Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Tackar för hjälpen – trodde att gummilisten var formad efter formen på fönstret – ungefär som det ser ut på bilden.
Det som erbjuds verkar vara ”metervara”.
Får se vad som kommer från GB.
/KentTack för Youtube tips. Tyvärr blir ombyggnaden rätt dyr, speciellt om man ska ha ” [b]wide angel propshaft[/b]” – £175 är det billigaste jag hittat.
Hittade ett paket med Hardyskiva, skruvar och ”lager” i mina gömmor([b]TVF100010GB[/b]), så konvertering till knutkors får anstå t.v….
I dag var det +11 och solsken, perfekta förhållanden alltså!
Det enda som tog tid var packboxen i kardanstången – den ville till en början inte släppa.
Huggmejsel, dorn, borr – till sist gav packboxen med sej. Trycka in den nya var enkelt.
Passade på att smörja knutkors och kardanstång, när den i alla fall var urkopplad.
/KentBytte clutch master cylinder också, men fick inte till nåt tryck…
Men med sonens luftnings system(B..T.m.), som mha tryckluft suger igenom bromsvätskan, så fick vi till sist (det tog tid!!) ordning på kopplingen.
Ska se om det hjälper på min Serie bil(-82) också…när vädret är lite mildare..
/KentTror det inte spelar någon roll i vilken anslutning luftnippeln sitter, bara den monteras över rörförbindelsen. Kollade på den gamla slaven, och såg ingen skillnad på de 2 anslutningarna.. Vad gäller läckaget från röret, kan det vara från luftnippeln, då vi tryckte in bromsvätskan den vägen.
Ny ”Clutch Master Cylinder ” blir nästa byte, eftersom det inte blir nåt tryck efter slavbyte!!
/Kent H
Tack för en trevlig träff i riktigt vinterväder, och riktiga vintervägar!! Vinden drog kallt vid grillen men det gjorde ingenting – bra glöd som värmde oss och medhavd mat. Tårtan smakade mums inomhus – skönt att sätta sej vid dukat bord – tack Sven-Anders m familj!!
Hemfärden blev mycket ”White-laning” via den glashala Siggebodabacken till Lindesberg därifrån stundtals rätt krokig väg mot Kolsva – bra sparkföre förresten. För att undvika E18 – krokig väg mot Odensvi, och till slut ut på E18 vid Munktorp.
Än en gång tack Nicklas som fick använda sin dragstropp 2 ggr för att få upp mej på plan mark!
/Kent H
Lite trött på en ruta som vill halka ner hela tiden – tror jag gör en temporär lagning så att rutan hålls uppe i alla fall. Riktiga delen kommer först nästa vecka, får låta bli hissa upp o ner så länge..
/Kent H
Sorry Niclas, min PC säger ”The Google Maps Embed API must be used in an iframe”
Kan du skriva i klartext var vi ska träffas? eller är det (Rastplats Lindesberg längs rv50)?
Rastplatsen har jag funnit längs RV50 mha google-karta, men länken?
/Kent H
Undring – kan det vara så att ”Glazing Rubber” ska limmas fast i den u-formade skenan ALR8022? Eller räcker trycket från rutglaset mot gummi/skena??
/Kent
Får jag ordning på el till cig-uttaget så kommer jag. Känns lite tomt utan el till radio, GPS, sittdyna samt ingen möjlighet att ladda mobilen!! Nåja det är bara att klä på sej och börja leta var elen tagit vägen!!
/Kent H
Hej Fredrik – jag har satsat på ALR8022 eftersom det är en 1998 års modell.
Har skruvat loss delen – problemfritt för där var ingen rost. men desto mer i den u-formade delen som omger gummiduken som i sin tur ska hålla fast glaset.
Har beställt delen (ingen gummiduk), får i mellantiden försöka hitta varför radio och (mkt viktigare) cigarettändaruttaget har slutat fungera. Fel årstid att felsöka under carport.
/Kent H
Har hittat ALR8022 Window Lift Channel Front 96-04 kan kanske vara rätt pryl?
Det blev en billighetslösning till slut.
Använde B..T…:s Zinkspray med 2 lager och hittade sedan en burk Hammarlack från samma lev.
För att snabba på torkprocessen tog jag min gamla Elekrtolux-dammsugare som kan blåsa luft och kopplade slangen till avgasröret. Ca +30 i andra änden av avgassystemet.
Tro det eller ej – men monterade systemet efter huvudljuddämparen(som var frisk) under 20 minuter på den lokala OK-macken som har billyft.
Inte alla som har ett grönt avgassystem!! – det var den färg som fanns hemma..
/Kent H
Tror mitt avgassystem rostat utifrån – vid böjen över bakaxeln. Kanske blöt lera o dyl bidragit till rosten. Kollade med galvaniseringsfirma, men de avrådde pga rören kunde slå sej, och priset var nästan som rostfritt system. Antar att 2 meter rör inte är så attraktivt.
Det finns ju Zinkspray typ CRC, Biltema(billig) och kallgalv Rust-Oleum(dyrare) som alla innehåller ca 90% Zink. Sen vet jag inte nåt om slitstyrkan…
/Kent H
<h1 id=”PBHeader” class=”ProductHeader”></h1>
Ska försöka komma i tid…..
/Kent
Helt rätt, det satt en fastrostad hylsa som med svårighet gick att slipa/hugga bort.
På andra sidan var det likadant, men där gick skruven som håller kvar stötdämparen av,
så jag blev tvungen skaffa ett nytt (begagnat) stötdämparfäste!!
/Kent
- FörfattareInlägg