Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Har dessvärre varit med om något liknande med en ser lll, det gick inte att backa bara köra framåt. I detta fall var framåt inget alternativ, så bara bärgning återstod. Det visade sig att skelettet till ett långt rullager i växellådan hade vridit sig så att rullarna ställde sig lite på tvären när man försökte backa. Tyvärr inget bagatellartat fel. Hoppas att du hittar en enklare orsak.
PS
Bilden var tydligen för stor för att kunna skicka.
DSTack för bilder, tips och förslag. Jag monterade den gamla lamellskivan, och si, då fungerar kopplingen! Jag bedömde den som knappt halvsliten, och hoppas på att den håller ett tag. Det får nu vara sommarbil ett tag.
Hej Jim,
tack för ditt engagemang, Det är alltså den undre kopplingen på bilden som passar till hydromekaniken på den här växellådan. Jag får jobba vidare.Hälsningar
Carl W
Här är en bild på urtrampningsmekanismen om det säger dig något.
Carl WHej Jim,
jag kan ordna en bild på urtrampningslaret, men jag tror inte att det är problemet för jag har bytt både slav- och huvudcylinder. Jag lutar åt att testa med den tryckplatta som är överst på bilden.Hälsningar
Carl W
Hej Henrik, jag lät för många år sedan galva fälgar till min 88. Det var då billigare än att lackera och galvningen är ett bättre skydd. Jag fick då själv blästra dem innan. Någon finare ”glans” blev det inte. men de är gråa som en varmförzinkad spik. Tyvärr har den firma i Uppsala som jag anlitade lagt ner sin verksamhet (svårt att uppfylla alla nya miljökrav mm). Jag hörde mig för hos en annan firma om att galva om en kofångare som var svetsad och riktad, men det gick inte så bra för den måste vara fri från gammal galv annars blir det för mycket skräp i badet sade man. För övrigt har jag på senare tid lämnat en del smidesarbeten på galvning genom en firma i Knivsta (som jag tror skickar till Eskilstuna) TGS AB. Det kostade (maj -21) 13:-/ kg + moms. Telefon 018 – 13 00 85, Hyvelg. 49 Knivsta.
Hälsningar
Carl WEstberg
Här finns mycket att hämta!
Tack det var bra tips. Jag har provat med kork, men trots ”skohorn” (där du har använt rakblad) och mycket smörja for korken mycket illa. Jag provar med gummi i stället.
Carl W
Hej, jag ser att du har en -98 turbodiesel. Hoppas att det går bra med turboreparationen. Jag har en sådan motor i en ser lll 88 och jag blir inte klok på hur vevhusventilationen är kopplad. Kan du möjligen på något enkelt sätt beskriva för mig hur slangarna skall sitta från kröken på oljetråget via någon liten ”dosa” för att så småningom anslutas till nippeln på oljepåfyllningslocket.
Med vänlig hälsning
#358 Carl Westberg
Fullt!
Kommer tre man till födelsedagskalaset.
Carl Westberg
#358Carl Westberg #358
Tack för hjälpen!
Carl
- FörfattareInlägg