VI har blivit med defender 110 Puma

Forum ALLMÄNT Din Land Rover VI har blivit med defender 110 Puma

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2022-09-26 18:23 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #108707
    Jonathan Fyhr
    Deltagare

      Hejsan vänner,
      För ett par veckor sedan gick jag igenom eldprovet att övertyga min mammalediga sambo om att hon och vår son skulle ha en LR Defender som stadsbil.
      Jag visade en bild på en 90 från tidigt 2000, hon frågade om den inte var lite liten? Jackpot – gick in på Mobile.de och hittade en Keswick green 110 från 2008 som rullat ca 22.000 mil.
      10 minuter senare så var köpekontraktet påskrivet (Som jag förstått är vanligast så förhandlades det inte med ekonomiska medel utan med hjärtat).
      Senaste veckan har mycket energi gått till att ordna transport från södra Tyskland samt att förbereda papper för inregistrering i Sverige. Bilen beräknas vara i Malmö inom kort.
      Jag är lycklig och min sambo är också lycklig, men tror snarare att hon är lyckligt ovetandes.

      Bilen har jag tänkt att bruka som leksak samt till jakten. (Ebba – om du läser detta (Vilket du troligtvis inte gör)- förlåt. Plan b är att ni tar Volvon.)
      Den verkar vara vid ganska gott skick och jag tror att jag vill göra den så fin som möjligt genom att behålla original-looken.

      Nedan några frågeställningar och tankar som dykt upp dem senaste sömnlösa nätterna som SLRK-medlem är följande:

      1. Tänkte lämna bilen till min lokala mek omgående för genomgång samt byte utav alla tänkbara oljor och smörjning.
      [i]Vilka oljor och medel rekommenderar ni för motor, växellåda etc? Någon som kan ställa upp en lista på vad man bör kontrollera samt vad man bör byta/hälla i vid första genomgång?[/i]

      2. Bilen har tonade rutor från fabrik enligt bilhandlaren, dessa ser ut att gå i lila, vilket i mitt tycke ser bedrövligt ut på bild. Jag har tänkt att ta bort den och antingen köra helt utan (mest troligt) alternativt att köra någon ”svartare” toning.
      [i]Har läst mig till att man ska värma på utsidan med värmepistol eller hårfön och sedan dra av folien försiktigt diagonalt, är det någon som har testat och har andra erfarenheter?[/i]

      3. Om Ebba som ägare mot förmodan vill köra bilen i vinter efter första åkturen är avklarad, så har jag förstått att det kommer vara kallt, tror dessutom att bilen saknade stolsvärme.
      [i]Har hittat en del kit på engelska sidor med stolsvärme, men blir inte klok på om dem bara fungerar om bilen är förberedd för detta i fabrik?

      Har även tänkt att sätta in en Webasto med möjlighet att starta från telefonen, någon som har koll på ca kostnad för delar och om det är klokt att köpa detta begagnat?[/i]

      4. Tror mig behöva byta ut t ex växelspak och en del interiöra prylar som var lite slitna, även sätta in en s.k chubby box för armstöd och förvaring.
      [i]Köper man bäst dessa delar från engelska företag nytt eller finns det handlare/samlare i Sverige som gärna vill avyttra liknande ”standard prylar”?[/i]

      Frågebatteriet kan bli mycket större, men jag förstår att mycket information går att googla fram vilket jag också gör på kvällar och nätter när ingen ser.
      Tacksam om man kan få några kloka inputs på ovan.

      Försöker bifoga några bilder på bilen i inlägget.
      Hoppas att detta är en av många LR Defender alternativt att den går med mig i graven.

      Mvh
      Jonathan Fyhr

      #108766
      Martin
      Deltagare

        På fråga 1 kommer du att få lika många svar som bilägare. Den enklaste referensen är instruktionsboken.

        Den eviga tråden om oljor…

        Fråga 3 (delvis)
        https://slrk.egetforum.se/fjarrstyra-webasto-t18176.html

        /

        #108900

        Grattis till fina bilen !

      Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.