Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Eller 55 beroende på var man läser
53 liter har vi tankat som mest iallafall.T
Grovt finns det två sorter för äldre bilar. Den blå/gröna och den orange/rosa.
Du ska inte byta.
Vill du byta måste du spola systemet.
Propylenglykol eller etylenglykol heter dom.
TRost på svårtlagade ställen. Nederkant på dörrar. Motorhuv. Torpedvägg inkl fotbrunnar.
Ramutriggare o bakstam är väl mer förbrukningsvaror och rätt tacksamma att svetslaga
Motor o växellådor ska snurr på utan överdrivet missljud.
Lagom med vibrationerBäst är att söka någon lämplig checklist avia nätet och ta hjälp av en Defenderkunnig för provkörning inspektion.
Det är väldigt bra bilar att börja en hobbymekarbana med. Enkelt uppbyggda, billiga delar och alla. ALLA! Reparationer och felsökningar hittas lätt på nätet.
Lycka till!
Sen tycker jag för övrigt att 300tdi är att föredra, men jag är ju gammal gubbe…
Ska du renovera? Isf kan du få en del tips…
T2023-05-09 kl. 09:14 som svar på: Underredsbehandling Hjälp! – Blästring? Epoxy? Vad? Hur? Tips? #119690En icke-härdande rostskyddsprodukt -”olja/wax” men inte styvare än en smetig vax. Blir det klibbtorrt är det för torrt.
Spruta inne i ramen och alla andra håligheter, som dörrar mm.Jag har snöat in på Bilt-Hambers produkter, men dinitrol är ett annat känt märke. Finns även produkter på Biltema.
Inte särskilt krångligt, men omständigt och kladdigt, men det enda som hjälper på lång sikt. Bör upprepas ca vartannat år, beroende på hur den används.
T
Tråkigt! Men den kanske var mer törstig än hungrig och ville åt spolarvätskan?
Motor o lådor med?
Manuell/automat
TobiasFick du fatt i någon?
Tobias
[quote quote=97631]75w140 som jag tänkt använda, tänker däremot på att den kanske blir för tjock när det blir kallt?[/quote]
Nja, det är tvärtom.
80w-90 är 80 är när det är kallt och 90 när det är varmt.
75w-140 är alltså tunnare (75) när det är kallt och tjockare (140) när det är varmt.
Bra grejer, med andra ord!T
Eva, Sent PM
TobiasThis is a big question, like how long is a piece of string.
Thee easy part first:
Winter Tires? Yes!
Especially spring/winter is tricky with potentially positive temperatures in the day, melting snow and causing water in the road and freezing in the night.
Change tires around Stockholm is a good idea. you might even borrow/rent wheels from someone. Such as us…If you are planning on exploring roads with lot’s of snow you might even consider snow chains.
For winter camping, the first thing that comes to mind is heating. How do you heat it?
Then look over engine coolant and screen wash fluid
door locks, special cold weather oil/defreezing fluid. Available in most fuel stations here
I especially hate the fuel filler lock, so for winter I use a non-locking fuel filler cap. Others have success in unlocking even in cold weather, using the lock fluids as above.This is a starting point.
TobiasVar finns du.
Har svartmålade blackspoke, och en uppsättning alufälgar. de är inte sunkiga, men heller inte nya.
https://www.facebook.com/marketplace/item/212128987195456/
Jag har alufälgarna ute för 750kr för fyra inkl muttrar.
/TobiasKom förbi och resonera, vid tillfälle, Max. Jag får en disco1-låda över så småningom. Passar som handen i handsken i din bil!
T
Allt sålt. Tack för visat intresse!
TR380. Funkade klockrent vid demontering. Demonterades ur bilen pga byte till Automat. Inga missljud eller skrap. Men växlingarna var ju inte silkeslena, men som sagt inte heller skrap.
LT230, inget att anmärka. Normalt glapp för modellen. Difflock funkar utan problem. Ej missandlad.
R380: 3000:-
LT230: 2000:-Finns utanför Södertälje
Tack
Tobias
070 202 63 70
tobias@eller.nu- FörfattareInlägg