Forumsvar skapade
- FörfattareInlägg
Japp, menade såklart GL4 med båda oljorna jag pratade om. Slarvigt att utelämna detta.
När jag satte dit nyrenoverad overdrive upplevde jag 75W/90 helsyntet som mycket trevligare. Med 80W/90 gick det inte växla förrän bilen var varm. Med helsyntet kunde man växla redan från början utan motstånd. Men med olja blir var och en salig på sitt sätt.
80-90 med overdrive. Sen blir bilen lite vinglig. Kanske behöver jag justera fjädern i styrrelät.
På min bil var det växellådsrenovering som gällde när tvåan hoppade ur. Det vet du väl redan men köp inte britpart växellådsdelar, bla det synknav jag provade i min okunskap före 2010 var sämre än det slitna originalet. Bearmach däremot funkade bra, men det var ihopsatt fel så det fick ordnas innan montering. Hoppas du löser det med bara ny kopplingshydraulik, men att renovera växellåda är rätt så kul men lite dyrt.
lrdirect är ju bra om man vill köpa delar till sin rover då man får betala tull och moms redan vid köpet. Enligt min erfarenhet är ju de orimliga tullkostnaderna kopplade till vilken fraktfirma som används. AES är bra för eldelar också, men då är det oftast inte kopplat till vilket land rover nummer man vill ha.
Just ja, shop4autoparts är rätt så rimliga också, men då får man betala moms och tull vid införseln i Sverige.
Inser att du ville ha förslag på leverantörer utanför Storbritannien men dessa är bra även om de råkar ligga i GB.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 2 år, 4 månader sedan av .
Så här ser dämparna ut, för de som är intresserade. Står armstrong på alla 4. MVH Robert
Edit: stötdämpare och balataremmar är sålda.
- Det här svaret redigerades för 2 år, 3 månader sedan av .
Jag säljer helst säten och fästen som ett paket. För att inte få hälften över.
MVH Robert
Såklart är det ju fälgar som suttit på en s2a eller 3 jag försöker sälja till dig. Men exakt vilket år de är gjorda är höljt i dunkel. De har suttit på en av tre bilar som en bekant ägde.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 2 månader sedan av .
Insug och adapterplatta sålt. Oljebadluftfilter finns samt värmesköld som sitter på insuget.
Jag har 2st fälgar och 2st Michelin XZY 7.50 R16 1000:- för alltihop. Det var rätt mycket vikter för att balansera dem men jag körde utan vikter utan att jag kände något märkvärdigt skak i bilen. De är inte ihopmonterade och saknar slang. Fälgarna är från en 109 okänd årsmodell men rätt utseende. De finns i Kristinehamn
Förgasarkrök och förgasare såld. De andra grejerna är kvar i gott skick dock.
Jag kom på att michelindäcken kan ju själv stå för all obalans. Det är mycket gummi i dem. Mycket bra reservhjul om man behöver. Funkade också bra att köra på som ordinarie däck, kanske inte bästa våtgreppet dock.
Nu medföljer en fälg till varje däck för 109″ 5,5″ breda om man inte prutar. De är lite skeva, behöver 200g vikter styck för att balanseras. Jag har kört dem utan vikter utan att det märktes för mycket. Perfekta för reservhjul eller som ordinarie fälg när man balanserat dem.
Stationsvagnar brukar vara rätt dyra. Även objekt med fin plåt men kass ram och mycket att göra brukar vara dyra. Jag köpte min pickup 109 från 1978 i skrotskick för 8000 för 20 år sedan. En fin iordninggjord stationsvagn är duktigt dyr att köpa.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
Lrdirect är bra enligt mina erfarenheter, har handlat av dem 5 gånger eller så. Britcar är också bra, har handlat där cirka 20 gånger. Köp bearmach eller oem är mitt tips. 88 och 109 har inte samma bromsar. 88″ har 10″ bromsar och 109 har 11″bromsar. Paddockspares har jag inte bra erfarenheter av och levererar gärna britpart som jag inte tycker håller bra kvalitet.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 10 månader sedan av .
- FörfattareInlägg