Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery 3 (2005-2009) › Vxllådetråg, växlingsstag och nedre styrstångsuniversalknut
- Detta ämne har 2 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2016-07-12 10:01 av .
- FörfattareInlägg
- 2016-07-06 kl. 19:44 #29497
[Originally posted by Cudman]
Här brukar det vara olika problembeskrivningar, tänkte dela med mig av tre problemlösningar som jag fått utförda på min bil.
Se recension om verkstadsbesöket hos Ground Zero 4×4 här: http://slrk.egetforum.se/post192853.html#p1928531) Byte av autoväxellådans olja, oljefilter och oljetråg
Symptom: Ryckighet vid körning från stillastående, "bilen skuttar"
Problem: Gammal bränd olja som inte längre mjukt smörjer automatlådan.
Jag hade först gjort en första flush av oljan enligt Filo’s instruktioner, den andra ville jag göra när man bytte filtret och när jag insåg att ett filterbyte innebär en komplicerad motorlyft så valde jag att byta tråget från LR orginal plasttråg till ZF’s eget metalltråg med separat filterinsats.
Se Filo’s autoflush här: https://drive.google.com/open?id=1AfIrrWlu8PKiT8StGCRCBtkZsNPoT3KN8mRKlHImw60
Se instruktioner för byte av oljetråg här: https://drive.google.com/open?id=1eiu7Io4FQbXUoHLWeUGrvqkFeODod987_jhkySXEtWo
OBS: Dessa är inte mina instruktioner, jag har bara kopierat och sammanställt information från olika Disco3.co.uk trådar samt från andra Internetkällor. I förekommande fall finns länkar till Disco3.co.uk tråd.
NOTE: These are not my instructions, I have only copied and assembled information from different Disco3.co.uk threads as well as other Internet sources. Where applicable the original Disco3.co.uk thread link is included.2) Byte av växellådans växlingsstag (gear shift lever)
Symptom: Trögt skifte mellan P,R,N och D, spaken är "hård" och tar emot
Problem: Växlingsstaget kärvar i fästet till växelvajer/kabeln.
Se instruktioner för byte här: https://drive.google.com/open?id=0B8lpe … Wstd2pGcE0
OBS: Dessa är inte mina instruktioner, jag har bara kopierat och sammanställt information från olika Disco3.co.uk trådar samt från andra Internetkällor. I förekommande fall finns länkar till Disco3.co.uk tråd.
NOTE: These are not my instructions, I have only copied and assembled information from different Disco3.co.uk threads as well as other Internet sources. Where applicable the original Disco3.co.uk thread link is included.3) Byte av nedre styrstång med universalknut (lower steering column universal joint)
Symptom: Spel på ca 5mm vid rattrörelse, "klonk"-ljud vid vänstersvängar i låg fart
Problem: Smuts fastnar i den helt exponerade knuten och börjar slita ner den varvid klonk kan uppstå om det blir sådan friktion i knuten, alternativt att spel uppstår.
Jag hade i ärlighetens namn fått "klonket" åtgärdat hos REBil tidigare med en rejäl smörjning av universalknuten. Jag fick rådet att byta styrstången vid senare service. Trådar på Disco3.co.uk bekräftar detta, se här: https://drive.google.com/open?id=1TQojtToM3jvhW22EoG6ZK878DeAUkXctj-v5AUWqRj8 eller googla på LTB00097.
OBS: Dessa är inte mina instruktioner, jag har bara kopierat och sammanställt information från olika Disco3.co.uk trådar samt från andra Internetkällor. I förekommande fall finns länkar till Disco3.co.uk tråd.
NOTE: These are not my instructions, I have only copied and assembled information from different Disco3.co.uk threads as well as other Internet sources. Where applicable the original Disco3.co.uk thread link is included.Kan bekräfta efter fruns testkörning att åtgärd #1 och #2 definitivt gjorde skillnad ("bilen är som ny!"), medans åtgärd #3 fick ett något mildare mottagande ("jaså, har inte märkt något"). Hmm.
2016-07-12 kl. 00:34 #29498[Originally posted by urhunden]
men var i hela världen håller Ground Zero till. Och hur får man kontakt?
2016-07-12 kl. 10:01 #29499[Originally posted by GroundZero4wd]
Groundzero4wd.com
Altuna Flosta 1
74971 Fjärdhundra
tel 073 580 79 77 - FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.