P-G Johansson

Forumsvar skapade

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • som svar på: Riding height för Defender 90 STD årsmodell 1999? #79901
    P-G Johansson
    Deltagare

      Hej Michael,

      Först, glömde ju skriva in siffervärdena som Henrik frågade efter.

      – Standard riding height (mätt navcentrum till skärms nederkant) från en Def 90 STW: 500 mm
      – Nuvarande riding height: 550 mm

      Även om det nu inte är helt korrekt så blev det en bra fingervisning. Specifikationen till mina fjädrar hade förkommit så jag visste inte om höjningen var 1 eller 2 tum. Bra att veta när man ska byta stötdämpare.

      Det hade ändå fungerat med standardlängd på EMU-dämparna och 2″ höjning. Inget problem med bromsledningar eller att fjädrarna hoppade ur fästen vid maximal artikulering. Krängningshämmaren bak var dessutom borttagen ett par år tills Bilbesiktningen upptäckte ofoget.
      Som du säger bör man nog veta vad man ger sig in på när det gäller höjning. Även med måttliga 5 cm höjning blir det ändrade vinklar lite här och var. Kunde exempelvis inte fylla på samma mäng olja i kardanhusen eftersom hålen för påfyllning vinklats nedåt. Har väl haft en del tur för det har fungerat bra hittills. Enda orosmolnet var egentligen hur främre kardanaxeln skulle klara sig. Har nu bytt till en dubbel kardanaxel fram. Har inte bytt drag link vilket kanske är dumt. Expertis får korrigera. 🙂
      Har tills vidare behållt de gamla fjärdarana men bytt till 2″ dämpare fram och 3″ samt längre bromslledningar även om det inte ska behövas fram då krängningshämmaren blir kvar. Defendern går jättestadigt.

      Tack för inspirerande bilder. Snygg och välvårdad Defender.
      Fin bonus att du ändå fick en höjning med HD fjädrarna. Nog så bra i knixig terräng.

      som svar på: Riding height för Defender 90 STD årsmodell 1999? #79839
      P-G Johansson
      Deltagare

        Hi Henrik and Michael,
        Thanks for your feed back and link to Gwyn Lewis.

        Question is solved more or less. As mentioned above I measured from the hub center and up to the plastic wheel arch (more easy to measure that way) and then managed to get the corresponding height value from a ”new” Defender without lift. Difference approximately 5 mm. Happy with result I looked around for new 2″ shocks. I will measure the Lewis way as well.
        Already familiar with Gwyn Lewis hard core stuff I ended up with his OME shocks, HD turrets, retainers etc. What a difference!

        Thanks Michael for mentioning your HD springs. Even though the springs on the driver side are sagging a bit I leave that for a the time being.
        //PG

        som svar på: Defender 90, Td5, ym99 startar inte! #73456
        P-G Johansson
        Deltagare

          Avslut på historien.
          Det var ECM-burken som var helt utslagen. Skickade t.o.m. burken till England för analys/reparation. ECM-burken var så stendöd att firman inte ens tog betalt för analysen.
          Blev ”bara” att skaffa ny ECM vilket inte var så lätt eftersom originalmodellen slutat tillverkas och nästföljande version knappt finns att uppbringa ny. I så fall till till riktigt saftigt pris.
          Defender är ändå Defender och den vill man ju gärna ha kvar eller hur…?

          //PG

          som svar på: TD5 Defender startar ej #73455
          P-G Johansson
          Deltagare

            Hej Ulli,
            Hur gick det sedan med din 130 Td5. Fick du igång maskinen?

            Mvh PG Johansson

            som svar på: Defender td5 startar inte #70258
            P-G Johansson
            Deltagare

              Hej Jan,

              Lyser exempelvis varningslamporna för Motorspärr, Glödstift och Engine management på instrumentbrädan eller är de också ”döda”.

              Innan du köper ny pump och byter ut den med alla kostnader och besvär – kontrollera först att pumpen är OK.
              Exempelvis koppla om jordkabeln nere vid ECMboxen. Går pumpen då igång men inte motorn så inkludera trasig ECM-box i din felsökning.
              Dvs. om du har den ursprungliga ECM-boxen ”MSB101170”

              Kolla gärna mitt inlägg i starten av det här nya Forumet. Där får du lite info om mina initiala problem med att starta en stendöd Defender.
              På internet finns flera fall där Defendern slagits ut efter kraftigt åskväder, parkering ett par timmar, parkerad för natten eller som i mitt fall tomt batteri (orsak okänd).
              Hade Defendern på analys på märkesverkstad, Skickade ECM:n till england för koll/reparation. Resultat. Kraschad ECM!

              Efter ca 2,5 år av testande mm var bilen igång igen med ny, alltså begagnad ECU. Detta är värsta, värsta scenariot.

              //PG medlem 1367

              som svar på: Säkringsbox #36195
              P-G Johansson
              Deltagare

                Hej, Ska kolla imorgon om jag har öppet hål eller satt igen med plastplupp. Kommer inte ihåg just nu. Samma sak i batterilådan. Där satte jag i plast eller gummipluppar för att hålla vatten och skit borta men de lossnade efter ett tag. Kollar status – minnet sviker. Det är i alla fall rent i båda lådorna. Ska kanske  vara öppet för dränering och luftväxling eller ingång för giftiga spindlar mm.
                //PG

                som svar på: Defender 90, Td5, ym99 startar inte! #36090
                P-G Johansson
                Deltagare

                  Fortsättning följer…

                  Har efter ovanstående inlägg hittat exakt samma problem inkl. ”batteritorsk” på internationella forum. Bl.a. nämns frånvaro av jord till ECM. Alldeles riktigt jordningen av ECM var borta.
                  Enligt el-schema Engine Management (1999my, 20.1) dras jorden från motorrummet (C0560) till Header 0291 (K109).
                  Från Header k109 går 4 separata jordledningar till ECM och ansluter till stiften stiften C0658-1, ~  -2 (pluggad), ~ -24 0ch ~ -25.
                  Har nu jordat C0658-1, C0658-24 och C0658-25 direkt till en av jordpunkterna under högra passagerarsätet.

                  Fortfarande lyser inga lampor på instrumentpanelen i startläge II.
                  I läge III lyser bara oljelampa, batteri, TRC och ABS.
                  Alltså, samma situation som ovan och Defendern vill inte starta. Lika deprimerande resultat på de berörda forumen också.

                  PG

                   

                   

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)