Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Första dieseln kom 1957, det var så att redan då hade ägare börjat konvertera sina bensin LR till diesel då diesel blev mer populär under 50-talet, diesel var lägre skattad än bensin och lättare att lagra på gårdarna. Så LR ville förstås erbjuda sin egen diesel. Första dieseln var en egenutvecklad maskin men Harry Ricardo designade förbränningskammaren, Comet V. Sök på honom så hittar du massa information om tidiga dieselmotorer.
Jag har en massa information om project Iceberg någonstans också, borde skriva en RoverLand artikel om det någon gång. Har ju varit och studerat prototypmotorn på plats i Gaydon och tagit en hel del bilder också.
Jag kör också med Duratrac i samma dimension, riktigt snyggt däck!
Tycker en Disco gör sig bäst med ett AT däck, valde mellan Duratrac och General Grabber AT3, valet föll på det först på grund av utseendet.
Jag har bytt flera kameror, men bara till original. Kolla på ebay.co.uk och ställen som powerful.co.uk för pirater. Annars finns original, på en 06:a tror jag den heter XVI500180PNP.
Manualerna på Ebay är oftast OK. Men just när det gäller elschema är det ibland lite svårare då det kan skilja mellan utrustning och utförande inom samma årsmodell, då använder jag Topix, då vet man att man får rätt för just sin bil, med rätt chassinummer. Du kan ta en kort prenumeration och skriva ut schemana till PDF och spara dom, så har du kvar dom och kan felsöka i lugn och ro.
På https://vps.slrk.se/ finns en meny som heter Teknik, under denna väljer du Handböcker/Manualer du kan registrera dig på den sidan och sedan så kostar den en slant att få fram elschemat på just din bil. Kostar ca 90 pund för all information, inklusive elschema till en specifik bilmodell och årsmodell för att ha det tillgängligt i en månad.
OK, det är packboxen vid pinjongen, lite pyssligt att byta den, du behöver sök på Youtube på ”land rover rear diff seal pinion change” och testa att byt ordet ”change” till ”replace” så kommer du hitta instruktionsvideo för detta.
Som typ denna, fast du inte behöver byta flange, https://binged.it/2IFhRdo
Nanocom och en tumstock är det som behövs. Visst kan man köra med klossarna också, men bara att mäta mellan skärmkant och hjulets fälg och justera båda sidor lika på den höjd man önskar brukar bli bäst. Nanocom funkar utmärkt men det tar lite tid att justera upp/ned då den bara går en väldigt liten bit i taget.
Är det i bakre eller främre diffklump som läcker? Det är slutväxlarna.
Är det fördelningslådan som läcker? Vart isåfall, finns flera ställen som är vanliga att läcka, men olika lösningar.
Tyvärr så ska du inte räkna med svar från dom. Bättre du söker på andra ställen.
Eftersom det är en S/C du har så antar jag du har ACE också? Finns tre olika dämpare bak till L320 beroende på motor och med eller utan Roll Stability Control.
Dämpare bak till S/C med ACE och Roll Stability Control heter LR016424. Sök på det numret så finner du!
Original, pre-facelift, facelift eller Heavy Duty? Om det är en original, behöver den vara felfri?
Sist, var i landet vill du helst ha den?
Jag kan eventuellt komma förbi Eskilstuna inom den närmaste veckan.
Skicka PM med dina kontaktuppgifter.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 1 månad sedan av .
Jag har IID Tool BT till L322 och den fungerar bra. LR specifikt verktyg.
Jag kommer!
Bara en till i matrikeln, #5788. Gbg.
- FörfattareInlägg