Viscokoppling

Forum TEKNIK Freelander Freelander 1 (1997-2006) Viscokoppling

  • Detta ämne har 8 svar, 1 deltagare, och uppdaterades senast 2015-04-11 18:23 av .
Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #13839
    SLRK Forum
    Administratör

      [Originally posted by Bonden]

      Jag har plockat ner kardan och tänker dela den för att byta viscokopplingens upphängningslager.
      Någon som vet om man kan kolla att viscokopplingen fungerar på rätt sätt, när den är nerplockad ?

      #13840
      SLRK Forum
      Administratör

        [Originally posted by Mezzner]

        Nja, inte särskilt mycket lättare än när den fortfarande sitter på bilen. Men, allt går och lite beror det ju på vad du har för hjälpmedel att tillgå. Borde ju gå att sätta fast och prova med momentnyckel, men eftersom det är ett visköst motstånd så är ju tidsfaktorn viktig vid belastning. Prova att youtuba, har gör mig att jag sett tips om tillvägagångssätt där.

        #13842
        SLRK Forum
        Administratör

          [Originally posted by Bonden]

          Nej, jag hittar inget på youtube direkt. Vet du någon liten verkstad som håller på med Landrover ? Hedins mm är ju inte direkt lättillgängliga för sådan hjälp. Det måste ju finnas något värde för moment vid konstruktion av viskokopplingen tänker jag. Man får ju ta i utav helsike för att få den att vridas när man provar med städ och rörtång. Så den är inte för lätt antar jag, men det är väl inte heller bra för transmissionen om den är för trög ?

          #13845
          SLRK Forum
          Administratör

            [Originally posted by senihol]

            Här finns en tråd i ämnet:
            http://www.landyzone.co.uk/lz/f9/vcu-torque-test-results-109486.html

            Dock går det ut på att testa kopplingen när den är monterad i bilen. Jag har för mig att tråden även diskuterar hur man mäter kopplingen i bänk, men jag har nog aldrig sett några värden.
            Kopplingen går väldigt trögt även som ny…

            Jag bytte VCU på en av mina gamla FL. Jag hade ca 5 minuter enligt testet i länken!

            #13847
            SLRK Forum
            Administratör

              [Originally posted by Mezzner]

              Jag tror att det är ganska svårt att mäta med momentnyckel i själva verket, eftersom det beror på hur fort man ökar momentet. När det gäller testet i länken (som jag inte titta på i och för sig…) så är det väl så att man mäter inte kraften utan tiden. Och även om de anger en viss last som ska läggas på så är nog tiden som det tar för t ex 90 graders vridning relativt lika även för lite olika laster.

              Min bil funkar som den ska …tror jag. Men häromdagen märkte jag att jag väldig lätt fick motorstopp vid backning, men styrutslag, och det är ju inte ett helt bra tecken. Jag tror jag bytte vid 15000 mil, och nu har jag kört ytterligare 10 000, så i värsta fall börjar det bli dags igen.

              #13849
              SLRK Forum
              Administratör

                [Originally posted by Mezzner]

                När det gäller verkstader beror det ju på var man bor. Jag vet inte så noga, jag lämnade min bil för några garantiåtaganden (småsaker som byte av fläkt/element resp motorbyte…) till PIK AB i Södra Stockholm.

                De lyckades inte imponera. Fast jag är allmänt skeptisk till bilverkstäder och utnyttjar dem normalt inte.

                #13851
                SLRK Forum
                Administratör

                  [Originally posted by Bonden]

                  Tack för länk-tipset senihol !!! Otroligt mycket info.
                  Nu kan jag kanske kolla om viskokopplingen har någorlunda funktion.
                  Men mot alla sätt att undersöka den som visas, så finns det alltid någon i forumet som uttrycker att det inte går att kolla på det eller det sättet, så det verkar vara en knepig grej – den där.
                  Eftersom jag har det demonterad så fastnade jag för en film där kopplingen sitter horisontellt i ett städ, ena kardanaxeln (780 mm) vriden vinkelrätt mot kopplingen med en vikt på 7 kg längst ut. Då rörde sig axeln långsamt nedåt golvet.
                  Det föreställde en nyrenoverad koppling enligt filmen – vet ni om det verkligen går att meka med denna ?

                  #13854
                  SLRK Forum
                  Administratör

                    [Originally posted by Bonden]

                    Nu har jag försökt testa viskokopplingen och den verkar funka, är i alla fall inte stum som jag var orolig för. Allt vulkat i gummi, lager och viskokopplingens dämpare, var dåligt däremot.
                    Är det någon som vet varför man skall märka upp lägen på alla kulleder innan man demonterar dom ? Hade lite för bråttom när jag kopplade bort universalknutar mm. Allt på kardanaxeln är ju vara likformigt så att det inte verkar kunna bli obalans.

                    #13856
                    SLRK Forum
                    Administratör

                      [Originally posted by Mezzner]

                      Jag tror inte det är nån fara. Det dåliga brukar vara om man sätter knutkors fel i varsin ände av en axel, men om jag minns rätt kan man inte göra fel på det sättet här.
                      Kardanaxlar brukar ju vara balanserade, men knappast ihop med övriga delar, så det borde vara lugnt.

                    Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.