Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Det räcker med skruven och de brickor som ska ligga bakom och ser till att det är rätt avstånd mellan magnetspolen och lamellen på den lösa biten. Försökte hitta en bra youtubefilm på detta, men det finns många. Sök AC clutch repair och det finns att se.. 😉
Prova ”how to repair alternator”.
En annan bra beskrivning http://www.denso-am.eu/media/885639/protected_july2017-technical-manual-snapshop-bulletin_a4_web.pdf
Det borde räcka till några timmar framför bildskärmen 🙂Försökte hitta en sprängskiss så det gick att förklara ordentligt. I princip, öppna generatorn och löd in en sladd. Den ska kopplas mellan statorlindning och diodbrygga. Det bör vara 3 kraftiga kablar från statorn till diodbryggan, kvittar vilken av de tre du kopplar på.
Det verkar inte finnas ett fasuttag på den. Pluggens 3 anslutningar, hittade bild som anger vad det är.
[img]https://images.esellerpro.com/2613/I/132/7/00660355303255.jpg[/img]
Som eventuellt ska tydas som:
D = Dummy
I = Ignition
L= LampHej, motornumret som börjar med 12J stämmer med en 90/110 2,5liter 4 cyl diesel utan turbo enligt denna sidan
http://www.glencoyne.co.uk/engno.htm
Så det kan ha varit nummer på originalet som är utbytt till en motor från en Discovery 1.Jag fick liknande symptom när bränslepumpen var på väg att ge upp. den har du ju bytt så lite mindre sannolikt. Ett annat tillfälle var när slangen mellan turbo och intercooler läckte. Du har bytt slangar men är det tätt? Är intercoolern hel? Har du mätt turbotryck? Ett annat exotiskt fel skulle kunna vara stopp i avgasröret, kanske rost i ljuddämparen som kollapsat invändigt. Finns det möjlighet att koppla in en Nanocom och spara en logg medan du kör en sväng?
Den här personen har jag handlat av, han bör ha sådana.
https://www.ebay.co.uk/usr/landrover-connectors?Om du har möjlighet att låsa centraldiffen kan du köra med bakhjulsdrift. Om difflock finns i fördelningslådan sticker det upp en liten axelstump ovanför främre utgående axel i fördelningslådan som skulle kunna vara kopplad en spak. D2 har inte den spaken utom som tillval på sista faceliftmodellerna, men det är liknande fördelningslåda som D1 och defender.som har spak. De flesta tidiga D2 har diffspärren, axeln som sticker upp har en avfasning så man kan vrida med en liten skiftnyckel.
[img]http://www.artis-konstal.pl/wp-content/uploads/difflock.png[/img]- Det här svaret redigerades för 6 år, 12 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 12 månader sedan av .
[img]http://cullberg.nu/D2/D2_185.jpg[/img]
Japp! 🙂- Det här svaret redigerades för 7 år sedan av .
Grejen är att länka till en bild som finns på ett annat ställe, inte att ladda upp en bild. Jag tycker det ser lite knasigt ut med att bilder finns både i meddelandet och som bilaga.
Jag har mina bilder på egen server för att det känns bra 🙂
Förstår iofs finessen när man tittar på de som använde photobucket, många bra bilder som är borta i trådar.Testar en bild.
Nä, funkar inte …
- Det här svaret redigerades för 7 år sedan av .
- Det här svaret redigerades för 7 år sedan av .
- Det här svaret redigerades för 7 år sedan av .
Ja, nu är det snabbt, hoppas att folk hittar tillbaka till forumet 🙂
84 så är stommen av karossen skruvad ihop, på 86 och uppåt svetsade, i början med skruvhålen kvar 🙂 Finns mindre skillnader också, men hela karossen passar på ramen. Tankluckan är ju en tydlig skillnad, dolda gångjärn till huv och dörrar en annan.
Jag hittade en bild på min typbeteckning, som sagt en Thermo Top Z/C. Min repsats till värmaren köpte jag härifrån https://www.butlertechnik.com/
På min värmare var det kretskortet. Samma symptom. Jag skrev om min värmarrenovering på gamla forumet.
http://slrk.egetforum.se/vardagsbilen-dii-td5-an-t12757-30.html en bit ner.
- FörfattareInlägg