Mats Lundblad

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Nyckelförvaring vid surf etc (Discovery 4 2016) #40753
    Mats Lundblad
    Moderator

      Med lite fantasi finns många ställen att gömma en nyckel på så potentiella tjuvar inte hittar den. Man måste inte lägga den på höger bakhjul.
      Parkerar man vid en sandstrand kan det t.ex. vara väldigt enkelt att sparka upp en liten grop 5 m från bilen där man lägger nyckeln och täcker över den. I skogslandskap kan man lyfta på lite mossa och lägga nyckeln under o.s.v. En plastpåse eller en liten plastburk kan vara bra att ha med sig om man vill gömma nyckeln där det är fuktigt. En magnet och en liten krok är också bra redskap för den klurige.
      Alternativt tar man med sig nyckeln till stranden och gömmer den en bit ifrån där man lämnar t.ex. handduk / picknickkorg / badanka eller vad man nu har med sig.

      Tjuvar måste i regel agera snabbt och kan inte göra en grundlig undersökning av bilen för att leta en eventuellt gömd nyckel utan att dra uppmärksamhet till sig. De kommer inte att börja leta i hängrännan på omklädningsrummet, i sandhögen bredvid parkeringen, i en trädklyka på tredje björken in från parkeringen eller vad du nu hittar på. På en Land Rover finns också många skrymslen och vrår som inte finns på vanliga bilar men det är större risk att en tjuv lägger tid på att kolla själva bilen än området runt omkring.

      Största utmaningen med att gömma en nyckel är om det är många människor i rörelse. Ju fler som kan se dig, desto mer diskret måste du vara.
      Det här borde passa surfare extra bra för ni brukar väl åka till stranden när andra håller sig därifrån? Höststormar och annat skitväder ger de bästa vågorna.

      som svar på: Herrgårdshelg med engelskt tema #40392
      Mats Lundblad
      Moderator

        Och full engelsk frukost på morgonen efter övernattning? Man känner sig inte riktigt redo för dagen förrän man fått sin lättstekta tomathalva till bönorna och baconet.

        Jag sitter oönskat spänd inför den här träffen eftersom min bil bestämt sig för att inte alltid släppa på bromsen på ett bakhjul när man bromsar. Med trackingnummer i högsta hugg börjar jag varje dag med att undersöka hur långt mina delar kommit. Nästan lika spännande som att spela på travet. Fast har man med Postnord att göra kanske lotteri är en bättre jämförelse.

        som svar på: Demontering av fastrostad alu-fälg #40238
        Mats Lundblad
        Moderator

          Generellt bör man vara försiktig med att lägga på olika ”geggor” för att förhindra att fälgarna fastnar. I diverse sammanhang förordas allt från kopparpasta till kullagerfett, och allt däremellan.
          Kraften från både gas och broms överförs från navet till hjulet enbart genom friktionen mellan nav och fälg. Bultförbandet (hjulbultarna) är till för att klämma fälgen mot navet så det blir tillräckligt stor friktion. Alla slags geggor man kletar dit minskar friktionen och gör att kraften blir svårare att överföra. Är inte friktionen tillräcklig kommer vridkraften av hjulet tas upp av hjulbultarna och de är inte dimensionerade för att hantera så stora skjuvkrafter. I vardagstrafiken med måttligt gasande och mjuka inbromsningar är det inga problem men i extremlägen som en panikbromsning av 2,5 ton Land Rover med ett rejält släp skulle det kunna innebära att alla hjulbultar på ett hjul smäller av samtidigt.
          Tjärspray kan vara mindre dåligt än andra geggor man smetar på men påverkar ändå friktionen mellan fälg och nav.

          Jag förordar att vara noga med att göra rent vid varje hjulbyte, borsta med stålborste och putsa med smärgelduk eller annat för att få bort korrosion och skapa bästa möjliga passform. Det kan fortfarande bli en del besvär med att få loss vinterhjul av lättmetall men vanligtvis funkar det rätt bra. Det mer vanliga alternativet att man på hösten skruvar dit fälgar som redan har lite ”skorv” i centrumhålet och på anläggningsytorna på ett nav med ”bara lite” rost och pressar fast fälgen på centrumringen eftersom det går trögt brukar däremot inte bli bra när fälgarna ska bort på våren.

          Brukar jag alltid göra rätt själv? Låt säga att 2 tum 4-metoden även testats av mig.

          som svar på: Herrgårdshelg med engelskt tema #40187
          Mats Lundblad
          Moderator

            Man är självklart välkommen med jakt-väst och keps. En diskret rutig skjorta och grön, brun eller beige jakt-väst är väl en klockren kombination? Målet är att klä upp sig för att få en känsla av engelsk herrgård.
            Några har tweed, andra har hittat en oljerock eller varför inte den klassiska engelska kombinationen av en rymlig kavaj kombinerat med kofta eller ylletröja under (risk för värmeslag). Andra väldigt typiskt engelska klädplagg är Wellies (gummistövlar). Utrymmet för egna tolkningar av vad som är lämplig klädsel är stort.

            som svar på: Motor strul #39914
            Mats Lundblad
            Moderator

              Det kan naturligtvis vara många olika saker men symptomen passar bra in på dieselbakterier i tanken. Jag kan inte bränslesystemet på Disco 4 men problemet är ganska universellt. Bakterier växer till och bildar något som liknar mögel i en saftflaska. Detta sugs in och sätter igen pumpar och filter så de bara kan leverera en bråkdel av det bränsle de ska leverera.

              som svar på: Svag Td5 #39870
              Mats Lundblad
              Moderator

                Avfettning och andra lösningsmedel kan förstöra plasten på kablarna. 5-56 fungerar däremot. Torka av olja i kontakten vid ECU, spraya i kontakt vid toppen, vänta några timmar, torka av olja/5-56 vid ECU, spraya… Upprepa till det som kommer ur kontakten inte längre är svart. Jag gjorde proceduren med min Disco II men väntade ett eller några dagar mellan varje ny behandling. På några veckor var den svarta oljan borta.

                Det låter ändå inte som spridarkablaget. Symptomen på kablaget brukar visa sig mer som misständning snarare än allmänt svag. Det kan nog vara värt att fortsätta titta på ”andningen” och t.ex. testa att plocka bort mellanljuddämparen och köra en provtur med raka rör.

                • Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av .
                som svar på: Svag Td5 #39827
                Mats Lundblad
                Moderator

                  Du behöver absolut kontrollera turbotrycket. Dina symptom tyder på att du inte får upp trycket men det behöver bekräftas.
                  Avsaknat / Dåligt turbotryck kan även det bero på flera saker.
                  [ul]Läckage på slang mellan insugsrör och wastegate.
                  Fel på eller dålig kontakt med elventil längs denna slang.
                  Kärvande spjäll på turbon.
                  Läckage på rör och slangar från turbo via intercooler till insuget.
                  Blockering i avgassystem
                  Turboras [/ul]

                  som svar på: Herrgårdshelg med engelskt tema #39709
                  Mats Lundblad
                  Moderator

                    Räkna med mig!
                    Den här träffen har jag haft på önskelistan länge så det ska mycket till innan jag lämnar återbud. Ändamålsenlig keps har jag haft länge, tweedkavaj inhandlades ifjol och whisky smakade jag senast i påskhelgen så jag är redo.

                    som svar på: SLRK-dagen 3/2 #38957
                    Mats Lundblad
                    Moderator

                      Hmm. Jag var in på FB och såg att det andra eventet vi hade tänkt krascha in på är inställt och att vädret gjort att det saknas isbana. Vi kommer säkert få trevligt i alla fall men det kanske innebär ändringar i programmet?

                      Jag antar att vi fortfarande siktar mot det som brukar vara isbana strax norr om flygfältet kl 11 och så får vi se vad som händer. Finns inga hamburgare på isen kan det ju bli en snackis på byn om ett tiotal Land Rover rullar in på Frasses samtidigt.

                      Det blir kul att få komma och hälsa på i granndistriktet i Norr.

                      som svar på: Avgassystem nytt – rostskydd? #38867
                      Mats Lundblad
                      Moderator

                        Ett alternativ till galvspray kan vara värmetålig sprayfärg. Kallgalv är ett tungt pulver med en aning vätska medan färgen är mer lättflytande. Därför kryper färgen in i valsveck och andra skrymslen bättre än kallgalv.

                        De vanligaste ställena där ett avgassystem brukar ge upp först är skarvar, svetsar, falsar och som Hans noterat kondensfällor (lågpunkter) i ljuddämparna.

                        som svar på: SLRK-dagen 2018 #38809
                        Mats Lundblad
                        Moderator

                          Vi kan väl dra iväg direkt efter lunch. Tyvärr har jag fortfarande gott om tid…

                          Förslag på småvägar och hållpunkter:

                          Täfteå
                          Gideå
                          Flärke
                          Trehörningsjö (antingen via Flyggsjö eller Lemesjö)
                          Mjösjöby
                          Bredträsk (till väg 352)
                          Fredrika
                          Nordanås
                          Vänjaurbäck (till väg 353)
                          Lycksele

                          som svar på: Större hjul #38341
                          Mats Lundblad
                          Moderator

                            Jag kör General grabber At 255/55r20 och det är perfekt men jag är tveksam till om det får plats högre profil.

                             

                            275/45r20 satt på bilen när jag köpte den och går utan problem. Rulldiametern är faktiskt något mindre än 255/50.

                            Mats Lundblad
                            Moderator

                              Det är viktigt att dra med rätt moment. Väldigt ofta drar man för hårt eftersom man vill vara säker på att man inte drar för löst. Resultatet av att dra för hårt visar sig ofta som att ytterkåpan blir bullig.

                              Mutterdragare är ofta väldigt mycket för starka och kan orsaka allvarliga skador. Rätt moment är ca 140 Nm medan en elektrisk eller luftdriven mutterdragare ofta kan dra omkring 400 Nm. Momentstav är som begränsar momentet är därför en väldigt god vän när man använder mutterdragare. Finns att köpa på de flesta ställen som har verktyg.

                              som svar på: Senaste Nytt #38242
                              Mats Lundblad
                              Moderator

                                Klappmarkarn:
                                Som admin av det gamla forumet kan jag redogöra lite kring bakgrunden.

                                Vårt gamla forum låg helt riktigt hos Egetforum. När forumet startades upp och man valde dem som leverantör var det helt rätt beslut då. Man fick ett kostnadseffektivt forum och samtidigt ett företag som skötte uppdatering, backup och annat.

                                Under de 10 år forumet har legat där har det växt enormt och samtidigt har uppdateringar och införande av nya funktioner inte hängt med i utvecklingen. Vi har helt enkelt växt ur den tjänst vi har haft. Bland annat har databasen för vårt forum blivit större än standardavtalet så vi har fått köpa till extrautrymme vid flera tillfällen.

                                En annan faktor är att vi själva inte haft full behörighet att ändra vad som helst i forumet. Egetforum har en förenklad administratörspanel som är jättebra för den som vill starta ett nytt forum men samtidigt ger den begränsningar i vad man kan göra som administratör.

                                Angående kostnader så var kostnaderna för vårt forum väldigt låga och var inte en avgörande faktor för byte. Vare sig kostnaden för att betala bort reklam eller utökat lagringsutrymme var höga. Vi såg dock att om vi t.ex. skulle tillåta att bilder lagrades på forumet som många efterfrågade så skulle kostnaderna för lagringsutrymme fort dra iväg. Jag kan inte kommentera vare sig eventuella ekonomiska svårigheter för företaget eller vad andra forum säger att de fått betala eftersom det är saker jag inte vet och jag tror inte heller det är relevant här.

                                Vi upplevde också mer och mer störningar och mystiska felfunktioner på forumet som Egetforum inte lyckades lösa. Orsakerna till detta vet jag inte och vill därför inte heller spekulera.

                                En annan helt avgörande faktor till byte var inloggningen. Forumet hade en databas för användare, medlemsregistret en annan och hemsidan hade en tredje grupp användare. En avgörande funktion för nuvarande forum/hemsida/medlemsregister är en gemensam inloggning.

                                ”Motorn” bakom vårt gamla forum heter phpBB och är kanske den största motorn för forum på nätet. Den är väl beprövad och har många funktioner. Anledningen till att man valt en annan forummotor kan säkert Tobias berätta mer om men jag skulle gissa att integreringen av användarna med hemsida och medlemsregister har med saken att göra.

                                som svar på: Senaste Nytt #38203
                                Mats Lundblad
                                Moderator

                                  Jag vill bara betona Edfors inlägg om nya/uppdaterade inlägg. Funktionen är helt avgörande för forumet. Senaste händelser + en bra sökmotor är de två  i särklass viktigaste funktionerna.

                                  Dessutom tycks datumräkningen för senaste aktivitet på de olika kategorierna slutat fungera vilket gör läget ännu värre.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 58 totalt)