Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Du behöver lista ut vilken pump du har.
Bara automat disco har elektronisk, så den vägen är nog enklast.Varför behöver du ställa pumpen? Symptom?
T
Service:
Är historiken inte klockren, alla oljor o filter.
ALLA oljor, motor, växellåda, fördelningslåda, axlar, spindelhus
Kolla splinesen vid medbringarna/drivaxlarna bak
Kardanknutar
Ventilspel
Glapp i styrning o panhardbussning. Bilprovningen borde hitta det men gör inte alltid det på de här bilarna. Lätt att se om en ligger under och en vrider ca halvt varv på ratten fram o tillbaka fram o tillbaka tills alla kulleder o bussningar kontrollerats.
Övriga bussningar kan vara värda att se över/byta i sinom tid, om det inte är nygjort. Känns ofta som power steer.Mer frågor?
Tobias
är ramen slut ca 30 000. är den i toppskick kanske 120-150′
Fantastisk bil, rätt årsmodell, om du frågar mig. Ingen onödig elektronik. Ingen ABS, Airbag, ECU.
Vill man ha sånt är den helt fel.
Då köper jag den… 😉
T
Jag har skrotat en och kommer snart att skrota en till Disco 1 edc om du söker delar.
T
Var finns du?
Har en Telwin pinnsvets knappt använd som precis kan pricka ditt undre riktpris.Har skaffat en Kemppi som jag använder. Telwin lyckades jag aldrig bli bekväm med, därav Kemppin. En kompis som KAN svetsa pinne hade inga problem med Telwin…
Inte en förlåtande maskin att lära sig på alltå, men mer förlåtande mot plånboken än en Kemppi…;-pTobias
SödertäljeOm man vrider runt kardanen så att man får på hylsan rakt och bankar in den så att den kommer riktigt ända in mot medbringarflänsen så har jag aldrig misslyckats med sån lång tunnväggig hysa som länkats från Paddocks.
Har flera ligger lite här o där just för att aldrig mer hamna i samma sits som Krister nu är i..
Låna eller hellre beställ ett par stycken och vila medan hylsan reser hem till dig. Sen lossar du dom två sista på ett kick!
Tobias
Finns kvar?
Modell? (STW /PU osv?)
Färg?
T
Gammalt smörj inne i låset som blir stelt i kyla.
Tvättabort gamla smörjan o dit med ny.
T
Nya delar:
Turbo
Avgasgrenrör
Grenrörspackning (finns lite britpartpåsar i bilderna, men en original MWM packning medföljer)
Flänsmuttrar t grenrör
Skruvar för oljeanslutningarna t turbo
oljerör/slangar för turbo
Nedåtgående avgasröret från turbo (därifrån måste tillverkas/anpassas mot original)
Avgasklamman turbo/nedåtgående rör
Begagnad:
Röret från IC till turbo, behöver moddas för att passa Defender, är från Brasilienspecad Ford Ranger med originalmonterad International 2.8TGV
Får jag 2000?
Får jag 5000:-?
Varmgalvanisering heter egentligen varmförzinkning, som innebär att sänka ner grejen som ska galvas i ett bad med flytande zink. Badet håller ca 460-480 grader. Nedsänkningen sker mha telfrar som sänker rätt långsamt, vilket gör att grejen hettas upp lite ojämnt. Detta och det faktum att t.ex. svetsade konstruktioner eller pressade plåtdelar har spänningar som byggs in vid svetsningen/pressningen, som löses ut till viss del vid upphettningen, gör att grejen slår sig.
Elektrogalvanisering görs i kallt tillstånd och löser inte ut spänningar. Då påförs zinkatomer genom elektrolys.
Sprutförzinkning innebär att smält zink sprutas på med ett särskilt munstycke. Inte heller här hettas grejen upp särskilt mycket.
Kallgalv är zinkrik färg, inte samma sak som sprutförzinkning där man sprutar på metalliskt zink.
Har också noterat i kalendern, men för tidigt att boka definitivt.
Någon intresserad som vill ge ett bud?
Någon intresserad som vill ge ett bud?
- FörfattareInlägg