Vattentempmätare

Forum TEKNIK Serie I, II & III Serie IIA (1961-1970) Vattentempmätare

  • Detta ämne har 2 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 2022-09-05 09:58 av .
Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #105577
    Magnus Andrae
    Deltagare

      Hej,
      Har en ickefungerande vattentempmätare från Biltema i min Series 2A. Jag antar att den givaren som är monterad på slangen är för att komma runt problemet med positiv jord? Se bild. Man ser ett flatstift på den andra vattenanslutningen på samma bild, är det original givare? Hur tycker ni jag göra, original eller gå vidare på eftermarknadslösningar? Tips på vad man kan köpa mottages tacksamt av nybliven Landroverägare.
      /Magnus

      [attachment file=105578]

      #107814
      Mats Abelson
      Moderator

        Jag har en liknande ”slanggivare” på Defendern eftersom ECU är flyttad från en Disco 2. Det gör att original tempmätare visar precis tvärtom.Lite trist med eftermarknadsmätare… Nackdelen med denna givare är att den inte visar exakt rätt. Jag har nu lärt mig att min mätare inte får visa över 80°C.

        Jag är ingen S2a-expert även om jag själv renoverar en S2a 1965. Det tycks finnas olika lösningar och olika dimensioner. Motorn i min S2a saknar tex ”otter switch” och min originalgivare sitter bakom vattenpumpen i motorns framkant. Kupevärmekranen är monterad strax bakom förgasaren.

        Om du inte fått ordning på detta så är mitt råd att fotografera originalgjvaren och ta kontakt med Kastell. http://www.kastellsbil.se/ Där kan du få råd och rätt del.

        #107872
        Henrik Sonesson
        Deltagare

          Hej
          saknade helt temp mätare men fick nedan tips och har köpt en dylik mätare men ännu inte monterat den.
          Vad jag förstår så finns det en plugg som (förhoppningsvis) går att demontera och ersätta med en givare.
          (har en bild men lyckades inte bifoga den…)

          Diesel cylinder heads have a tapping at the rear for a temperature sensor, yours could;d have a blanking plug in place.

          This is a post April ’67 model and has an electric temp gauge inside the instrument cluster.

          For pre’67 models you’ll need an accessory temp gauge – of the Smiths 2″ pattern.

          I prefer the mechanical gauges working on a capillary tube and sensor….

          Such as found here:-
          Merlin Motorsport Smiths gauges

          Very similar to the optional extra gauge as originally offered by Land Rover.
          You could go one step further and buy a combined water temp & oil pressure gauge.

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.