Forum › TEKNIK › Discovery › Discovery II (1999-2004) › Vinterprojekt – TD5
- Detta ämne har 11 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2018-01-03 20:34 av .
- FörfattareInlägg
- 2017-11-09 kl. 12:25 #37700
I måndags dök ett liket paket upp:
TD5 15p. 13000 mil på mätaren.
Tanken är att ge den lite kärlek och omvårdnad under vintern och till sommaren åker din ner under huven på Rapsbaggen. 🙂
2017-11-09 kl. 14:03 #37702Hej Johan
Kul att du höra att du fick tag på en motor och att höra av dig. Vad har den för historia?
13000 mil är inget att bråka om. Kolla hur oljan och hur kamaxeln ser ut. Min hade små gropar på dom ytorna som tar mest stryk. Chippning tror jag det kallas och orsaken är djävligt stora tryck i kombination med dålig olja. Denna motorn är tyvärr ganska kräsen på olja och bör köras på bästa syntetoljan. Dyrt men då håller den ”hur länge som helst”. En liten tanke, det är ju en liten operation att plocka av sumpen och byta lager nu när motorn ändå är ute. lager bultar och packningar kostar ca 3000 kr. Kolla oljepumpens kedjedrev. Sen vet du hur slasket i botten av sumpen såg ut och du kommer att ha bra oljetryck många år framöver.
Ser definitivt spännande ut.
Min renovering går långsamt framåt. Jag fick rätt lagerskålar men fel ram- och vevlager bultar från Paddock, det är ju inte helt självklart till vilken motor bultarna är avsedda. Man blir ju bara så dj.. a arg när man förväntansfullt packar upp och det sen är fel. Jag har dragit ihop med de gamla bultarna men de måste bytas ut innan oljepumpen och sumpen åker på.
Jag kommer att ha diverse packningar över pga jag beställde både satser och lösa packningar. Det framgår ju inte vad satserna innehåller. Hör av dig, jag kan ha dubletter.
Jag har bytt ventiler och då tyckte jag att spelet i styrningarna var lite för stort och enligt Haynes bok var det mycket för stort, lämnade jag in toppen till SM-Motor i Göteborg (mkt trevliga förresten.) för utlåtande. Men inga problem. Glappet mätt vid 10mm utskjut är som mest 0,18 men ligger på 0,1 på bästa ventilen. Fick tips om att mäta ventilskaftet på olika ställen för att se om det skiljer. Jag skall också provtrycka bränslekanalerna i topplocket för att utesluta ”utspädd motorolja” som kan ha varit orsak till det ursprungliga haveriet. Mest trolig orsak är nog att turbon havererat pga lågt oljetryck eller ”dålig olja” eller annan orsak.
Jag skall också kolla om toppen inte är krökt. Jag talade med SM-Motor om ev omslipning som enl Haynes inte är möjlig, likaså ventilstyrningar skall heller inte vara utbytbara, men det är inga problem att både slipa toppen och att byta ut styrningarna.
Om någon annan har andra åsikter ang glapp och spel mm så hör av er, jag är ju bara amatör och lyssnar.
Bengt
2017-11-11 kl. 14:41 #37709Kul, att det blir två renoveringstrådar här! 🙂
Motorn hittade jag på en skrot på Gotland via Bildelsbasen. I övrigt vet jag inte så mycket om den men den har nog legat på hyllan ett tag för regnumret jag fick sitter idag på en EU-moppe registrerad 2017. Efter lite prutande var det bara att slå till. ECU:n skulle följa med men skrotnisse ringde upp och beklagade att den måste ha följt med karossen i pressen. Så jag hittade en på en annan skrot. Skulle ha kommit igår enligt Postnord men nu har dom flyttat fram beräknad leverans till måndag.
Har en del packningar som blev över när jag bytte toppackning. Hade en komplett sats till toppen men använde bara de som hör till insug, grenrör och turbo.
Tvättat upp motorn och lyfte idag på ventilkåpan och det ser mycket rent och snyggt ut.
Sumpen åker definitivt av för att kontrollera den beryktade bulten till oljepumpen. Ska inte vara några problem på senare motorer men jag vill vara säker. Tänkte byta alla packningar när jag ändå har motorn lös. Lager hade jag inte tänkt röra, men inget är skrivet i sten. Alltid en avvägning hur seriös man ska vara. Kamkedjan t ex? Kostar några tusen att byta. Nödvändigt?
Det jag kommer att byta är svänghjulet och remskivan på vevaxeln. Sen funderar jag på att renovera oljekylaren bara för att den sitter så besvärligt till i bilen men är lätt att komma åt nu. Läser man på engelska forum verkar det inte vara ovanligt att oljekylaren ger upp men min ser faktiskt bra ut och jag kan inte se nån korrosion. Kanske har det att göra med att man fuskar med glykol i varmare länder?. Vattenpumpen blir också ny.
Själv kikar jag på en ny eftermarknadstopp. Ska enligt uppgift vara bättre är originalen och man får nya ventiler och fjädrar ”på köpet”. Alternativet är att plocka isär och rengöra. Brukar inte se så snyggt ut i insuget efter några tusen mil med EGR. Sen vill man nog ändå byta spridartätningar. Går jag den vägen kommer jag att ha en topp över som förhoppningsvis är helt ok.
Förmodligen blir det också en VNT-turbo.
Jo just ja, sen blev det ju en sväng förbi det lokala måleriet i fredags för att köpa färg till motorblocket.
Inte original men den som kan sin Land Rover-historik vet vilken kulör det handlar om. 😉
2017-11-23 kl. 12:26 #37950Lite småsaker har jag fått gjort. Lite motordelar har ultraljudtvättats, blästrats och målats.
Hittade också det första felet på motorn. Vattenpumpen verkar ha läckt ganska länge. Ingen fara, den skulle ändå bytas.
Rätt ECU:
- Det här svaret redigerades för 7 år sedan av .
2017-11-23 kl. 13:45 #37959Snyggt, det blir nog riktigt bra när det blir klart 🙂
Jag har en V8 som står hemma och väntar på renovering, så detta blir man inspirerad av 🙂
2017-12-03 kl. 12:26 #38106Dags för uppdatering. Det visar sig att projektet blir lite större än jag först hade tänkt mig. Det måste ju vara första gången någon underskattar en arbetsinsats på en Land Rover, hrm…
Rent och snyggt under ventilkåpan. Ska man verkligen riva mer än så?
Remskivan krävde ett egentillverkat verktyg och det lååånga dragskaftet för att komma loss.
Nåja, spridartätningarna vill man ju byta och specialverktyget för att rycka ut spridarna är okristligt dyrt så jag tyckte det var enklast att lyfta bort kamaxeln och
överfallet.Efter en hel del funderande åkte iaf toppen av. Inte alls så snyggt som jag hade hoppats på. Betydligt mer koks än i motorn jag bytte toppackning på i somras.
Ettans cylinder såg väl sämst ut. Förmodligen kom det in nån droppe vatten när jag tvättade motorn.
Visade sig vara rätt beslut att lyfta toppen. Styrstiften till packningen har verkligen sett sina bästa dagar. Trodde att det skulle sitta stålstift här men det var samma plast som i min gamla motor.
Den berömda bulten till oljepumpen. Ingen gänglåsning här inte!
Delar på bänken. Upplagda i nån sorts ordning som jag hoppas jag kommer ihåg när det ska ihop igen.
Rent och snyggt här också!
Efter lite pyssel kom kolvarna upp ur blocket. Ska rengöra lite och sen bestämma om det blir nya kolvar eller bara byte av kolvringar.
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
- Det här svaret redigerades för 6 år, 11 månader sedan av .
2017-12-03 kl. 20:41 #38127Ser bra ut Johan!
2017-12-04 kl. 05:34 #38132Mycket intressant. 🙂
2017-12-12 kl. 20:30 #38266Inte så mycket nytt under solen men idag kom det faktiskt ett litet paket från Turner Engineering. Inte ett topplock som kartongen ger sken av men massor av nya delar till motorn.
Jag som först inte alls hade tänkt röra bottendelen och tvekade länge innan jag lyfte toppen sitter helt plötsligt med ett mycket större projekt. Nya kolvar, kamkedja, oljepumpkedja och drev. Kamkedjestyrning, bultar, packningar och lager.
På insidan av blocket har en massa gjutskägg tagits bort. Började blästra det utvändigt men färgen satt så hårt och blästerskåpet jag hade tillgång till fungerade inte alls så bra som jag önskat så jag gav upp. Åkte till Biltema och köpte en flaska färgborttagare. Penslade på och färgen mjukades fint upp. Kompisen med blästerskåpet har dock flunsan så han sa ingen garagetid i veckan. Ville inte förlora til så jag tog blocket som det var och åkte till Uffe på Motorslip i Umeå och bad honom blästra färdigt åt mig. ”Det gör jag inte” svarade han, ”men jag kan syratvätta det! Titta här ska du se så bra det blir.” Kände mig lite dum som kämpat så i blästerskåpet när lösningen var så enkel…
Vi resonerade länge om vad som var vettigt att göra och inte och kom fram till att han skulle mäta upp vevaxeln åt mig och se om den behöver slipas. Sedan borrar han och planar blocket, viktar kolvarna och balanserar veven. Balansering av stakarna ville jag gärna göra själv så jag fick lite tips om hur man går till väga. I morgon eftermiddag får jag en offert på jobbet och vet om jag behöver beställa en ny omgång lager i underdimension eller om jag klarar mig med std jag köpte.
2018-01-03 kl. 14:18 #38480Dags för uppdatering!
Så här snyggt vart blocket i lutbadet. Borrat till överdimension, henat och planslipat. Nu börjar det roliga. 🙂
Även här krävs lite julledigt.
Svänghjul och koppling från Rakeway. Ulf på motorslip ville ha alla bitar som sitter på vevaxeln för balanseringen då det blev en resan dit med svänghjul, tryckplatta, kamdrev, remskiva och tillhörande bultar. ”Fan, det ser ju ut som till en lastbil!” utbrister Ulf när han ser delarna.
Blocket tillbaks på stativet. Plåten mellan motor och växellåda var rejält hanteringsskadad så jag beställde en ny. Nya frostpluggar monterade och alla pressade pluggar till oljesystemet har tagits ut och ersatts med gängade dito. Ett lager färg och det börjar redan likna nåt. 🙂
2018-01-03 kl. 15:20 #38485Spännande att se hur det fortlöper 🙂
2018-01-03 kl. 20:34 #38508Här slits man mellan hopp och förtvivlan!
Uffe hade ju lovat att försöka ha grejerna balanserade och klara innan helgen (och han jobbar inte fredagar) så jag hade räknat med att hämta grejerna i morrn efter jobbet. Hinner bara posta förra inlägget så ringer han. Perfekt, tänker jag, han är redan klar!
Så är inte alls fallet. Istället förklarar han lite uppgivet att han stött på problem. Jaha tänker jag, är någon av delarna inte i ordning? Nej istället förklarar han att han behöver bobvikter för att balansera vevaxeln, och han har bara 4! Till råga på allt är karln han beställer sånt av i USA och kommer hem om tre veckor. Vill det sig illa tar det sen två månader till att få fram verktygen. Till saken hör att jag frågat just om det när jag lämnade in veven och han trodde inte det skulle behövas.
Nåja, han lovar kolla med Gunnar, mer känd som ”Professorn” i motorkretsar om han har vad som krävs för att fixa det. Bara ett litet tag senare ringer han igen och låter nu betydligt gladare på rösten. Professorn kan balansera åt mig, men hinner inte innan helgen. Nästa vecka är dock inga problem!
Snabb tur in till stan, hämta grejerna hos Ulf och lämna hos Professorn. Som vanligt en lång pratstund men Uffe. Jag gillar ju att veta inte bara att man gör saker utan även varför och Uffe svarar gärna ingående på alla frågor. Man får känslan att han tycker det är kul att jobba med något annorlunda. Man kan ju tänka sig att den absolut största delen jobb rör Volvo, V8 och tunga maskiner.
Kolvar och kolvbultar har Ulf viktat in var för sig så att jag kan blanda hur som helst när jag monterar. Stakarna har jag slipat bort ”skägget” från smidesprocessen på. Efter det satte jag dem i svarven och svarvade bort ca 35 g runt storändan. Tanken var att balansera dem själv men när jag insåg att det var rätt mycket pyssel att få till en jigg för att kunna väga ändarna var för sig nöjde jag mig istället med att vikta dem. Sen fick Ulf ta hand om balanseringen. Lite intressant var att vikten på stakarna från början varierade inom 5,5g. Efter slipning och svarvning hade den skillnaden krympt och jag gav mig när vikten låg inom 0,1g. Ändå fick Ulf ta bort 6g från stakarna under balanseringen. Det hade varit intressant att veta hur mycket obalans som fanns där från början.
Inlägget slutar iaf tillbaka på hopp och i slutet av nästa vecka kan jag nog börja montera ihop bottendelen om allt går som det ska. 🙂
- FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.