Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Några bilder från körning på Lundaområdet
[attachment file=”101020″]
[attachment file=101025]
[attachment file=”101022″]
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 8 månader sedan av .
[quote quote=100520]Hej
Blir det några fräcka green lanings?
/Knuda[/quote]Absolut! Vi förbereder en runda med greenlaningavsnitt som kanske blir mer fin än fräck, men sedan finns Lundaområdet där vi har slingor är av greenlaningkaraktär som nog kan klassas som fräcka 🙂
Har inget konkret tips, men en bra start är väl att göra ett olje och filterbyte i automatlådan. Tappa ur gamla oljan i ett rent kärl och undersök om det finns partiklar av metall eller fibermaterial där. Öppna upp filtret också.
Andra saker att kolla upp är ju att grenrör och avgas är tätt, kardanknutar är glappfria, bromsar och hjullager är i ordning.Ligger visserligen på baksidan, men du kan ju ändå kolla med Gustav på https://www.upplandsdieselservice.se/startsida
Efter 17 år i svenskt klimat är det inte oväntat att en ramdel som sitter utsatt för vägsalt och fukt får rostskador. Har hänt på tidigare generationer av Discovery och vissa asiatiska pickuper klarar knappt 10 år innan de viker sig på mitten. Visst skulle man önska att det var varmgalvade ramar från fabrik, men tyvärr är det väl bara vanligt stål med ett tunt lager färg på.
Jag har inte beställt någon sådan balk, men har handlat flera gånger av LR Direct sista månaderna och de anger priser i SEK och tar hand om tullhantering osv. Så det priset du betalar är inkl frakt, tull och svensk moms. Frakten tar ca en vecka.
https://www.lrdirect.com/kvb500101-crossmember-rear-closing
Är det inte bara rostflagor kvar går det säkert att laga upp befintlig balk också, men betalar man för jobbet är det inte säkert det blir billigare.Jag skulle inte hoppas för mycket på att LR Sverige kommer ta på sig kostnaden för att laga rost på en 17år gammal bil, men att fråga skadar ju inte.
Tillägg: Det som varit föremål för återkallelse i UK är ju för glappande dragkrok som i vissa fall gjort att bakre balken bytts inom ramen för säkerhetsåterkallelsen. Har inte sett/hört om någon liknande återkallelse på svenska marknaden, men kanske nån annan vet?Balken heter KVB500101 och går ju att byta mha svets.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av .
Vad gäller försäkring så är min erfarenhet också att det är dyrare än man skulle tro/önska. Är nog bara att försöka hitta bästa möjliga utifrån ens förutsättningar.
Jag hade en FL2 2013 SD4 automat som jag körde till 33000 mil. Det är den LR med minst krångel och fel som jag har haft. Den är inte heller så udda att inte en normal allbilsverkstad kan fixa det mesta, den delar mycket av drivlinan med XC60 och även motorn sitter i andra bilar.
Hade inga startproblem, som vanligt gäller ju att batteri och glödstift är friska.Jag bytte på min förra D3’a. Var samma där, bara ett stift som fungerade. Köpte en 1/4″ mutterknack och med den, tålamod och smörja fick jag ut fem av sex utan att ha sönder något. Med fem fungerade stift så funkade den bra sen och startade utan problem i kyla.
Risken är ju att toppen på stiftet går av och blir kvar, då måste toppen plockas av = inget snabbt jobb längre.Du är välkommen men inte imorgon, datumet är 19/12!
- Det här svaret redigerades för 3 år sedan av .
Det blir körning på själva crossbanan, om jag minns rätt så är den ganska bred men kuperad. Föret beror på vädret, men tanken med den här träffen är att man kan köra med standard däck/bil. Men är det blött eller isigt kan det ju vara slirigt ändå.
Britpart DA4205 är dimensionerade för +200kg
Är man allergisk mot de finns ju TF027V från Terrafirma
Konvertera till original luftfjädring bak är säkert möjligt, men osäker på hur mkt jobb det är. Inte lika enkelt som att gå åt andra hållet iaf.Körningen den 19/12 flyttas till crossbanan i Östhammar, se separat tråd
Kan bero på att momentomvandlarens ”lockup” slirar, men att det skulle uppstå redan vid 10000 mil låter tidigt. Tyder nog isåfall på att växellådsoljan blivit kontaminerad med kylvätska eller blivit överhettad. Det finns medel man kan hälla i som kan hjälpa iaf en kortare tid, men det är iaf en bra diagnosmetod för att bekräfta problemet. https://www.webshop.hellstenvaxellador.se/shop/product/shudder-fixx—dr-tranny
Googla ”front crank seal range rover classic v8” så får man en bra start. Sen har jag en ”parts catalogue” också, men många artiklar är ersatta under åren så det krävs ofta lite undersökningar på nätet ändå.
Land Rover monterade ju V8’an i olika modeller i över trettio år- FörfattareInlägg