Stefan Granström

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: bygga om Discoverybakaxel för Seriebil #112027

    Om du ändå tänkt tanken att köra 2-hjulsdrivet (discoaxel bak) kanske den enklaste lösningen är att köra 2-hjulsdrivet fast framhjulsdrift. Ta bort bakre kardanaxeln och skippa lagningen av bakaxeln. Det är väl inte mycket sämre än att ändå aldrig kunna lägga i 4-hjulsdriften p.g.a. olika utväxling i axlarna. Men jag kanske tänker fel…
    Annars, om det verkligen är diffen och inte drivaxlarna kanske det går att hitta på ebay?
    Oavsett vad lösningen blir önskar jag lycka till!
    Mvh Stefan

    som svar på: Köpråd …. igen #110630

    Det där med pålitlighet är kanske en högst individuell sak, vissa har tur med vissa fabrikat, otur med andra. Jag har haft mer än 75 bilar varav ”vanliga” personbilar av ett 20-tal olika fabrikat. Defendern hamnar definitivt på topp-3 vad gäller tillförlitlighet medan bottenplaceringarna tas av ett gäng Audi plus samtliga japanare jag vågat testa (Toyota, Subaru, Honda). Baserat på den statistiken rekommenderar jag varmt Defender som enda bil (och jag kommer aldrig någonsin att titta åt en japanare igen).
    Min är -98 med 300tdi som är föredömligt elektronikbefriad och tycker att det är klart bättre än Td5. Men här får du säkert lika många åsikter som det finns Defenderägare. Rost i bakre balken (cross member) är väl tyvärr vanligt och ett tråkigt jobb att fixa. Det mesta annat är ganska görbart, d.v.s. undvik alltför rostiga exemplar.

    Lycka till!

    som svar på: Köpråd …. igen #110448

    Det är bara att köpa. Du kommer aldrig att ångra dig. Jag har bl.a. gjort resor till Island (700 mil på 4 veckor) och senast för en månad sedan 500 mil till/i Lofoten. Finns inget negativt att säga, skulle aldrig velat köra någon annan bil på dessa resor. Defendern har dessutom varit flyttbil otaliga gånger vid mina barns flyttar, är suverän dragbil, o.s.v. Man sitter mycket bekvämare än i en personbil (tycker jag i alla fall som har lite ryggbesvär) Det enda som hindrat mig från att ha den som enda bil är faktiskt skatten (+ ett antal Seriebilar). Ställer på den så fort jag ska ha den, ställer av den när jag kommer hem. Många turer med Transportstyrelsen blir det men det är deras problem tänker jag. Med takräcke, taktält etc. kör jag sällan över 100 km/h (åker inte sådana vägar heller för den delen) och därmed upplever jag inte buller som något problem. Så…köp och njut av livet!

    som svar på: Papper till 88 #104106

    Hej
    Om du inte redan sett annonsen själv kanske detta kan vara en lösning? https://www.blocket.se/annons/alvsborg/skogsvrak_landrover_88_pick_up_diesel__77/101403511

    Mvh Stefan

    som svar på: Krigsplacerad bil? #99364

    Träffade en bekant igår på hans 60-årskalas. Han har betydligt mer försvarsinsikt än vad jag har och han sa att han kände flera personer med Land Roverliknande fordon (vill inte nämna några märken på detta forum) vars fordon är uttagna. Så risken verkar absolut finnas. Skulle hellre ställa upp och köra min bil själv om det behövs.
    Men…som Martin säger ovan. En svensk tiger kanske är rätt attityd.

    som svar på: Krigsplacerad bil? #99315

    Med tanke på att det är sekretessbelagt var och hur många bilar som är uttagna kanske det är så att dess ägare inte offentligt får tillkännage det? I vilket fall som helst är det en intressant fråga. Hoppas att någon svarar.
    Värderingen av ett uttaget fordon är nästan ännu intressantare. Om man t.ex. lagt 300 timmar och 150 000 kr på att skapa sin drömbil med alla attiraljer man vill ha, hur värderar försvaret det? Känns som om det bara kan bli en rejäl ekonomisk smäll. Tar mig friheten att spä på tråden (hoppas det är OK Anders?) med frågan om någon fått sin bil värderad på A-plats och i så fall om det var generöst eller snålt med ersättningen?
    Skyldigheten att hålla den i bruk är ju också spännande. Om motor eller växellåda på en seriebil totalhavererar är det ju inte helt lätt att hitta ersättningsdelar över en natt.

    som svar på: General SAG 7.50 16 #97311

    Ja, de är tyvärr fel. Tillverkas bara radialdäck idag och det är väl inte lämpligt att blanda med gamla diagonaldäck. Dessutom var tanken att hitta något någorlunda billigt på hemmaplan. För det priset kan jag nog hitta bättre däck (SAG har ganska dåligt rykte, ser bara lite fräna ut på en gammal seriebil). Men tack för tipset i alla fall.

    som svar på: Byta ratt #97285

    I Sverige tror jag Dalhems.se hör till dem som har flest rattar att välja på rent allmänt (har inte koll på just till Defender). I England har jag en favoritfirma på ebay: http://www.ebaystores.co.uk/Vintage-Warehouse-65/Land-Rover-/_i.html?rt=nc&_fsub=317676018&_sid=36475238&_trksid=p4634.c0.m14.l1581&_pgn=4
    Men här är det ju helt och hållet en smaksak vilken typ av ratt man vill ha, trä, läder, svart eller färggrann, rund eller specialform etc. så mitt tips kanske inte passar allas smak.
    Gäller att hitta rattnav som passar rattstången, sedan välja bland rattar som passar navet. Säger som 4557 ovan, välj en ”grund” ratt. Tror att man i längden också vill ha en som är ungefär som originalratten i diameter, möjligen lite mindre.
    Alla de ”vanliga” (Paddock, Craddock, Island 4X4 etc) i England har väl också rattar men relativt begränsat med modeller.

    • Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
    som svar på: Vinterdäck/Fälgar #97114

    Om du fortfarande söker har jag 4 st lösa 16 tums fälgar som borde passa och som jag möjligen kan sälja iväg. Beror ju lite på var i landet du finns. Jag och fälgarna finns i Trosa. Om det är intressant får du gärna höra av dig till landroverstefan@gmail.com.

    Mvh Stefan

    som svar på: HVO100 #97103

    Jag har testat HVO100 vid flera tillfällen, både i Defender med 300tdi och i min icke-bil (KIA Ceed just nu, Peugeot 206 tidigare). Har gått hur bra som helst, märker ingen skillnad på startbarhet, tomgång eller ork (möjligen att Defendern går snäppet bättre). Avgaslukten blir definitivt bättre i alla fall. Har inte ens bytt filter etc. som Peter föreslår…men det kanske jag borde som preventiv åtgärd. Men när det nu har gått utan problem i ett par år törs jag fortsätta med HVO100 utan rädsla för problem.

    som svar på: Fälgar Defender – KLART #83163

    Hej Tobias

    Om inte Anders är sugen på dina alufälgar så vill jag gärna köpa dem. Vi kan höras per telefon.

    /Stefan

    som svar på: Beställa från UK? #80003

    Hej
    Jag har också undrat så bara för att få veta lite mer har jag ”provbeställt”, dels från Paddocks, dels från ebay.
    I bägge fallen tillkom ingenting utöver det jag betalade när jag la ordern, alltså inga obehagliga överraskningar efteråt.
    I Paddocks fall utgår de från pris exkl. VAT (20%) och lägger på svensk moms (25%), d.v.s. alla artiklar har blivit 5% dyrare för oss i Sverige. Sedan verkar hantering vid gränsen ha ökat på transportkostnaderna väsentligt (typ £35 istället för £15). Resultatet är alltså att Brexit gjort det klart dyrare för oss. Sen tror jag att man dessutom får betala importavgift om varuvärdet överstiger SEK1600 (men det har jag inte testat än). Borde framgå på Tullverkets hemsida.
    På ebay framgick ej om priset var exkl. eller inkl. VAT men jag betalade i alla fall inte mer än priset som stod i annonsen. Däremot var även där frakten klart dyrare än innan Brexit men ändå korrekt angiven i annonsen.
    Andra firmor än Paddocks kanske hanterar det hela annorlunda, t.ex. säljer exkl. VAT och sedan får man en momsfaktura från Postnord/Tullverket eller något liknande. Man lär inte slippa momsen i alla fall.

    som svar på: Td5 startar inte #75157

    Även om bränslepumpen fungerar kan det vara luft i systemet. Hade en bekant med Defender/Td5 som alltid måste köra med ”tändningen” på ett par minuter innan startförsök p.g.a. luft som letat sig in (men inget dieselläckage).
    Automat? XYZ-switchen/Neutral Safety switchen kan ju spöka rejält, särskilt om det kommit vatten på/i den.

    som svar på: Beställa från UK? #75028

    Fredrik, jag tror inte att du missat VAT/kvalitet 🙂 Tänkte bara som en liten hint för andra som ”snabbkollar” att man tänker på detta med/utan VAT.

    Det är med kvalitet kan vara svårare. Står det Britpart eller Genuin LR är det ju ganska entydigt men allt däremellan är svårare att veta då det inte ens alltid anges/syns. Kan man t.ex. alltid tro att OEM är ”bra”? Eller lever de på namnet men gör skräpgrejer i alla fall? Vad är era erfarenheter?

    som svar på: Beställa från UK? #75026

    Intressant prisbild i Fredriks inlägg (antar att alla priser är incl. VAT, de flesta utom Paddock anger excl. VAT). Men i mina ögon förvånande. Jag kollar också runt på flera firmor innan varje beställning men har nog utan undantag alltid hamnat hos Paddocks till slut. Senaste beställningen jag gjorde var de billigare på samtliga delar utom en. Dessutom enda firman som hade alla delar jag behövde (och det blir ju genast dyrare att beställa från två olika p.g.a. frakten).
    Kanske är det helt enkelt så att det blir olika resultat beroende på vad det är för delar man ska ha men också till vilken bil man söker delar. Jag har t.ex. ingen bild alls av hur det ser ut för bilar från detta millenium. Mest har det nog blivit grejer till seriebilar. Det bästa man kan göra är väl att fortsätta jämföra varje gång man beställer och ta det fördelaktigaste vid varje beställning.

    Keep rovering

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 49 totalt)