Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Det ska finnas ett dräneringshål för a-stolpen på insidan av tröskeln. Med taklucka går dräneringen ner i stolpen, det kan också följa kabelmattan, eller via plåtskarv som är dåligt tätad.
Jag antar att du tagit bort handbroms och huset för utgående axel bakåt, det de kallar ”speedometer housing”. Det låser axeln på plats. 8mm skruven är för att få tag i axeln så den går att dra ut. Sedan underlättar det med en rörstump/kvastskaft/avkapad järnbit med samma diameter som axeln men så lång som innermåttet i lådan som man stoppar i istället. Det är en ”Slave shaft RO 1003”. Det är så alla shims och drev och lager kan tas ut i ett stycke. Underlättar också vid montering 🙂
Hej Roland! Du skulle köpt min så hade det varit klart 🙂 Vinschkofångaren var endast tänkt att eventuellt säljas med bilen. Om någon köpt bilen utan vinch och fångare skulle jag ha den till min andra D2.
Så vinschkofångaren säljs inte, och nu slutar det nog med att jag behåller diesel- D2an och säljer D2an med v8 istället.
Stämmer, jag läste slarvigt. Till V8 är det ju bara en ny rem som krävs.
Om du vill plocka bort behövs ett remhjul och en annan rem. Enklast och bäst att skruva dit en ny (begagnad) pump.
1 x ERR6949 Idler Pulley
1 x PQS101500 Aux Drive Belt (Non ACE with A/C)
Dessa ersätter pumpen. det behövs också kortare skruvar att skruva fast remhjulskonsolen med.Om man låser med nyckel så aktiveras inte rörelsesensorn i bilen, om det finns sådan. En finess om man har hund i bilen, funkar naturligtvis så även om man har en fungerande fjärr.
En del inlägg pratar om erfarenheter av äldre defender och kanske D1. Larm och startspärr är helt annorlunda på D2, integrerat i bilens elboxar. Man kan programmera bort både larm och startspärr med nanocom och antagligen med hawkeye förutom LR verkstadspc med T4. Man kan också välja att larmet stängs av med nyckel. Att fjärren inte funkar och att larmet går igång av sig själv behöver inte hänga ihop, men fukt i BCU, ärgade kontakter eller jordpunkter kan skapa spännande fel. Men vad det gäller fjärren så tror jag på mottagaren i innertaket.Med Nanocom kan man programmera nyckeln till D2 med hjälp av numret på kortet i nyckeln. Det vore roligt om Herr Magnus kunde återkomma med om han testat/kollat batteriet i nyckeln och om lysdioden i nyckeln lyser när han trycker på knappen? Och finns det mer än en nyckel, och är det samma med den?
Med en Nanocom kan man stänga av larmet på en D2. Men bättre är ju att fixa felet, kan vara mottagaren till nyckeln som slutat funka. Sitter bakom bakre takluckan ungefär.
Släpvagnskontakten? Klassiker vid skumma elfel. Prova med att koppla ur den, är det rätt gjort är det en kontakt bakom höger baklampa.
Ingen intresserad?
Off topic – Ashcroft har en adaptersats för v8 converter för td5:
https://www.ashcroft-transmissions.co.uk/td5-heavy-duty-torque-converter-fitting-kit.htmlDen finns i Fjäråstrakten, strax söder om Göteborg. Nu är den avställd.
Hittade bild på givaren i gamla forumet i min biltråd med kommentar. Bytte denna på min förra D2
[img]http://www.cullberg.nu/D2/D2-48.JPG[/img]
Nästa pryl var den falsklarmande tempgivaren för automaten. Bort med plastskyddet och byta från hjulhuset. Ganska smidigt, men det rinner ut en skvätt olja. 22mm blocknyckel behövs till givaren.
Nu slipper jag den där blinkande lampan på instrumentbrädan- Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 7 månader sedan av .
Den där givaren ger upp med tiden, Om den tänds vid något tillfälle när det verkar osannolikt att lådan är varm är den inte det, utan givarfel.När den falsklarmar läcker det ofta lite olja genom givaren. Sitter i höger hörn av oljekylen. Bytes lätt från höger hjulhus, finns nog flera trådar på gamla forumet.
Här finns det grejor 🙂
https://www.ebay.co.uk/str/landroverconnectors
Har handlat av honom, snabbt och bra.- FörfattareInlägg