Fredrik Johnander

Forumsvar skapade

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Flytt av hemsida och forum #39338

    Hej, när jag skriver svar i forumet med mobil/chrome/android så hamnar skriven text utanför synbart område innan radbyte och det går inte ”swipa” på texten så det går att se vad man skrivit. Kan det vara någon inställning på hemsidan eller hos mig?

    Min chrome loggar också ut forumet via mail-länk, ska prova ditt tips om cache.

    Strålande jobb annars, det går mycket bättre nu! ?

    PS. Vågar jag fråga om tapatalk?, personligen så saknar jag det D.S

    som svar på: Disco 1 -91 V8i, Palle #3650 #39337

    Snyggt Palle!, imponerad av nerlagt jobb. Discovery1prefacelift är dock en riktig klassiker, väl värd att måna om

    som svar på: Mars träff #39336

    En träff här i Östergötland med radiotema har ju visat sig svårt, men den som har specifikt intresse av radio och GPS kan vända blickarna mot distrikt Stockholm som den 24:e mars har en träff med detta tema i Åkersberga där man får besök av en lokal specialist/affärsidkare inom radio och GPS. För mer info se distrikt Stockholm’s del här på forumet.

    / #1788 Fredrik Johnander

    som svar på: Mars träff #39335

    En tur med lite korvgrillning uti vår fina vinternatur låter toppen!

    Har vi någon som har en bra idé på tur och plats för grillning?

    / #1788 Fredrik Johnander

    som svar på: Förardörrens Sidoruta lossnat från fäste #38969

    Hej, vad jag kan se ska det räcka med trycket från gummilist, men däremot struntar en del i gummilisten och limmar fast den med silicon sealant eller liknande

    som svar på: Förardörrens Sidoruta lossnat från fäste #38946

    Hej,

    konsulterade partsbook som säger följande:

    Channel-front door glass lift (plåtbiten längst ner på rutan)

    to VIN LA081990 MUC2322 (verkar vara för 4mm glasruta, 5mm för efterkommande)

    VIN MA081991 to VIN MA137189 ALR6482

    VIN MA137190 up ALR8022

     

    Glazing rubber (vikt som ett U runt rutan och plåtbiten ovan påtryckt)

    to VIN MA139664 MUC2325

    from VIN MA139665 ALR8990

     

    sen finns det en detalj till som jag inte riktigt förstår vad den är till

    Channel locating MWC2941

     

    Hoppas det hjälper till / Fredrik #1788

    som svar på: Nya besiktningsregler 2018 #38886

    Enligt din länk ovan Mats, till transportstyrelsen så står det så här:

    <u>”Vad gäller för fordon som är 30-49 år gamla och motorcyklar som är 30–39 år gamla? </u>

    För fordon som är 30-49 år blir det ingen förändring från dagens regler. De ska kontrollbesiktas senast 24 månader efter den månad då fordonets föregående fullständiga kontrollbesiktning utfördes.”

    <hr />

    Så alltså ska fordon besiktigas varannat år from. året de blir 30år, precis som idag

    som svar på: SLRK Dagen Östergötland #38885

    Hej,

    Självklart vill man inte missa SLRK-dagen

    Vi kommer 1 vuxen och två barn/ungdomar

    / Fredrik #1788

    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38661

    Spiken i kistan för detta projekt blev nog när jag skaffade en Land Rover till, en Discovery 1 200tdi från 1993. Så långa färder tas numera med Discon.

    Ninetyn får nog vara orginal, den har ju bara gått drygt 11″mil så egentligen vore det rätt dumt att ta ur motorn.

    Fredrik Johnander

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992 RIP-skrotad
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38659

    Inlagt av 1788 » 14 11 23 23:26

    Tja, än har jag inte kommit till skott, men vem vet, vad det lider så kommer det nog i en diesel.
    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38658

    Inlagt av L-Andy » 14 11 20 22:02

    Hur mår det här projektet…? Håller ögonen öppna efter en 2,5-bensin och tänkte om uti fall att… 

    Andy

    SIIa 109″ -71 200Di
    D1 V8 A -96
    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38657

    Inlagt av 1788 » 14 02 23 01:09

    Jo, jag har sett en del trådar på forum som beskriver detta hur man sätter en 300tdi på den befintliga LT77-växellådan, men jag hade för min egen del tänkt mig en ren defender-installation såsom de lämnade fabriken, inte blanda komponenter som inte riktigt hör ihop.

    Och eftersom min LT77-växellåda ändå måste bytas ut mot en förstärkt LT77S för att klara av hamrandet från en TDi även om jag väljer att installera en 200tdi, så är valet ganska fritt.

    Som planen är just nu funderar jag på att köpa ett helt fordon gärna med rostskador som inte kommer gå igenom besiktningen nästa gång (MOT alltså, engelsk besiktning) för att fixa ett något mer smakligt pris. Då får man ju alla komponenter som behövs för konverteringen och skillnaden då är egentligen bara att det blir lite mer att flytta över plus svetsa nya motorfästen om man väljer 300tdi.

    Så just nu väger det över mot 300tdi, kraftigare block utan lösa förstärkningar, modernare växellåda, bättre reservdelstillgång……men visst det är bäst att se till att kamremsfixen är gjord så den inte äter kamremmar.

    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38656

    Inlagt av #1884 » 14 02 18 17:52

    Det finns ritningar för att bygga höger motorfäste som passar 300tdi mot motorfästena i ramen till upp till 200tdi (vänster använder man tydligen 200 fästet)
    /Magnus
    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38655

    Inlagt av isbjorn » 14 02 18 13:24

    Jag skulle tro att det börjar bli lite ont om t.ex ersättnings toppar till 200tdi. Turner engineering t.ex säljer inte 200 toppar om man inte lämnar in sin existerade top (sa dom till mig i alla fall). Så om du orkar stoppa i en 300 så är det nog ingen dum ide. Men 200 är fantastiskt fin. Min funkar som en klocka 
    ——–
    TD5 110a LR Special Vehicle dept. -99
    200TDI OneTen Pickup -84
    Disco 1 ES V8 -96
    ——–
    som svar på: motorbyte 200/300tdi i Oneten/Ninety #38654

    Inlagt av 1788 » 14 02 18 01:42

    Ja, har fått ett par svar, fast inte här på forumet. Tydligen ser även Bilprovningen det nära släktskapet mellan Ninety/Oneten och Defender och godkänner 200/300tdi i åttiotalsbilarna. Nu blir man ännu mer sugen att komma vidare 

    Men vilken motor ska man välja? Det absolut enklaste är ju att byta till 200tdi med tillhörande förstärkt växellåda LT77S (1992 och framåt). kompletterat med ny kylare, ny västerskärm, nytt luftfilterhus osv. så det ju bara att skruva.

    300tdi kräver ju att nya motorfästen svetsas in på ramen och eftersom både motor och växellådor sitter längre fram så krävs byte av ”seatbase” och kardanstänger.

    Men 200tdi producerades ju bara i ca fyra år mot 300tdi´s ca 10år (sista fem åren åt brittiska armen), så om man ska göra ett så pass stort jobb vill man ju göra det bästa. 300tdi är ju också samma motor för defender/discovery/Range, där 200tdi har en specialare för just defender 

    Är det någon som har någon åsikt om 200tdi/LT77s kontra 300tdi/R380 med avseende på hållbarhet, meckande, reservdelar e. dyl?

    #1788

    Fredrik Johnander
    DO Östergötland

    —————————-
    ”Marion II” LR Ninety stw 2.5petrol 1986
    ”Dunderklumpen” Discovery 1 3dr 200tdi 1993
    ”Trötter”, delebilen, Discovery 1 5dr 200tdi 1992
    Leyland Mini 1000 1977
    Icke-bilen Toyota Corolla -06
    ”Marion” LR Serie3 109stw 1973 SÅLD

    ”Hydraulic power rules”

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 52 totalt)