Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Så, nu har jag bokat hela paketet.
Tro om gräsmattorna är tillräckligt torra för lite engelska utomhusaktiviteter?Körde du när du spelade in? Med tanke på hur långsamt ”gnället” är tänker jag att det kanske är i drivlinan och följa med hastigheten snarare än motorvarvet?
Är det lika på alla växlar? Jag kommer inte på några delar i motorrummet som kan tänkas snurra med i storleksordningen 1/500 av motorvarvet.Puman har en axel mellan huvudväxellåda och fördelningslåda som brukar rosta och ge upp men vad jag vet får man inte mycket förvarning ljudmässigt utan bara en liten överraskning att det smäller till och man tappar all drivning. Rätta mig om jag har fel.
Spontant låter det mest som ett skuret hjullager eller möjligen slut på olja i krombollarna (svivel housing) fram. Det borde visserligen inte påverkas av att frikoppla men kan möjligen påverkas av om det är drivning på eller inte.
Har du lämnat in den på en Land Rover-kunnig verkstad? En erfaren LR-mek kan troligtvis säga vad det är på 5-10 minuter medan en ”vanlig” bilverkstad har noll koll på Land Rovers drivlina och kan famla i mörkret i timmar utan att hitta något.
Då hoppas jag det blir bra att rulla från Ö-vik vid 16-tiden på fredagen och fixa middag direkt vi kommer fram, borde bli vid 18:30-19.
Var möts vi upp? Är det fler som åker med?När jag åker åt det hållet och fiskar brukar jag alltid åka. 352 Via Björna och svänga av så man åker genom Remmarn och Tegelträsk till Åsele. Åsele-Vilhelmina är sedan raka spåret. Vägen brukar vara i bra skick men som alla vägar i området den här tiden på året får man se upp för vägrenen som brukar stå i stim bakom kurvor och backkrön. Vi passerar igenom vinterbetesområden.
Jag har tänkt komma men har inte bestämt mig för resplaner ännu?
En variant: Rulla från Ö-vik ca kl 8 på lördagsmorgonen. Middag och övernattning. Om möjligt delar jag gärna en stuga med flera sovrum med någon eller några andra.
Lyxvariant: Rulla från Ö-vik vid 16-tiden på fredagseftermiddag och göra fredagsmiddag, övernattning och frukost på Hotell Wilhelmina så är man utvilad och välgödd att ge sig ut i de Lappländska skogarna på lördagen. Middag och övernattning på Kolgården på lördagen.
Lyxvarianten är lockande men blir betydligt trevligare med sällskap.Är det fler Västernorrlänningar som tänkt åka?
Jag har inte klart för mig.
Var och när samlas vi?Nu har jag gjort ett cirkeldiagram med månader och veckor som jag skrivit ut åt alla.
Min tanke är att våra DO ska få fylla i den här cirkeln med årsplan för en DO medan vi diskuterar punktera kring rollen som DO.
Om den här ska vara ett permanent hjälpmedel får mötet bestämma men det är ett bra sätt att visualisera ett år. Vi är ju mest grabbar och vi grabbar gillar ju bilder mer än text.Räkna med mig
Vilken tid tror ni att ni kan vara på plats?
Tyvärr är jag nog inte framme förrän väldigt sent på fredagen och det skulle vara bra om någon har möjlighet att komma fram under eftermiddagen för att ta ut nycklar och för att fixa någon slags kvällsmat.Programmet:
Bra program Palle, låt XX ligga öppet för jag tror vi kommer behöva reservutrymme.[b]Tyvärr måste den här träffen ställas in[/b]
Vi får göra ett nytt försök vid ett senare tillfälle.[b]Programdiskussion:[/b]
Personliga reflektioner: Jag blev lite besviken på mötet i Smögen. Det var ett trevligt möte men för min smak var innehållet för tunt med tanke på hur mycket tid man ”offrade” och den långa resan. Jag vill ha ett tufft, intensivt och givande möte. Diskussionsuppdrag / grupparbeten bör t.ex. ha en punktlista med uppgifter och hållas ganska korta. Våra DO är ju en blandad skara och vi kan inte utgå från att de är ”konferensproffs” och därför kan de behöva tydliga riktlinjer vid diskussioner så de inte spårar ur.[b]Förslag till punkter:[/b] [i]Varje punkt behöver ett delprogram eller underlag[/i]
Tema rollen som distriktsombud
[ol]Föreningens krav på ett Distriktsombud (informationspunkt)
Styrelsens förväntningar på dig som DO (informationspunkt med viss möjlighet till diskussion)
Medlemmarnas förväntningar på dig som DO (diskussionspunkt ev. grupparbete med redovisning)
Ska det göras en handbok/arbetsbeskrivning för DO? (diskussionspunkt som ska komma till en slutsats)[/ol]
Tema att anordna en träff
[ol]Presentation av de dokument och hjälpmedel som finns idag inklusive de Karin tagit fram. (informationspunkt)
Krav på den som ordnar en träff (informationspunkt om lagar som påverkar t.ex. GDPR, stadgarnas krav och styrelsens krav på ekonomisk redovisning och annonsering i klubbens medier)
Vilka dokument och hjälpmedel vill de som anordnar en större träff ha? (Grupparbete)
Hur ska de hjälpmedel som finns bli tillgängliga på bästa sätt? (Diskussionspunkt som ska komma till en slutsats)
Hur agerar vi när en deltagare missköter sig på en träff? (grupparbete med redovisning)[/ol]
Övriga punkter
[ol]Utomhusgrej: Vi behöver ha någon uppgift eller annat som kräver lite utomhustid (kanske 1-2 timmar efter lunch) för att få ny luft och sträcka på benen
Utbildningsgrej: Vi bör fortsätta med traditionen att ge våra funktionärer en utbildning i något de kan ha nytta av både som DO och kanske i allmänhet.
Utanför programmet: Komplettering av DO-lådor//väskor. Fixa IT-behörigheter. Komplettering av profilfoton[/ol]- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av .
Beträffande kvalitet är min erfarenhet att L322 också är en Land Rover men att det är ett rejält lyft i tillförlitlighet mot P38 som kan få en mängd mystiska fel.
Generellt är egentligen inte 20k mil några större problem nu för tiden men man får räkna med att slitagegrejor som vattenpump, generator och liknande kan lägga av. Antingen accepterar man sig att de kan gå sönder (2 dagar innan man ska på SLRK-träff) eller så byter man dem förebyggande.Min första tanke är att du fått en luftficka någonstans i systemet. Om det både larmar på nivå och temperaturen inte går upp ska det nog tas på allvar. Att både nivågivaren och tempmätaren skulle vara trasiga är högst osannolikt.
Sök efter en luftningsprocedur för kylsystemet. Jag har inte haft någon Disco 4 och kan inte proceduren för den modellen.[quote quote=41128]Är det någon som skall ner till västkusten (sommarträff eller annat) som kan ta med en domkraft från Fredrik Becker (Järbo) till södra Bohuslän?[/quote]
Japp, jag kommer åka ner till västkusten i morgon med slutdestination Göteborg. Och dyker också upp på årsmötet. Jag passerar Gävle på vägen ner.
Härom året köpte jag en omgång till min Range Rover och köpte dem av en lokal däckfirma. Firman var dock en av de största i staden och hade möjlighet att ta hem däck och fälgar från en mängd tillverkare. Räkna med att det kommer bli ordentligt dyrt.
Vilken motor som sitter i spelar nog inte så stor roll men däremot vikten. Våra bilar är tunga och merparten av de eftermarknadsfälgar som finns är inte designade för så stora vikter. Vill man ha fälgar som verkligen håller är original det säkraste kortet. Det finns också några eftermarknad som funkar men man behöver göra egna efterforskningar för att hitta dem.
Däck finns men räkna inte med att någon däckfirma har hemma. Säljer de märket är det det dock stor chans att de kan ta hem på beställning.ps Jag valde fälgar från MAK och General Grabber AT till min bil.
- FörfattareInlägg