Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Vad är det för motorolja du använder?
Har du tagit bort ACE pumpen så behöver man ändra en inställning i BCU, det går att göra med exempelvis Nanocom. Man väljer där att det är en bil utan ACE.
De fem första i den röda går till spridarna. Det är de som är mest utsatta för olja i kablaget.
Ja, Swedol säljer till privatpersoner. Biltemas Longlife glykol funkar också.
[quote quote=78305]det får mig att överväga att suga ut vätska från behållaren och toppa upp ett antal gånger för att få det så rent som möjligt.[/quote]
Ett bra och enkelt sätt att få det gjort. Man ser snart att vätskan blir klarare, den brukar vara rätt svart om det inte är bytt på länge.
Originalvätskan STC50519 är det jag kör jag med, går ju inte åt särskilt mycket, så känns inte värt att snåla på det, Landyman borde ha sån vätska hemma. https://www.paddockspares.com/stc50519lr-ace-fluid-1-litre.html
Men det finns de som kör med ATF Dexron III som är betydligt billigare och verkar fungera utan problem. https://www.swedol.se/auto-jkpg-1004306.html
Angående glykol så Etylenglykol, den rosa long life. https://www.swedol.se/glykol-long-life-pluspg-1007138.html
Har du inte denna, så skölj ur systemet och fyll upp med den.Du behöver ERR6949 och PQS101500 kanske några skruvar också. Dubbelkolla att numren stämmer.
Bra jobbat med bytet och tips om verktyg som fungerar, tack.
Ja de har läst rätt att det är turboaggregaten som är det stora jobbet, det gäller TDV8 modellerna. De senare årsmodellerna 2007-2009 eller 2010-2012 är att föredra framför de tidiga trots turbo problemen. EGR ventiler är också något som behöver bytas efterhand. Köp en så pass ny bil din budget tillåter.
Elektronik och byggkvalité är bättre ju senare årsmodell det är.
Kör själv en 2008, TDV8, underbar bil, byter olja och filter var 1000:e mil och kör engagerat så det hjälper till att uppbyggnaden av sot i turbo och EGR blir minimal. De passar inte för korta sträckor utan ska helst bli genomvarm i motor varje dag man kör.
Köp packningen i original LR och kablaget i OEM kvalité.
Går bilen att låsa upp och larma av med fjärrstyrning från nyckeln är det troligen inte startspärr. Skulle kunna vara CPS eller kablaget till den som glappar.
FIVAs världsomspännande klubbenkät har fått förlängd svarstid och kan nu bevaras till den 15 december. Svar från drygt 50 svenska klubbar, men vi vill gärna ha fler. Mer information hittas här: https://mhrf.se/fiva_enkat_2020
Nej, finns ingen begränsning i Nanocom, du får testa att flexa och se att inte bälgen går isär, men ofta är det stötdämparen som kommer i sitt ändläge först och begränsar flexet.
Angående bromsarna så går det bra att lufta som vanligt. En vid pedalen och den andra som öppnar och stänger nippeln.
Jag har för mig man kan köra fläkten via Nanocom, om inte så är den lätt att testa med 12 volt. Men snurrar den för hand borde den fungera, det vanliga är att de rostar fast inuti motorn.
Antar att den måste programmeras för spridare och kodas mot BCU. Kolla med säljaren hur det ska göras.
Vad är det för fel på din original? Är det din orgiginal ECU de programmerar om fungerar säkert plug and play.
Har inte upplevt något problem i temperaturer ner till -20.
- FörfattareInlägg