Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Kul att det tipset funkade! Att ta bort shims borde resultera i mer tight styrning, när bottenplattan trycker mer mot lagret.
För egen del har jag beställt en ny styrväxel, hela klabbet inkl rattstången och tänker sätta dit det efter semestern. Håller tummarna för att det spelet jag har kvar duger åt besiktningen t.v.
Ny fråga: har ngn erfarenhet av detta:
http://www.heystee-automotive.com/webstore/index.php?route=product/category&path=60Jag har tidigare inte varit så intresserad av servo för det är ju roligare att ha ”kärvo” och lite styrketräning, men nu när jag inser hur mycket kraft som pinar de olika rörliga delarna mellan ratten och hjulen, tycker jag det ser intressant ut med ett servo som verkar nere vid styrstaget och alltså avlastar allting dessförinnan.
mvh,
/ÅkePS: den här tyckte jag var informativ och tydlig:
Tack för svar, Jim.
Spelet i ratten sitter definitivt i styrväxeln – steering box – och jag har nu testat att dra åt justerskruven som sitter i täcklocket på sidan. Det funkade… och funkade inte. Styrningen blev tajtare, men också trögare, och jag har förstått, efter att ha kolla på ett par bra youtube-klipp om renovering av styrväxeln, att justerskruven inte utgör den huvudsakliga justeringen av spelet, utan det är shims som ligger mellan nedre täcklocket och kullagret som sitter där i änden av styrstången.
Jag tänker nu testa att ta bort täcklocket och se om det ligger några shims där som jag kan testa att ta bort. Detta borde ge större tryck mot lagret och därmed mindre spel.
Egentligen skulle jag behöva ett renoveringskit för styrväxeln, men det är inte läge för stora åtgärder just nu… måste få igenom bilen till semestern!
Någon som mekat med styrväxeln ”in situ” och har råd och tips?
/Åke
Tack för återkoppling, Ray och Martin!
Ska testa att vrida på justerskruven på rattväxel-boxen. Det har jag aldrig testat. Inget annat ser glappt ut, så då borde ju spelet vara där.
Tack för tipset om Carspect. Kanske värt att åka till Södertälje.
/Åke
- FörfattareInlägg