kylvätskan för jämnare temperatur, så undviker du hotspots och kokningar i toppen. Största problemet som jag sett med dessa motorer är de som kör mycket korta turer, varm, kall, varm,kall osv så rör sig toppen för mycket och skjuter packningen.
De som körde långtur med hästsläp osv hade aldrig problem, hade en kund med en icke ombyggd -98 som körde lång resor med 2 hästar i släp. Sista servicen jag gjorde var vid 25 000mil och inga reperationer på kylsystemet. Bilen i övrigt såg för jäklig ut…..Tillbaka till pumpen, jag har en Volvo 480 Turbo som har ovan system original, med en tempsensor också så att den endast går på eftercirkulation om motorn är över en viss temperatur. Så jag har ingen erfarenhet av det i Freelander men då det är stoppen som dödar så vore det vettigt att jämna ut temperaturen efter stopp.
Hej,
Ett vanligt fel på transit motorn är att det läcker mellan grenrör och Turbo, se till att ytorna är helt plana och byt packning. Kunder klagar på att det låter som om en ambulans ligger bakom 🙂
Vad var anledningen till Turbo byte?
Inte bråttom för min del heller, men jag har inte direkt något ärende till Halmstad.
När tror du att du kör nästa gång till Mullsjö så ska jag se vad som kan göras.Sänkt pris, 500kr
- FörfattareInlägg