Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Kan vara jordförbindelse mellan batteri och motor också, om laddningen inte hjälper så prova en startkabel mellan minuspolen och lämplig metalldel på motorn.
Ja, det är nog enklaste sättet, de ”lurar” givaren till luftfjädringen så alla lägena blir högre.
Annars finns det möjlighet att programmera nya höjder med t.ex. IID tool
Finns även metallbitar att skruva dit om man vill undvika höjning via högre tryck i bälgarna som ger lite stötigare gång.Tycker det där ser ut som en Freelander 1 fälg? I så fall har den 5×114,5 bultmönster och passar inte L322 som har 5×120.
Påminner om körningen i Lunda på söndag, har fått ett antal anmälningar så träffen blir av som planerat.
Alla välkomna, även om man bara vill snacka Land Rover och grilla en korv.Diesel V6 har ju sina egna problem, t.ex. vevaxelhaveri är lite för frekvent tyvärr, men många av dem går jättebra jättelänge, problemen verkar inte ha någon direkt relation till miltal eller servicehistorik.
Den gängse uppfattningen är nog att 4,4l bensin AJ-V8 är ganska fri från typfel, liksom 4,2l varianten med kompressor (bilar från 2005-2009). Den senare 5,0l V8 (2010->) har haft lite mer problem med kamdrivningen.
TDV8 är en jättefin motor, fördelen med att de är ganska prisvärda idag är ju att man får pengar kvar att ta hand om ev reparationer som kommer.
Att en 15 år gammal rätt avancerad bil som nu kostar kanske 10% av vad den gjorde ny ska rulla problemfritt är nog inte realistiskt att hoppas på, så kontakt med en bra verkstad eller intresse av att greja själv är att rekommendera.Turbo är nog svårt att kolla på dessa förutom en ordentlig provkörning och ev läsning av felkoder. Aggregaten sitter inte direkt lättåtkomliga för inspektion. Eventuellt om man kan lossa en slang till laddluftkylaren och kolla så den inte är full med motorolja.
Kolla allt som du nämner är nog det man kan göra.
Varför blev den stående? Har den stått ute? På vilket underlag?Kan ju vara huvudcylindern eller också har det nött hål i kopplingsgaffeln där ”kulpinnen” trycker på den. Läcker det nåt vid pedalen? Ta loss slaven och spana i hålet.
Fyller på här med två bokade datum på Lunda, 22/10 och 10/12.
Mer info kommer närmare aktuellt datumNågon rad till…
Är bilen värd att kosta på 25-30 tusen så skulle nog ett sånt här passa rätt bra. Har aldrig sett en D2 ram som blivit dålig i främre halvan så en bakre ram är nog ingen dålig idé, borde eliminera behov av att svetsa ram för många år framåt. https://www.paddockspares.com/discovery-2-rear-half-chassis-galvanised.html
Hur är karossen? Främre hjulhus, golv, vindruteram och trösklar kan ju vara ganska kexiga efter 20-25 år
Som bilderna visar behöver det åtgärdas tämligen omgående.
Om inte Max hittar så finns det här. PM’a i så fall.
Har lagat samma genom att kapa bort fjäder och stötdämparfäste samt en rejäl bit plåt ur ramen. Sedan svetsa dit ny plåt i hålen i ramen och nya fästen likt dessa
https://www.jgs4x4.co.uk/discovery-2-rear-spring-mount-bracket/
https://www.jgs4x4.co.uk/discovery-2-rear-left-hand-side-top-shock-absorber-mount-assembly/Gör man det ordentligt med 3mm plåt, ordentliga svetsar och sen knackar in chassienumret på nytt så tror jag ingen har något att anmärka på det.
Klart att det blir ännu bättre med ett halvt eller helt rambyte, beror ju bara på hur mycket pengar och tid man vill lägga.Låter trevligt, jag kommer!
200tdi är ju en tämligen gammal motor nu, de slutade väl tillverkas för 30 år sedan eller så.
Dessutom såldes det inte många nya bilar med den motorn i Sverige vad jag vet, så något större utbud av utbytesmotorer tror jag inte finns i Sverige tyvärr.
Det är nog att försöka få tag på en begagnad från en bortrostad Disco och försöka övertala någon motorrenoverare att gå igenom den alternativt att handla en renoverad från UK, t.ex Turner. https://www.turnerengineering.co.uk/land-rover-200-tdi-engine-parts-c102x3005710Bra, tack för återkoppling!
Absolut, Defa 411702 passar. http://old.defa.com/vfp/eh/411702.pdf
Min erfarenhet är dock att om glödstiften är trasiga hjälper inte motorvärmare fullt ut, bilen kommer vara svårstartad ändå när det blir riktigt kallt.
Med friska glödstift och batteri startar de bra i -25-30 utan motorvärmare.- FörfattareInlägg