Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Kilometerräknaren blinkar när informationen om antal kilometer skiljer mellan vad som finns lagrat i instrumentet gentemot BCU. För att stoppa detta så behövs en Nanocom eller liknande diagnosdator där du kan synkronisera mätartalen. Men observera att du kommer då få det högsta värdet som finns i någon av enheterna. Detta brukar uppstå vid byte av BCU eller instrument, men kan förstås uppkomma i andra fall också då de har tappat kontakten med varandra för ett tag och skillnad uppstår.
Kan vara vilket som, bäst är att lyfta upp mattan i bagegeutrymmet, skruva av listen i bakkant, ramarna i golvet för extrastolarna om den är 7-sitsig och sedan rycka ut mattan från sidokåporna och vika den uppåt/inåt så kommer du åt mätaren, koppla ur sladden till mätaren och resistansmät den.
Skulle vara trevligt att träffa några sörmlänningar, var ett tag sedan sist. Den 9 september kan förhoppningsvis funka för mig. Vart och vilken tid?
Kan instämma i att det mest troligt är sensorn som felar, byt den som Sune beskriver.
Jonathan, ser du det här får du gärna lägga till ”Defender 2019-” som en egen rubrik under Ninety, OneTen & Defender avdelningen.
Håller tidsschemat så får vi se nya Defendern innan året är slut!
Här en gammal artikel i ämnet https://uk.motor1.com/news/224950/land-rover-defender-2018-launch/
Undvik Pure modellerna, de är lite snålt utrustade. Kostar som en annan bil i klassen att serva och underhålla.
Låter som en trevlig träff! Men ska man släpa ner husvagnen eller båten?
En sån där helt subjektiv test ger jag inte mycket för! Kolla PPS och Ditec och några andra innan du köper in dig i ett system. Säger system, för ofta så krävs återkommande behandlingar årligen eller så för att få det bra. MrCap är dock inte ett dåligt val.
Where about is the Disco parked at currently?
Is it drivable?Ja, originalfälgar är att föredra. Finns emellanåt på blocket.se och är man lite om sig så går det även att köpa via ebay.co.uk, brukar dock bli lite pyssel med att ordna frakten.
Grovmönstrade AT och MT däck finns i storlek 255/55/19. General har flera alternativ, även Cooper har något.
Jo de rostar med tiden, på de billiga så släpper även tänderna till tandhjulet! Vatten och kondens som bildas leder till rost och så även förstås allmänt slitage på rullagren, inte som gamla riktiga man enkelt kan göra rent och återinfetta.
Har hubben suttit på i 10000 mil eller 5 år så brukar jag byta till ny OEM eller genuine hub inklusive ny sensor, inget att hålla på snåla med att byta sensor och krångla för någon slitagedel som ändå snart behöver bytas.
Kolla och kontakten som sitter på innerskärmen och att det inte glappar något i lagret. Hissa upp, ha hjulet på och vicka det med ett stadigt tag i över och nederkant. Är det minsta lilla glapp, bytes hela hubben.
På söndag den 3 juni är det dags för månadsträff med UpplandRovers
Vi träffas kl 11:00 hos mig i Knivsta. Vi hjälper till att flytta innehållet i garaget till nya verkstaden, en massa lådor och säckar med maskiner, verktyg och Land Rover delar. Jag har släpvagnar kopplade som vi kan använda att lasta på, så ni behöver inte lasta i egna fordon om ni inte vill. När vi flyttat detta till mitt nya garage, bara någon kilometer bort så bjuder jag lunch i nya verkstaden.
Anmälan här senast torsdagen den 31 maj.
Nåt konstigt hände med forumet här, Peters inlägg som startade tråden försvann, likaså mitt svar. Men som sagt, svara om ni kommer så at jag kan fixa mat åt alla!
- FörfattareInlägg