Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Hur har du mätt för att komma fram till slutsatsen att den bara släpper igenom ström i en rikting?
Lättast är nog att mäta med motorn igång och om du har 14-15v på B+ följa den kabeln upp till säktringsboxen och där se var spänningen sjunker ner till batterispänning.
Resistansmätning med en vanlig multimeter är lite lurigt, ibland verkar det vara kontakt men när mkt ström flyter igenom får man ändå spänningsfall någonstans.Om de inte går att få tag på så ger ju bilden via länken en idé om måtten på fjädrarna, kanske går att hitta något motsvarande på annat håll?
https://www.brit-car.co.uk/product.php/99649/0/transmission_brake_springs_disco11Det är ju bara grova kablar och den stora 150A säkringen mellan generator B+ och pluspolen på batteriet, så spänningen på dessa punkter ska ju vara lika. Om inte är det ju att mäta sig fram var avbrottet är, är inte många ställen det kan fela på.
Har du kollat stora säkringen i säkringslådan i motorrummet? Sitter skruvad längst fram i den lådan.
Om pedalen känns normal att trampa på är det nog kopplingen som fastnat ihop med svänghjul/tryckplatta när den stått still, så den frikopplar inte trots att du trycker ner pedalen.
Går ju att försöka köra på ettan med kopplingen nertryckt och bromsa/gasa omväxlande i hopp om att den släpper.
Alternativet är att dela motor och låda så du kommer åt och kan fixa kopplingen.Låter som du har luft i systemet av någon anledning? Har du bytt något och det inte blivit luftat riktigt? Annars kan det vara antingen motor eller dieselvärmare som trycker ut förbränningsgaser i kylkretsen? Kolla att nivån är nära max vid kall motor som första steg.
Vanligt fel är att flottören i exp kärlet är trasig och ger intermittenta falska larm. Jag har nyligen bytt exp kärl pga av detta. Men då såg man på utsidan av kärlet att nivån var normal redan utan att öppna.
Här finns en bra beskrivning av systemet för D3 men i allt väsentligt samma på D4.
https://media.disco3.co.uk/gallery/albums/userpics/15405/Land%20Rover%20factory%20D3%20air%20suspension%20description.pdfHar du möjlighet att kolla live värden och kanske köra ventiler manuellt med ditt verktyg?
Då kan du ju se om kompressorn bygger något tryck alls i tanken och att alla ventiler i fjädringen verkar fungera som de ska.
Om jag minns rätt så är det ganska högt tryck i systemet (ca17bar) så låter konstigt om man man hålla fingret för om allt är OK?Har bara erfarenhet av IID tool till D4, det är riktigt bra.
Ser att det kom en annons på Nanocom för D4 här på forumet idag, har inte koll exakt vad man kan göra på D4 med det dock.Jo, ”fel på fjädringen” kan bero på flera olika grundorsaker, allt från ventilblock, höjdsensor, kabelfel, kompressor eller lufttork.
Har du tillgång till något diagnosverktyg? Om inte, överväg att skaffa ett eller ta kontakt med en bra verkstad som kan hjälpa dig. Att byta delar på chans blir bara dyrt och krångligt.
Var i landet finns du/bilen?Är luftfjädringen tom på luft så den ligger på fjädringsstoppen? Då blir den stötig.
Hör du om kompressorn startar?
Utan felkoder blir det gissningar, men kompressorn har ju inte evig livslängd, särskilt inte om systemet läcker lite så den får jobba mer än normalt.Vår D4 kan stå iaf 3-4 veckor utan problem så länge man inte är där och ”väcker den” genom att öppna dörrar eller luckor. Om ett fräscht batteri blir tomt på en vecka har du något som drar ström i bilen.
Har du ”nollställt” BCM nu om du monterat nytt batteri?Vad har du för symptom/problem som gör att du vill byta turbo?
- FörfattareInlägg