Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Med integrerat medbringare borde du slippa en del klonk som det gärna blir i splinesen mellan medbringare och axel.
Nackdel är väl att du får dra ut hela axeln och inte bara medbringaren när du ska mecka hjullager m.m.Har ej gjort detta och inte tittat i boken för det,men översättningen låter som att där är ett M8 hål i mellanaxeln. Där ska det skruvas i en lämplig avdragare (troligtvis med M8 gänga 🙂 ) Håll allt i rätt position och dra ut axeln.
Låter lite konstigt, men är det så att där sitter en låsning i mellanaxeln som pressas ut när man skruvar i en M8 i hålet?
Fungerar utan problem att byta marknad för att slippa immobiliser med T4 (original LR verktyget)
De ska sitta ända ner i botten, vanligt på Defender att de kryper ut. Borde inte vara felet på en renoverad axel. Har de nya CV joints tandhjulet för ABS?
Du kan ju prova att smörja upp det, mest för att se om det blir bättre, felet kommer mer sällan. Men jag hade inte litat på det i längden.
Blinkar immobiliser LED när den inte startar? vilket mönster/frekvens i så fall?
by pass av LMM? Hur menar du?
Har ej erfarenhet av förenade bil, men det finns ett par duktiga med lång LR erfarenhet på Autoropa. Sen har du även brooklands i Helsingborg
Nya batterier till fjärr hjälper föga om larmet startar av sig själv, annat än att man kan stänga av det med fjärren.
Ev. mer än ett fel. lite långsökt dock.
Larm som startar av sig själv på discovery 2 brukar vara huvkontakten. Kolla att där inte är ärj på stiften och smörj den med WD-40 eller liknande, motionera den genom att trycka in och släppa 20-30ggr och håll tummarna.Det går att läsa ut vad som orsakade det senaste larmet med T4, vet ej hur det är med eftermarknadsprogram men det går säkert med dem också. Då får man ju svart på vitt vilken sensor som utlöste larmet.
Har inte delar men,
1, ett jävla jobb, jag har bara lossat lite för att byta o-ringar till värmepaketet, tar tid och är trångt men det går 🙂
2, enkelt
3, enkelt
4, har bytt på en bil det var inbrott i och de förstörde panelerna, tog 3 månader att få tag på helt nya paneler, detta var väl 2003. Kolla begagnat 🙂
5, Sök på Range Rover Classic eller Jaguar på nätet, vanligt problem, finns tyg på meter vara och man spraylimmar för att fästa. Lite pilligt att få ut men på en RR med stor baklucka är det relativt enkelt.Posta lite bilder då detta är lite ovanligt och behövs mer inspiration för P38ägarna på detta forum 🙂
Gött gött, då blir det en mindre FL1 på skroten 🙂
Tjuvluft är en klassiker för dålig tomgång, prova att spraya lite startgas runt alla skarvar på insugningsslangar och insuget efter LMM och se om motorvarvet går upp.
Om man vet hur larmen fungerar och läser på i Rave så är det rätt så simpla system och lätta att reparera jämfört med moderna system.
Det som kan jäklas är om fjärren tappar minnet och man inte har kvar streckkoden från när nyckeln var ny….
Då åker man på en dyr ny nyckel (gäller DII) till Defender och Freelander 1 så är det enkelt att koda om befintliga nycklar med LR original verktyg och troligtvis med eftermarknads också.Det går även enkelt att stänga av immobiliser och larm genom att programmera om till GCC market, ex. UAE eller Saudi. Så slipper man riva i elen…
Men det löser ju inte problemet med fjärrkontrollen. Som föreslagits ovan, har du provat med ett nytt batteri?
Lyser röd LED när du trycker på en knapp eller sätter nyckeln i tändningslåset?leta upp ett elschema på nätet, finns några reläer på höger sida bakom innerplasten på hjulhuset. Är 15 år sedan jag gjorde detta sist men minns att detta strulade en del så inte kom ström fram till låset. Sen är där microswitchar som kan strula också, i låset och till rutan.
Lite informativa länkar att börja titta på hur systemet fungerar samt tips på att öppna dörren
file:///C:/Users/peter.hansson/Downloads/free%20tailgate%20window.pdf
https://www.landyzone.co.uk/land-rover/freelander-1-tailgate-wont-open.298930/
Hej,
tyvärr finns inte denna info i rep manualen, men LR skickade ut ett service tips om detta.
https://www.mgfcar.de/hgf/freelander_LN_1994_0036.pdf
0-0,075mm är ok. Under 0 så har dem sjunkit.
Dina ligger alltså lite högt, är de ned spända med ett lås typ det som visas i verkstadshandboken?
Finns risk att de lossnat och att dem därför ligger högt, men det brukar vara för att man råkat rubba vevaxel efter att toppen demonterats, men då borde 2 vara ok och 2 ligga högt.
Känn mycket försiktigt på dem om dem känns lösa, om inte hade jag monterat nya packningen och skruvat ihop den igen utan att ta ur cylinder foderna.- FörfattareInlägg