Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery I (1989-1998) › Ytterliga en automat!!
- Detta ämne har 6 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-08-31 11:20 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-08-14 kl. 11:01 #21583
[Originally posted by Kjelle]
D1a 96a auto, 23400 mil Oljan i auto är bytt vid vid 12´13´tusen, är det dags att byta igen?….
oljan är inte klart röd … den växlar ner lite brutalt på dom låga växlarna…upp går bra.. för det mesta…
inga glapp på kardan eller bussningar vad jag kunde konstatera….2016-08-16 kl. 14:14 #21584[Originally posted by Kjelle]
Inga kommentarer….. googla runt lite på automater, flucha lådan var ett vanligt förslag… blev som ny sa en del
Ringde Kastell om råd, jo då det ska man göra fick jag till svar så jag kolla lite lokalt om någon hade utrustning, men det var dåligt med det!…. inte ens volvo kunde fixa.
Den firma som besökte oss på sommarmötet i Arboga har utrustningen, Han ville ha reg numret.. sen sa han inga problem.. på en D1a så är det vart 9000 mil, så får det bli.Kasell har också utrustning men det blir långt att åka, priset var i stort sett lika…
2016-08-21 kl. 09:57 #21585[Originally posted by Kent_46]
Kjell !
Vet ej om du flushat automatlådan ännu, men annars kan man ju göra som ett vanligt automatoljebyte..
Dvs tappa ur oljan – ca hälften rinner ur, och byta Filter(viktigast).
Monntera ihop med nytt filter, och fylla på samma mängd som tappades ur.
Vill man bättra på mängden olja som byts – kör 100 mil, tappa ur, och fyll på samma mängd ny olja.
Det som är jobbigt på en D1:a är xmembern under vxllådan som måste bort, innan man kan skruva loss oljetråget och komma åt att byta automatlådefiltret – där skiten fastnar.
Hade tänkt göra ovanstående på vår mekarträff i våras, men då rasade vattenpumpen…
Sen rasade servopumpen i somras..
Ska försöka byta själv innan höstrusk inträder../Kent
2016-08-21 kl. 12:32 #21586[Originally posted by Kjelle]
Hej Kent…Nej det har jag inte!… Har googlat runt lite, det du beskriver är ett lågpris alternativ den blir urtappad ej spolad…. Det är en särskild maskin som används (ATF flushmaskin som används)… Har varit i kontakt med Kastell (han har en sådan) men det är för långt att åka så det blir Arboga… samma pris. Enligt Göran så byter man filtret vid första flushningen och det var gjort när jag köpte bilen….
När jag kika på olja på den tiden så var den ljust röd, nu är den någon nyans mörkare…
Jag börjar med detta och hoppas att det räcker…det har det gjort för många.. och hoppas att det inte är fel på automaten… Min är ju inte särskilt hårt körd …2016-08-30 kl. 15:48 #21587[Originally posted by Kjelle]
Nu är växellådan flushad…. verkstaden sa att den måste rulla lite innan full effekt märks..
2016-08-31 kl. 05:39 #21588[Originally posted by obo001]
Hej,
Vad heter verkstaden i Arboga? Har en D2:a som jag funderar på kanske behöver samma behandling.
Mvh Oscar2016-08-31 kl. 11:20 #21589[Originally posted by Kjelle]
P och B Bilsetvice
0589-12288När jag titta på oljan för några år sedan var den ljust röd…. i somras var den mörkt röd och lite "rå" i framför allt nedväxling, dunkit vid läge från N till D eller R…
Jag fråga hur oljan såg ut, den var svart!… det brukar vara så när man fluchar lådan…. dom spolar med något rengörings kolijox….och byter all olja.
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.