Karl Edfors

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 398 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Lågt oljetryck i 2.25l diesel #78889
    Karl Edfors
    Deltagare

      Vad är det för motorolja du använder?

      som svar på: ACE pump #78455
      Karl Edfors
      Deltagare

        Har du tagit bort ACE pumpen så behöver man ändra en inställning i BCU, det går att göra med exempelvis Nanocom. Man väljer där att det är en bil utan ACE.

        som svar på: ECU #78363
        Karl Edfors
        Deltagare

          De fem första i den röda går till spridarna. Det är de som är mest utsatta för olja i kablaget.

          som svar på: ACE vätska? #78362
          Karl Edfors
          Deltagare

            Ja, Swedol säljer till privatpersoner. Biltemas Longlife glykol funkar också.

            som svar på: ACE vätska? #78314
            Karl Edfors
            Deltagare

              [quote quote=78305]det får mig att överväga att suga ut vätska från behållaren och toppa upp ett antal gånger för att få det så rent som möjligt.[/quote]

              Ett bra och enkelt sätt att få det gjort. Man ser snart att vätskan blir klarare, den brukar vara rätt svart om det inte är bytt på länge.

              som svar på: ACE vätska? #78227
              Karl Edfors
              Deltagare

                Originalvätskan STC50519 är det jag kör jag med, går ju inte åt särskilt mycket, så känns inte värt att snåla på det, Landyman borde ha sån vätska hemma. https://www.paddockspares.com/stc50519lr-ace-fluid-1-litre.html

                Men det finns de som kör med ATF Dexron III som är betydligt billigare och verkar fungera utan problem. https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html

                Angående glykol så Etylenglykol, den rosa long life. https://www.swedol.se/glykol-long-life-pluspg-1007138.html
                Har du inte denna, så skölj ur systemet och fyll upp med den.

                som svar på: ACE pump #78139
                Karl Edfors
                Deltagare

                  Du behöver ERR6949 och PQS101500 kanske några skruvar också. Dubbelkolla att numren stämmer.

                  som svar på: Byte balljoints #77912
                  Karl Edfors
                  Deltagare

                    Bra jobbat med bytet och tips om verktyg som fungerar, tack.

                    som svar på: Köpråd L322! #77911
                    Karl Edfors
                    Deltagare

                      Ja de har läst rätt att det är turboaggregaten som är det stora jobbet, det gäller TDV8 modellerna. De senare årsmodellerna 2007-2009 eller 2010-2012 är att föredra framför de tidiga trots turbo problemen. EGR ventiler är också något som behöver bytas efterhand. Köp en så pass ny bil din budget tillåter.

                      Elektronik och byggkvalité är bättre ju senare årsmodell det är.

                      Kör själv en 2008, TDV8, underbar bil, byter olja och filter var 1000:e mil och kör engagerat så det hjälper till att uppbyggnaden av sot i turbo och EGR blir minimal. De passar inte för korta sträckor utan ska helst bli genomvarm i motor varje dag man kör.

                      som svar på: kablage från vilken leverantör #75142
                      Karl Edfors
                      Deltagare

                        Köp packningen i original LR och kablaget i OEM kvalité.

                        som svar på: Td5 startar inte #75141
                        Karl Edfors
                        Deltagare

                          Går bilen att låsa upp och larma av med fjärrstyrning från nyckeln är det troligen inte startspärr. Skulle kunna vara CPS eller kablaget till den som glappar.

                          som svar på: Undersökning av FIVA angående historiska fordon #74532
                          Karl Edfors
                          Deltagare

                            FIVAs världsomspännande klubbenkät har fått förlängd svarstid och kan nu bevaras till den 15 december. Svar från drygt 50 svenska klubbar, men vi vill gärna ha fler. Mer information hittas här: https://mhrf.se/fiva_enkat_2020

                            som svar på: Hjälp inför ombesiktning. #74229
                            Karl Edfors
                            Deltagare

                              Nej, finns ingen begränsning i Nanocom, du får testa att flexa och se att inte bälgen går isär, men ofta är det stötdämparen som kommer i sitt ändläge först och begränsar flexet.

                              Angående bromsarna så går det bra att lufta som vanligt. En vid pedalen och den andra som öppnar och stänger nippeln.

                              Jag har för mig man kan köra fläkten via Nanocom, om inte så är den lätt att testa med 12 volt. Men snurrar den för hand borde den fungera, det vanliga är att de rostar fast inuti motorn.

                              som svar på: koppla in ”ny” ecu från Mastaz #74162
                              Karl Edfors
                              Deltagare

                                Antar att den måste programmeras för spridare och kodas mot BCU. Kolla med säljaren hur det ska göras.

                                Vad är det för fel på din original? Är det din orgiginal ECU de programmerar om fungerar säkert plug and play.

                                som svar på: Motorolja till Discovery 2 V8 -99 #74154
                                Karl Edfors
                                Deltagare

                                  Har inte upplevt något problem i temperaturer ner till -20.

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 398 totalt)